Domů Energetika Auta na plyn ...

Auta na plyn zatím moc nejezdí. Na Moravě funguje pouze osm plnicích stanic

Ostrava – CNG – compressed natural gas je pohonná hmota nejpřijatelnější pro životní prostředí a také nejlevnější. Přesto ho na rozdíl od LPG – tedy zkapalněného propan-butanu – používají jen velké firmy a někteří dopravci.

„ Přitom je to nelogické. LPG neboli kapalný propan-butan je jako palivo směs uhlovodíků z ekologického hlediska mezi benzínem a CNG tedy stlačeným zemním plynem. A podle toho také vypadají znečisťující látky, které vznikají spalováním těchto pohonných hmot. Nafta a benzín jsou nejšpinavější, LPG je mnohem čistší, CNG pak nejčistší. V porovnání i s těmi nejmodernějšími motory na benzín má stlačený zemní plyn emise nižší o několik řádů. Právě vozidla na CNG jsou proto nejvhodnější pro města jako je například Ostrava, která zvláště na podzim a v zimě dusí kvůli vysokým koncentracím nebezpečných jedovatých látek a polétavého prachu v ovzduší. Do uvažované nízkoemisní zóny v centru by pak měla mít povolený vjezd jen vozidla s LPG, CNG a z těch klasických jen automobily s nejvyšší ochranou EURO 5,“ tvrdí Petr Jančík, vedoucí katedry ochrany životního prostředí v průmyslu Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství Ostravské Vysoké školy báňské-Technické univerzity.

Kromě malých dopadů na životní prostředí, má využití CNG i svůj hospodářský kontext. Náklady na jeden ujetý kilometr jsou oproti benzínu nebo naftě zhruba poloviční, navíc tato technologie je osvobozena od silniční i spotřební daně.

„A to je právě velký potenciál zemního plynu pro využití jako pohonné hmoty. Je levný, jedná se o čisté palivo, má vysoké oktanové číslo, proto nemá problémy se současnými i budoucími emisními limity. Ve světě jezdí na zemní plyn více než 8 milionů automobilů všech velikostí v 60 zemích. Navíc dostatečné zásoby zemního plynu a rovnoměrnější rozložení nalezišť ve světě jsou velmi významné pro budoucí rozvoj využití zemního plynu v dopravě,“ připomíná Jan Světlík, generální ředitel ostravské strojírenské skupiny Vítkovice Machinery Group.

Právě tato společnost v moravskoslezské metropoli v únoru otevřela velkou plnící stanici na CNG. Pověstný zakopaný pes je však v tom, že tato stanice je teprve osmou na Moravě a ve Slezsku a celkově osmadvacátou v celé České republice. Ke stojanům tak zatím přijíždějí téměř výhradně jen osobní a nákladní vozy vlastněné vítkovickým gigantem. Právě velké firmy jsou tak zatím jedinými, kdo zemní plyn využívá.

„Naše logistická a expediční firma působí v České republice na více než 50 místech. V rámci projektu společenské odpovědnosti jsme se rozhodnuli pro naše dodávky využívat ekologický stlačený zemní plyn. Bohužel nedostatečně rozvinutá síť plnících stanic nám to neumožňuje na celém území republiky a v podstatě na CNG jezdíme například v Praze nebo Ostravě a okolí těchto měst, kde lze bez problémů natankovat,“ uvádí Ondřej Kulhánek z CSR týmu společnosti DHL.

Přestaveb automobilu na zemní plyn je bezproblémová a přijde podobně jako pohon LPG na několik desítek tisíc korun. Sériově vyráběné automobily na CNG pak nabízí řada významných automobilek – Mercedes, Opel, Fiat, VW, Renault, Ford). Emise CO2 těchto vozů jsou snížené až o 30 %, nulové jsou pak emise pevných částic a aromatických uhlovodíků a aldehydů.

„Svezení v autě na CNG bylo bezproblémové. Akcelerace, rychlost i komfort jízdy byl nerozeznání od klasických vozů. Zdál se mi dokonce klidnější a tišší. Nicméně bych si ho zatím nekoupil. Bydlím kousek za Opavou a nedovedu si představit, že bych každý druhý nebo třetí den musel jet třicet kilometrů tam a zpátky do Ostravy natankovat,“ shrnuje problém, proč moravské a slezské silnice brázdí málo soukromých vozidel na zemní plyn, Vlastimil Horák, který se v takovémto voze svezl na předváděcí akci.

„Pohon na stlačený zemní plyn má budoucnost, ale v konkurenci dalších čistých technologií – elektropohony nebo sluneční zařízení – to bude mít těžší než například LPG. Vždyť i tato technologie se před dvaceti lety potýkala se stejnými problémy – nedůvěra motoristů a nízká dostupnost čerpacích stanic. Dnes zkapalněný propan-butan koupíte doslova na každém rohu a stejně to dopadne i se CNG. Podle mého názoru čeká zemní plyn v dopravě – i soukromé – výrazný boom a za deset let – možná i dříve – bude plnohodnotným alternativním pohonem pro veškerou pozemní dopravu,“ předpovídá ostravský energetický poradce Dalibor Karásek.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *