Domů Kultura a zábava Mnoho Čechů s...

Mnoho Čechů se s cizinci stále nedomluví

TokovaTaková je alespoň zkušenost ředitelky Jazykové školy Brno Heleny Ťokové.

Absolventka Filozofické fakulty Masarykovy univerzity PhDr. Helena Ťoková, která angličtinu vystudovala společně s češtinou, je přesvědčena, že tento světový jazyk číslo jedna bude ještě více expandovat. Zároveň zdůrazňuje, že si velmi váží těch, kteří dobře ovládají němčinu, francouzštinu, italštinu či jinou cizí řeč. Ředitelkou jazykové školy v Kotlářské ulici je již pět let.

Čtěte také:

 

Paní ředitelko, letos v listopadu uplyne pětadvacet let od chvíle, kdy jsme se otevřeli světu, začali svobodně cestovat. Jaká je v současné době jazyková vybavenost našich občanů?

I když se v současné době všechny děti již od základní školy učí nějaký cizí jazyk, není jazyková vybavenost Čechů jejich příliš silnou stránkou. Mnoho lidí se prostě v zahraničí nebo doma s cizincem nedomluví. Co s tím? Nejefektivnější metodu představuje vycestovat třeba na rok do ciziny. Pracovat nebo tam studovat si ale každý dovolit nemůže. Nemyslím tím pouze finanční důvody. Nejběžnější cestou k získání jazykových znalostí v dospělosti je tedy jazyková škola nebo soukromý lektor.

Může se cizí jazyk naučit každý?         

Jsem přesvědčena, že ano. Ti, kdo cizí jazyk neumí, se často vymlouvají na nedostatek času či talentu na řeči nebo na svůj věk. Ale spíš se jim učit nechce. Samozřejmě ti, kdo mají talent, učení je baví a mají silnou motivaci, například možnost práce v zahraniční firmě, se učí snáze a rychleji. Základy jazyka se ale může opravdu naučit každý. Jen chtít. Mé mamince je 82 let a angličtinu se začala učit před 3 lety! Moc jí to nejde, ale když jsme spolu byly na dovolené, byla pyšná a já na ni taky, že si dovedla objednat anglicky kávu a číšníkovi poděkovat!

Jak poznat, která škola je kvalitní a která jen láká a slibuje něco, co nemůže splnit?

Seznam jazykových škol, které působí v Brně, je dost dlouhý, takže vybírat je z čeho. Je tu řada velmi kvalitních soukromých jazykovek, které si již své místo na trhu zaslouženě vydobyly. V naší jazykové škole, jejímž zřizovatelem je Jihomoravský kraj a je tedy školou „státní“, se ale občas setkáváme se studenty, kteří k nám přestupují z některých soukromých jazykovek, protože nejsou spokojeni s tím, co a jak se učili.

Proč tomu tak podle vašeho názoru je?

Na naší, tak zvané státní škole, mají posluchači určitě jednu jistotu: bude je učit vysokoškolsky kvalifikovaný lektor – absolvent jazykového oboru na pedagogické či filozofické fakultě. Nemůže se tedy u nás stát to, na co si nespokojení studenti z některých soukromých škol stěžují, a to, že lektorem je student – budoucí kantor-jazykář, bez jakýchkoli pedagogických zkušeností. A to je ještě ten lepší případ… V některých školách učí dívky, které se právě vrátily z ročního „au pair“ pobytu v cizině. Eventuálně, a to je ta nejhorší varianta, někdo, kdo je v učebnici jen o pár lekcí před svými studenty. Ale ani zahraniční lektor – rodilý mluvčí, který sice ovládá výborně svůj jazyk, ale neumí učit, nemůže být pro studenty přínosem.

Chcete říci, že jedinou zárukou kvality jazykové přípravy je lektor, který absolvoval vysokou školu?

Samozřejmě, že ani kvalifikovanost lektora není zárukou kvality školy. Mnohé napoví i ceny. Jestli škola nabízí ceny výrazně nižší než konkurence, je to často z toho důvodu, že na živnostenský list zaměstnává lektory bez potřebného vzdělání, kterým platí málo a snižuje tak své ceny. Velmi dobrým vodítkem je doporučení od těch, kdo do školy chodí či chodili a jsou spokojeni. Určitě neuškodí podívat se na webové stránky příslušné školy a zjistit, zda škola nabízí konzultaci či vstupní test a možnost jít se zdarma podívat do první hodiny. Základem úspěchu při učení je totiž být v kurzu správné pokročilosti.

Můžete být v tomto případě konkrétnější?

Některé školy kvůli nedostatku zájemců zařadí do jednoho kurzu posluchače různých pokročilostí, v nichž se pak ti nejlepší nudí a ti nejslabší končí po pár hodinách. Cítí se totiž trapně, protože ostatním nestačí. Pokud hledáte kvalitní jazykovku, je třeba se ptát na systém výuky, ať již v kurzu učí jeden, nebo se střídají dva i více lektorů. Ve výuce musí existovat návaznost a pečlivý plán kdo, co, kdy a jak bude učit. Naši studenti velmi oceňují, že se na webových stránkách školy dozví, co se v jejich kurzu probíralo v posledních hodinách a jaké jsou zadané úkoly. Pokud v hodině chybí, neztratí krok s ostatními a mohou se na další hodinu připravit. Kvalitní školy připravují na zkoušky. Některé z nich mají i licenci k pořádání zkoušek státních či mezinárodních. Dobrá škola s kvalitními lektory je podmínkou, ale každý student k tomu musí ještě přidat spoustu vlastního času a úsilí. Nevěřme školám, které nabízí rychlé a „bezbolestné“ zvládnutí cizího jazyka.

Co specifického vaše jazyková škola kromě běžných kurzů nabízí?

Kromě dopoledních, večerních či podnikových kurzů s výukou šesti cizích jazyků nabízíme i individuální výuku. Opravdu nás překvapuje stoupající zájem o tyto kurzy, přestože jsou samozřejmě dražší než skupinové. Tento kurz je vhodný pro každého, komu nevyhovuje celoroční pravidelná docházka do školy s více posluchači nebo se potřebuje intenzivně v krátké době připravit např. na výjezd na zahraniční stáž nebo konferenci. Zmíněný kurz se zcela přizpůsobí vašim konkrétním požadavkům a navíc vám neodpadne žádná hodina, protože si vše včetně náplně kurzu, doby konání, počtu lekcí a frekvence výuky domluvíte se svým lektorem.

Čtěte také:

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *