Domů Dění v regionech Portál občana...

Portál občana postupně nahradí papírové formuláře a návštěvy úřadu

V létě spustil hradecký magistrát Portál občana, díky kterému budou veřejnost, firmy či instituce moci plnohodnotně komunikovat elektronicky. Dosud prověřovala celý proces podávání žádostí v produkčním prostředí vybraná skupina uživatelů, nyní je již Portál připraven pro využití veřejností.

Kromě vlastního podání žádosti, a to samozřejmě i mimo úřední hodiny, umožní také sledování aktuálního stavu vyřizování takto učiněných podání. Zatím se to týká jen části agend, a to především v oblasti samosprávy, postupně se ale tato elektronická služba bude rozšiřovat i na vyřizování potřebných záležitostí v oblastech státní správy, jako je matrika, životní prostředí, osobní doklady nebo registry vozidel.

Hlavním smyslem Portálu občana je možnost elektronické komunikace s úřadem a minimalizace nutných návštěv občana na magistrátu města. „Stále však zůstane několik činností, u kterých bude nutné na úřad zajít. Týká se to především osobních dokladů, kde občané musejí absolvovat focení a doklad si samozřejmě i fyzicky převzít. Celou řadu agend však chceme postupně plně digitalizovat, občan vyplní on-line formulář, připojí potřebné přílohy a pak bude moci sledovat, který odbor nebo úředník má jeho žádost na starosti. To vše z pohodlí svého domova, dvacet čtyři hodin denně, sedm dní v týdnu,“ vysvětluje Markéta Bartušová, tajemnice Magistrátu města Hradec Králové.

Aby občan nebo právnická osoba mohla s úřadem takto elektronicky komunikovat, musí se do portálu přihlásit pomocí ověřené elektronické identity, což v současné době umožňují datové schránky nebo elektronické občanky či služba MojeID. „Přihlášený občan nebo subjekt má pak k dispozici inteligentní formuláře s automaticky předvyplněnými údaji, které úřad zná. Formuláře také zabrání chybnému vyplnění některých údajů a možné je i vložit komentář odpovědnému referentovi. Přihlášený uživatel zároveň uvidí přehled svých podání, zajímavý pro něj může být i přehled jeho finančních závazků vůči městu,“ dodává tajemnice.

Užitečnou funkcí pro přihlášeného občana je tzv. „hlídací pes“, který prostřednictvím e-mailu odeslaného na adresu zadanou občanem přímo na Portálu občana upozorní na blížící se konec platnosti dokladu nebo na termín úhrady poplatku. Do budoucna se počítá se zprovozněním platební brány, přes kterou bude možné hradit některé platby a s propojením městského Portálu občana s centrálním portálem pod hlavičkou Ministerstva vnitra.

Do Portálu občana je možné vstoupit i bez přihlášení, nebude však možné využít již uvedených funkcí plnohodnotné elektronické komunikace. Veřejná část portálu obsahuje přehled všech životních situací, které magistrát vyřizuje, jako je například registrace vozidel, řidičské a občanské průkazy, matrika, životní situace týkající se životního prostředí, majetku nebo podnikání. Každá životní situace obsahuje kromě podrobného návodu, jak při řešení postupovat, také kontakty na pracovníky úřadu a odkazy na konkrétní formuláře.

Zdroj: HK