Domů Aktuálně Do Brazílie b...

Do Brazílie bez místních znalostí a portugalštiny nelez

Znalec fotbalu plynně ovládající portugalštinu a dokonale chápající místní zvyklosti. Tak by měl vypadat ideální obchodník, který chce prorazit na brazilský trh. Podle lidí, kterým se to podařilo, je k tomu nutné mít také spolehlivé partnery, dostatek času a peněz.

Pokud chcete uspět na brazilském trhu, potřebujete si zde upevňovat pozici minimálně deset let. Tvrdí to nejen znalci teritoria, ale i čísla: české firmy, které se po roce 1989 vrhly na brazilský trh, zažívají až teď zlaté časy.

Brazílie je pro české firmy atraktivní

Pokud v roce 1993 české firmy vyvezly do Brazílie zboží za dvacet miliard amerických dolarů, vloni to už bylo 472 miliard. A podle ekonomů se bude toto číslo stále zvyšovat. Brazilská vláda a místní firmy totiž investují ve velkém. A to nejen kvůli připravovanému mistrovství světa ve fotbale a letním olympijským hrám. Brazilci teď totiž potřebují nutně vyřešit problém předimenzované infrastruktury a aktuálně i zničených měst po katastrofálních povodních.

Růst brazilské ekonomiky bude pokračovat

„Hospodářský růst loni dosáhl 7,5 procenta a předpokládá se, že tento pozitivní trend bude pokračovat i v nejbližších letech i po nástupu nově zvolené prezidentky Dilmy Rousseffové. Navíc předpokládáme, že díky stále intenzivnějšímu se otevírání Brazílie vůči zbytku světa poroste dovoz dvouciferně. Ze současných dvaceti procent na čtyřicet,“ odhaduje český velvyslanec v Brazílii Ivan Jančárek.

Kdo může uspět?

Podle Jančárka a dalších odborníků na Brazílii ale budou mít šanci uspět zejména ti, kteří znají dokonale místní zvyky a mají partnera, na kterého je spolehnutí. Asi nejlepší variantou je založení firmy přímo v zemi. Vyplatilo se to například dříve brněnské, dnes celosvětově působí firmě ZKL. Ta zde po zkušenostech otevřela afilaci ZKL Rolamentos do Brasil Ltda.

„ZKL mělo tu výhodu, že od počátku v jeho prodejním teamu pracovali pracovníci s mnohaletými zkušenostmi v oblasti zahraničního obchodu a dokázalo se tak vyhnout osudu mnoha bývalých československých podniků, které se v první polovině devadesátých let pokoušely samy prorazit. Nicméně právě bez znalostí specifik jednotlivých teritorií, avšak s o to větším sebevědomím „nových manažerů“, byly jejich snahy předem odsouzeny k nezdaru,“ vzpomíná na začátky ředitel obchodní skupiny ZKL Bearings Radovan Brila.

Podle něj je sice Brazílie v posledních letech zemí zaslíbenou, přesto po obchodní stránce velmi tvrdou. Brazilci už jsou totiž zvyklí získat za velmi nízké ceny vysokou kvalitu. A to nejen kvůli nástupu čínských firem, které v současnosti hrají v zemi prim.

„Správné nastavení ceny je alfou a omegou. Kvalitní produkt již není předností – zákazník toto již automaticky požaduje a předpokládá,“ potvrzuje Brila.

Obrňte se trpělivostí

Podle Martina Lošťáka z brazilské pobočky Czech Trade zdejší trh vyžaduje hodně trpělivosti. Brazílie je totiž silně byrokratický stát se složitým daňovým systémem a nedostatečnou právní ochranou.

„Vždy je potřeba uvažovat v dlouhodobém horizontu a mít připravenou strategii, která bude vycházet ze znalosti prostředí a kvalitních informací,“ ujišťuje Lošťák. Odměnou ale může být pro evropsky smýšlejícího byznysmena přátelská atmosféra s tolerantním přístupem.

České značky Brazilci znají

„Brazílie je směsicí různých národů, ras a náboženství, přičemž všichni zde žijí v poklidu a bez vzájemných výčitek a osočování. Také brazilské klima přispívá k celoroční pohodě, a proto možná jsou Brazilci takoví usměvaví a optimističtí. Země se vyznačuje velkou mírou solidarity, a to zejména rodinné,“ shrnuje velvyslanec Jančárek.

Podle Jančárka neudělá žádný obchodník chybu, když na jednání zavede řeč na fotbal a na brazilského prezidenta s českými kořeny Juscelina Kubitschka. Ten je otcem myšlenky postavit hlavní město Brasília. To se mu také v letech 1956 – 60 podařilo.

Brazilci proto na slovo „český“ reagují velmi pozitivně. „Značky jako Škoda, Zetor, Baťa, Jawa, ČKD a ČZ byly známy již od té doby, kdy byly v roce 1920 navázány diplomatické vztahy mezi Brazílií a Československem,“ doplňuje Jančárek.

Bez portugalštiny se neobejdete

Zásadou pro komunikaci s Brazilci je dobrá znalost portugalštiny a časté osobní jednání. Jazykové dovednosti zdejších obyvatel jsou přitom stále dost slabé. „Nedoporučuji zkoušet automaticky španělštinu. Je to stejné, jako když mluví Američan na českého podnikatele polsky. Jakýkoli cizí jazyk je použitelný při úvodních jednáních, při dlouhodobé obchodní spolupráci je pak portugalština nevyhnutelnou,“ radí Lošťák.

A co můžou české firmy Brazílii nabídnout?

V současné době je zde poptávka zejména po dodávkách pro automobilový průmysl, budování infrastruktury, agrobyznys, strojírenství, farmaceutiky a nemocnice. Brazilci si stále více oblibují české pivo a bižuterii. V současné době zde hledá kvalitní partnery také výrobce letadel značky Embraer.

Neduhy Brazílie

Přestože země s téměř dvěma sty miliony obyvateli zaznamenala za posledních dvacet let obrovský demokratický i sociální rozvoj, stále se potýká s obrovskou mírou kriminality.

„Brazilská města prozatím nepatří k nejbezpečnějším a míra kriminality, a to zejména v chudinských čtvrtích, takzvaných favelách, přesahuje několikanásobně evropské parametry. Nicméně jedná se o přesně limitované oblasti. Jak federální vláda, tak vlády jednotlivých států federace si vytyčily za cíl výrazně snížit její úroveň,“ vysvětluje Jančárek.

Na co si dát pozor?
  • Obrňte se trpělivostí a mějte pro všechny případy vždy velkou časovou rezervu.
  • Nespěchejte a živě se zajímejte o věci, které s obchodem zdánlivě nesouvisejí. Naučte se třeba jména jejich fotbalových hráčů.
  • Dlouhodobě pečujte o osobní vztahy.
  • Vystupujte příjemně a sebevědomě a dbejte na formální znaky, jako je oděv nebo způsob vyjadřování.
  • Jednání často uzavírá společný oběd či večeře
  • Překvapte hostitele drobnou pozorností, ocení to.
  • Důležitou roli hraje také hierarchie uvnitř společnosti.
  • Spoléhejte na svého brazilského partnera nebo využijte služeb kanceláře CzechTrade v São Paulu.
Zdroj: www.businessinfo.cz

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *