Domů Ekonomika Nákupní centr...

Nákupní centra musí nabízet víc než jen nákupy

Nákupní centrum už dnes nemusí nutně zahrnovat jen obchody. Zákazníci už od shopping parků očekávají víc. Developeři nových center kvůli tomu musí měnit strategie.

Doby, kdy takzvané shopping parky nabízely pouhé nakupování nebo občerstvení, jsou dávno pryč. Donutila je k tomu jednak poptávka, ale také krize. „V loňském roce klesly některým obchodním galeriím obraty až o 30 procent a snížila se i průměrná návštěvnost. Pokles tržeb v maloobchodu má zásadní vliv na provoz stávajících center, a to zejména těch, která se potýkala již před nástupem krize s nižší obsazeností,“ uvedla Lenka Hartmanová ze společnosti DTZ, která provedla aktuální analýzu trhu komerčních nemovitostí.

Tento fakt si uvědomují například v Opavě. Společnost Develon tady přehodnotila strategii při plánování společenského centra Breda & Weinstein. Nebude pouze jedním nákupním centrem, ale souborem menších obchodů a bytů.

Investor chce proměnit bývalé budovy pivovaru Zlatovar. „Kromě multikina nebo dětské knihovny bude komplex unikátní tradiční pivní restaurací s mikropivovarem a stylovou kavárnou umístěnou v renovovaném sále staré pivní varny,“ uvedla Martina Cicvárková ze společnosti Develon CZ. O přesné skladbě obchodů či služeb v opavském multifunkčním centru se bude teprve jednat. „S otevřením počítáme na podzim roku 2011, jednání s budoucími nájemci budou teprve probíhat,“ doplnila Cicvárková.

Projekty multifunkčních center, která v současné době vznikají, už naprosto samozřejmě počítají s dalšími službami – multikino, posilovna nebo horolezecká stěna. Do dvou let by mělo nové obchodně-zábavní centrum s touto koncepcí vyrůst také v Brně v lokalitě plánovaného Jižního centra. „Naše strategie propojení nakupování, zábavy a odpočinku je dlouhodobá. Fungují tak všechny naše centra na Slovensku a v Brně tomu nebude jinak,“ řekl Robert Ullmann ze společnosti HB Reavis Group CZ, která je developerem centra Aupark.

Podle analýzy DTZ se dá očekávat snížení podílu obchodů s módou a obuví, naopak se pravděpodobně zvýší podíl služeb a jiného sortimentu, který se dosud v nákupních centrech vyskytoval pouze ojediněle, například kuchyňská studia, realitní kanceláře, pojišťovny či prodejci automobilů. V úvahu připadá i možnost využití nákupních center ke komunitním účelům jako je provoz úřadů práce nebo mateřských center.

V minulém roce realizovala společnost Cushman & Wakefield první ucelené zmapování trhu nákupních parků v České a Slovenské republice. Na základě této studie byla také zjištěna míra neobsazenosti nákupních parků v ČR, která nyní dosahuje 2 procent z celkového počtu asi 1,3 mil. m2 obchodních ploch.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *