Domů Ekonomika Vyšší spotřeb...

Vyšší spotřební daň dusí pivovarníky, prodej piva klesl

Méně úsměvů a více ostrých loktů provází nyní prodej piva na tuzemském trhu. „Napětí na trhu roste, obchodníci se snaží uplatnit své pivo,“ vyjádřil se k prodeji zlatavého moku výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) Jan Veselý. Konkurence se přiostřuje. Obchodní zástupci jednotlivých pivovarů se snaží prodat nyní co nejvíce, dohnat pokles prodejů z minulých měsíců.

Podle Veselého hrozí, že výroba tuzemských pivovarů letos poklesne ve srovnání s loňským rokem zhruba o 12 procent. Obor, který v poslední dekádě zaznamenával rozkvět a neustále rostl, prožívá nyní horší chvíle. Nasvědčují tomu i pololetní výsledky, které koncem září pivovarnický svaz oznámil. Celkový výstav průmyslových pivovarů dosáhl za prvních šest měsíců letošního roku 7 346 592 hl, což je méně než loni.

Podle expertů hlavním důvodem pro pokles produkce piva je uvalení spotřební daně. „ Turisté se začínají vracet, dopady ekonomické krize se zmenšují,“ upozornil Veselý, že ostatní nepříznivé vlivy přestávají letos výstav pivovarů ovlivňovat. Spotřební daň se u piva zvýšila od ledna o 50 haléřů na půllitr. Následně většina pivovarů zdražila. Český svaz pivovarů a sladoven společně se sdružením malých nezávislých pivovarů upozorňovaly, že nová spotřební daň sníží prodej piva a bude znamenat větší nezaměstnanost v pohostinství i pivovarech. Do státní pokladny měla daň z piva přinést 1,3 miliardy korun. To se podle Veselého nestalo, protože při započtení výdajů souvisejících s negativnímu dopady nové daně se ocitla státní pokladna v mínusu 21 miliónů korun.

Ekonomická situace pivovarů je ale podle znalců velice rozdílná, zdá se, že zdaleka ne všichni pivovarníci ohlásí na konci roku pokles výroby. S nepříznivými ekonomickými dopady se lépe vyrovnávají menší pivovary. „ Ochlazení je znát, srpen a září nebyly dobré,“ zhodnotil pro Moravské hospodářství vývoj prodeje piva ředitel Pivovaru Svijany Roman Havlík. Neprodávaly zejména sezónní restaurace na plovárnách. Přesto největší pivovar v Libereckém kraji pokračuje v růstu. S výstavem 385 000 hl se loni zařadil mezi desítku největších pivovarů v zemi. Letos chce překonat hranici 400 tisíc hl. „Vypadá, že se to podaří,“ zůstává optimistou Havlík. Pivovar nemusí exportovat, veškerou produkci uplatní na domácím trhu, většinou do vzdálenosti 70 kilometrů. Stále více ale prodává ve vzdálenějších místech.Prosadil se ve větší míře již v Praze. Především ale v poslední době pronikl na jižní a severní Moravu. V Brně a Třinci má obchodní střediska. „ Jsou to regiony, kde rosteme rychleji než jinde, prodáváme zde přes partnery, ne přímo,“ poznamenal Havlík. „Asi naše pivo chutná,“ zdůvodnil obchodní úspěchy pivovaru.

Podobně se daří pivovaru Černá Hora na Blanensku. Zejména letošní červen a červenec přinesly rekordní výstavy. „ Trend zůstává, výsledky jsou lepší než loni,“ zhodnotil srpen a září pro Moravské hospodářství obchodní ředitel Pivovaru Černá Hora Bořivoj Bartoněk. Za loňský rok pivovar vyrobil 165 000 hl piva. Na konci letošního roku chce na tom být ještě lépe. Podle Bartoňka se osvědčilo začlenění Černé Hory do pivovarnické skupiny K Brewery v dubnu letošního roku. Pivo z Černé Hory se začalo ve větší míře prodávat i mimo jižní Moravu. K nárůstu výstavu pomohla také investice do rozšíření ležáckého sklepa a instalace nových ležáckých tanků.

Zhodnotit současný stav českého pivovarnictví není jednoduché. Přesná čísla o hospodaření pivovarnictví jako oboru nejsou totiž k dispozici. Ani Český svaz pivovarů a sladoven je nemá. Důvodem je, že Budějovický Budvar a s ním třináct menších pivovarů údaje o svém výstavu piva do celkové statistiky neposkytly. Konec roku může proto vypadat jinak, než se zatím jeví z neúplné statistiky. „ Jsou skoupí na slovo. Všichni jsou tajuplní, nic konkrétního nechtějí říci. Opačné by to bylo, kdyby se vydařila sezóna a měli se čím pochlubit,“ hodnotí situaci místopředseda Sdružení přátel piva František Štrupl. Absence dat brání i odborníkům přesněji zmapovat stav pivovarnictví. Například Budvar do značné míry ovlivňuje situaci na trhu. Se svým výstavem 1,3 milionu hektolitrů piva se pohybuje mezi největšími pivovary, v závěsu za Plzeňským Prazdrojem a Staropramenem. Kromě tuzemského trhu, ovlivňuje také statistiku spojenou s exportem. Přes půl milionu hektolitrů vyváží, zejména do Německa,. Na konci roku by ale měly být údaje dostupné. Český svaz pivovarů a sladoven se již dokázal domluvit i s producenty piva, kteří z konkurenčních důvodů nechtěli letos zveřejňovat výsledky hospodaření.

Ekonomika a byznys, veřejná správa a samospráva? Vše, co se těchto témat týče, a mnohem víc mají naši zkušení redaktoři v malíku!

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *