Domů Koš Tři tisíce kr...

Tři tisíce krajských kandidátů řeší hlavně dopravu

Komunální volby patnáctého a šestnáctého října rozhodnou, kdo zasedne na další čtyři roky na radnicích. O hlasy obyvatel v pěti moravských krajských městech bude usilovat pětapadesát stran a hnutí.

Morava – O tom, kdo vstane v čele téměř šesti a půl tisíc českých měst a obcí, budou rozhodovat hlasovací lístky z břeclavské tiskárny.

„Tisk hlasovacích lístků není náročný technicky, ale organizačně. Je potřeba zajistit podklady pro tisk z jednotlivých registračních úřadů po celé republice, přimět jejich pracovníky co nejdříve provést opravy chyb a kontrolu údajů u jednotlivých kandidátů na předložených hlasovacích lístcích a pak ještě tyto lístky schválit do tisku,“ uvedla manažerka veřejných zakázek tiskárny Moraviapress Markéta Dvořáková.

V pěti krajských moravských městech bude o hlasy obyvatel usilovat pětapadesát subjektů a tři tisíce kandidátů. Témata voleb v jednotlivých krajských městech jsou si však překvapivě podobná – doprava, kontrolované hospodaření města a rozvoj vědy a výzkumu.

Velkou šanci ve větších městech, kde se lidé více rozhodují podle stranické příslušnosti kandidátů, budou mít podle politoložky Anny Matuškové z brněnské Fakulty sociálních studií nové strany, které uspěly v parlamentních volbách, tedy TOP 09 a Věci veřejné.

„Vzhledem k tomu, že kandidujeme v komunálních volbách poprvé, budeme za volební úspěch považovat získání tolika mandátů, abychom byli pro strany respektovanými partnery a mohli co nejvíce realizovat náš program,“ říká například Petra Quittová z Věcí veřejných, která kandiduje na post primátorky v Brně.

Hlavním tématem voleb v jihomoravské metropoli je podle dalšího kandidáta, Roberta Kotziana z ODS, pohled na podobu rozvoje města. „V těchto volbách se rozhoduje, zda se bude jako v posledních čtyřech letech město potácet na místě jen proto, že strana, která nevyhrála volby, chtěla obsadit křeslo primátora. Anebo zda se město začne znovu rozvíjet,“ tvrdí Kotzian.

„Doposud strany výrazně prezentovaly jen některá dílčí témata, například garáže pod Zelným trhem. Důležité je řešení vztahu měst a městských částí, budování sportovního zázemí, územní plán, otázka trasy rychlostní komunikace R 43 či modernizace železničního uzlu,“ myslí si Helena Sýkorová, kandidátka komunistů, kteří mají však v Brně velmi nízký koaliční potenciál – všechny oslovené strany KSČM jako koaličního partnera odmítají.

V Ostravě bude podle kandidátů nejklíčovějším tématem životní prostředí. „Prioritou je pro nás zlepšení ovzduší. Je to ale běh na dlouhou trať, není zde jediný zdroj znečištění a neexistuje jediný lék,“ říká současný primátor Ostravy Petr Kajnar z ČSSD, pro kterého je volebním úspěchem pouze vítězství. „Pro koaliční vyjednávání pro nás bude důležitá programová shoda, která je na komunální úrovni, na rozdíl od vládní, naštěstí jednodušší. O koalicích se má ale mluvit až po volbách,“ tvrdí.

Jeho konkurent v boji o primátorské křeslo, Dalibor Madej z ODS, chce mimo jiné pracovat na vylepšení renomé Ostravy. „Co mi vadí nejvíc a o co budu usilovat, je změna pohledu na Ostravu nejen v rámci České republiky jako na špinavou, nekulturní a kdesi na východě ležící díru,“ říká.

Dobré jméno chce navracet také Martin Davidov, který kandiduje za Stranu zelených ve Zlíně. „Jako úplně nejdůležitější považuji obnovení nebo zvýšení důvěry Zlíňanů ve vedení města, která byla ztracena kvůli podezřením z korupce či neprůhlednosti záměrů radnice a neprůstřelnosti velké koalice,“ tvrdí Davidov. Mezi hlavní témata ve Zlíně bude podle něj patřit řešení dopravy a neprůhlednost veřejných zakázek.

„Dopravu a boj s korupcí mají ve svém volebním programu všechny volební subjekty ve Zlíně,“ potvrzuje Dagmar Butnikošarovská z KSČM. „Je otázkou, proč ti, co dosud o městě rozhodují, již dříve takto nekonali. Jednání zlínského zastupitelstva připomíná malý parlament – nerozhoduje obsah, ani osobnost, ale stranická příslušnost,“ tvrdí.

Průhlednější hospodaření bude jedním z hlavních témat také v Olomouci. „Největším trnem v oku většiny Olomoučanů je to, jak se nakládá s městským majetkem, a také zadávání veřejných zakázek. Je zapotřebí zaměřit se na transparentní nakládání s majetkem a na zakázky města,“ říká Dagmar Navrátilová z Věcí veřejných.

Podle Martina Novotného z ODS bude klíčové dokončení řady projektů. „Vybudování nové tramvajové trati na sídliště Povel a Nové Sady, rekonstrukce Výstaviště Flora či oprava Zimního stadionu na stánek pro sport a kulturu,“ vyjmenovává.

Jihlavu trápí především doprava. „Je zapotřebí zatraktivnit a zpřístupnit hromadnou dopravu, vybudovat obchvat a vyřešit parkovací místa. Důležité bude také zabezpečit více míst v mateřských školách a obnovit důvěru a spolupráci s Hospodářskou komorou a jejím prostřednictvím s podnikatelskými subjekty,“ říká Rudolf Chloupek z ČSSD.

Podle současného primátora Jaroslava Vymazala se město navíc neobejde bez zásadních investic do infrastruktury. „Chceme hledat a podporovat společné projekty města a soukromého sektoru k budování chybějící infrastruktury, například projekt Stříbrné terasy, kde vznikne domov pro seniory, mateřská školka, poliklinika a vysokoškolské koleje,“ plánuje Vymazal.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *