Domů Naše akce Budoucnost je...

Budoucnost je v chytré dopravě i vysokorychlostní železnici

0

Jižní Morava je, co se bezpečnosti na silnicích týče, druhý nejhorší kraj v České republice. Ve čtvrtek 15.3. se do Brna sjeli zástupci měst, ministerstva dopravy a důležitých institucí jako Ředitelství silnic a dálnic nebo policie, aby diskutovali, jak tuto situaci zlepšit. Setkání u kulatého stolu na téma Bezpečná dopravní infrastruktura Jihomoravského kraje už poosmé pořádala společnost Magnus Regio.

Náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Roman Hanák hned ze začátku upozornil na plánované stavby. „Do dopravních staveb se letos chystáme investovat 1,5 miliardy korun. A investoři jako Správa železniční dopravní cesty plánují další,“ uvedl Hanák. Upozornil také na nově zřízený fond BESIP, kam poputují peníze z vybraných pokut řidičů. Ty poté fond využije například na stavbu dopravních hřišť.

Velmi významnou je plánovaná stavba vysokorychlostní železnice. „Realizujeme studii proveditelnosti vysokorychlostní železnice z Prahy do Drážďan, jejíž součástí je tunel pod Krušnými horami. Co se Moravy týče, aktuálně řešíme studii proveditelnosti trasy Praha – Brno – Břeclav. Ta se pozdržela na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ale na přelomu března a dubna už bychom mohli znát verdikt,“ informoval ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech. Trasa podle něj řeší také napojení na Rakousko a má několik variant. „Velký důraz je na etapizaci, která by zrychlila i přepravu mezi Prahou a Brnem. Důležité je ukotvení ČR do mezinárodních sítí. Hledáme kroky, jak by to šlo urychlit,“ dodal Čech. Schválena už podle něj byla trasa Břeclav – Vídeň pro rychlost 200 km/h.

BS-BDI-JMK-42

K plánům na nové stavby jsou někteří starostové skeptičtí. „V Letovicích se o zlepšení okolních komunikací mluví už desítky let, ale neděje se nic,“ namítnul například starosta Letovic Vladimír Stejskal. Podle Čecha je ale náročné přesně odhadovat a plnit termíny staveb jednak kvůli legislativě, jednak kvůli napadání staveb různými spolky a lidmi, kteří dokáží stavbu zdržet na dlouhé měsíce či roky.

Dalším problémem je často také nedostatek peněz. Například podle Milana Donta, ředitele Odboru příspěvků Státního fondu dopravní infrastruktury, je pro letošní rok na financování silnic II. a III. třídy vyčleněna jen jedna miliarda korun, což je méně než v předchozích letech.

Naopak lépe se podle něj dostanou k penězům obce díky příspěvkům státního fondu. „Týká se připravených projekt cyklostezek, ochrany chodníků a tak dále. Dříve se přihlášky podávaly v lednu, letos to bude v průběhu léta, aby již v lednu byly výsledky. Cílem je dosáhnout toho, aby se projekty realizovaly v průběhu jednoho rozpočtového roku. Financování potom bude jednodušší. Všechny potřebné informace je možné najít na našem webu,“ doplnil Dont. Už teď je podle něj přetlak v žádosti o cyklostezky. Poptávka převyšuje nabídku více než čtyřikrát.

BS-BDI-JMK-41

Chytré a potřebné komunikace

Revoluční projekt představil při prezentaci Roman Nekula, správní ředitel společnosti Brněnské komunikace. „Jedná se o kooperativní systémy, kdy vozidla hovoří s infrastrukturou. Je to pilot v rámci celoevropského projektu,“ popsal. Cílem je pode něj zvýšení bezpečnosti a plynulosti, a naopak snížení nehodovosti. Projekt bude probíhat do roku 2020 a dotkne se dálniční sítě, železničních přejezdů i některých městských dopravních podniků.

Velkým tématem byla také trasa R/52, jejíž součástí je obchvat Mikulova. „Je to ostuda tohoto státu, že tato komunikace není hotová ani po 20 letech vyjednávání. Kvůli současné legislativě bohužel může škodit stavbě kdokoli. Se škodiči si ale musí poradit stát,“ řekl starosta Mikulova Rostislav Koštial. Připomenul, že intenzita dopravy se stále zvyšuje a zácpa se zhoršuje s každým dalším zprovozněným úsekem na straně Rakouska.

BS-BDI-JMK-121

Podle Martina Malečka z jihomoravského krajského úřadu ze strany kraje s přípravou plánovací dokumentace problém není. „Chceme pomoci Ředitelství silnic a dálnic s předjednáním výkupu pozemků,“ řekl.

Mluvilo se také o nehodách na silnicích a železničních přejezdech, významným tématem potom bylo parkování v centru měst.

BS-BDI-JMK-18  

Žádné komentáře

Napište komentář