Domů Ekonomika Ve Vietnamu s...

Ve Vietnamu se musíte obrnit trpělivostí. Bez papíru dohody nemusí platit

Nebudeme si nic nalhávat: V množství dovezeného zboží Vietnam Česko šestinásobně válcuje. Čeští podnikatelé ale už také pochopili, že i pro jejich výrobky je ve Vietnamu místo.

Vietnam – Klišé číslo jedna: Vietnam je chudá země. Klišé číslo dvě: Čeští podnikatelé nemůžou Asiatům konkurovat. Tato tvrzení podle odborníků už dnes neplatí. V této zemi podle nich vyhraje ten, který si na obchod s Vietnamem vyhradí čas, obrní se trpělivostí a začne si všechny dohody psát na papír.

„Vietnam je třináctou nejlidnatější zemí světa a málokdo si uvědomuje, že to již není chudá země. Rychle rostoucí domácí poptávka, mizerný stav infrastruktury, nedostatek kapacit ve zdravotnictví nebo nedostatek elektrické energie. To vše jsou velké šance pro firmy, které jsou schopné se prosadit na mezinárodních trzích,“ myslí si ředitel kanceláře CzechTrade ve Vietnamu Luboš Marek.

Možná také proto zařadila Světová banka Vietnam mezi pět zemí světa, ve kterých se za poslední dva roky nejvíc zlepšilo podnikatelského prostředí. Zní to jako paradox, zvlášť když si uvědomíte, že v zemi může fungovat pouze jediná politická strana – komunistická.

Ani tento fakt nic nemění na tom, že ve Vietnamu jsou obrovské sociální rozdíly. V podstatě stejné jako v kterékoli jiné rozvíjející se kapitalistické zemi. „Je to země nepůsobící místy příliš blahobytně. Zejména na venkově a v horských oblastech středního a severního Vietnamu. Na druhé straně velká průmyslová města v nížinách a na pobřeží mají mnohem vyšší životní úroveň. Pro nové podnikatele není problém mít honosný dům a u něj několik luxusních aut jako BMW, Lexus, Bentley,“ popisuje český velvyslanec v Hanoji Michal Král.

Zdejší obyvatelé tak stále více poptávají kvalitní zboží a nebojí se za něj připlatit. Podnikatelé, kteří zde ale chtějí uspět, musí přistoupit na místní zvyklosti a připravit se na pomalý start.

Podle předsedy Česko-vietnamské společnosti Marcela Wintera mnoho českých podnikatelů ve Vietnamu pohořelo ve chvíli, kdy této zemi nevěnovali moc času. „Ve Vietnamu je stále důležité být viděn na místních veletrzích, které se konají dvakrát do roka – na jaře a na podzim. Nestačí se zde prezentovat pouze jednou. Některé firmy uspěly až po několikáté výstavě,“ zdůrazňuje Winter.

Moravské hospodářství oslovilo několik podnikatelů, kteří se snaží na Vietnamském trhu prosadit. Mnozí z nich přiznávají, že v tvrdé cenové konkurenci zatím nemůžou obstát. Přesto ale i oni pociťují změnu a po letech pokusů začínají sklízet první ovoce. A potvrzují to i statistiky: „Během prvních devíti měsíců letošního roku došlo k více než stoprocentnímu nárůstu exportu do Vietnamu. Navíc je si musíme uvědomit, že mluvíme o oficiálních číslech,“ připomíná Luboš Marek z CzechTrade.

Ve Vietnamu tak uspěla například bohumínská firma Bochemie nebo výrobce křišťálového skla a bižuterie Preciosa. „Velmi slibné vyhlídky má také brněnská Alta a PPF,“ vyjmenovává Marek.

Dováží zde také zlínský výrobce vitamínů Vitar. Patnáct procent z jejich produkce končí právě v této zemi. „Rozhodnete-li se konkurovat místním výrobcům, musíte klienty jasně přesvědčit o výhodách vašeho zboží. To je veliký úkol pro marketing, který se rozhodně nedá dělat z teplé české židle. Musíte tam strávit nějaký čas,“ potvrzuje ředitel marketingu společnosti Vitar Miroslav Sadílek.

O tom, že čeští podnikatelé můžou na místním trhu prorazit právě v oblasti výživy a gastronomie je přesvědčený také Winter. „Chybí tady moravské víno. Mnoho Vietnamců žilo a studovalo v Česku, naše vína si oblíbili a jsou připraveni udělat hodně proto, aby jej mohli pít i doma,“ je přesvědčený Winter.

On i lidé, kteří ve Vietnamu dlouhodobě pobývají, potvrzují, že Vietnamci ve své zemi nejsou zpočátku tak spolehliví, jak se může v českých podmínkách zdát. „Je

„Nejčastějším rizikem při podnikání je přílišná důvěra k vietnamskému obchodnímu partnerovi, či zástupci. Oni si budují důvěru k Vám dlouhodobě,“ upozorňuje velvyslanec Král. Jeho radu doplňuje Sadílek: „Vždy si ověřte, že vám váš protějšek dobře rozumí. Na vaši otázku Do you speak English? vám každý ve Vietnamu vždy odpoví Yes, ale často umí jen několik slov či vět. Pokud si nejste jistí, vždy si vezměte překladatele.“

Podle Krále je nejdůležitější při komunikaci s Vietnamci počítat s nedorozuměním. „Ponechejte svému partnerovi vždy nějakou únikovou cestičku výmluvou třeba na vyšší moc, nebo že jste si dobře nerozuměli. Pokud jej po českém zvyku „sjedete na čtyři doby“ za nesplnění něčeho, co slíbil, můžete na obchod s ním jednou provždy zapomenout,“ říká Král. Podle něj je v obchodě s Vietnamci nejdůležitější písemná smlouva nebo objednávka. Ta je pro něj svatá.

ROZVOJ PO VIETNAMSKU

Vietnam s 88 milionem obyvatel má největší ložisko nejčistšího antracitu na světě – 1234 milionů tun. Nachází se zde ložisko 5 bilionů kubíků zemního plynu. Je největší světový exportér kávy typu Robusta, je druhým největším vývozcem rýže na světě.

V Hanoji se začne v únoru 2011 za 8 miliard amerických dolarů stavět největší a nejmodernější letiště v celé Asii. Také v Hanoji začne realizace výstavby nadzemního přepravního kolejového systému a v Hočiminově Městě výstavba metra. Plánuje se výstavba dálnice od hranic Číny až do Hočiminova Města, která bude ze dvou třetin osmiproudá, z jedné třetiny čtyřproudá.

Ve Vietnamu se bude stavět 13 atomových elektráren o celkové kapacitě 16 000 megawattů, z toho osm do roku 2030. První dva bloky bude stavět ruský Atomstrojexport. Další dva mají velkou šanci stavět Japonci.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *