Domů Naše akce Ve východních...

Ve východních Čechách investují do dopravní infrastruktury miliardy

Doprava v České republice byla a stále je velká výzva. Nejinak je tomu ve východních Čechách. Proto společnost Magnus Regio uspořádala v Hradci Králové business snídani s názvem Bezpečná dopravní infrastruktura ve městech a obcích. Letos šlo již o třetí ročník této akce, která byla realizovaná za finanční podpory Královehradeckého kraje. Partnery byly společnosti AŽD Praha a Správa železniční dopravní cesty.

První náměstek hejtmana Královehradeckého kraje Martin Červíček uvedl, jakou důležitost jeho kraj přikládá dopravě, „V posledních čtyřech letech kraj do rozvoje silniční dopravní infrastruktury investoval zhruba dvě miliardy korun. Současné vedení Královéhradeckého kraje chce tento objem zdvojnásobit a předpokládá investice kolem čtyř miliard korun, a to ze zdrojů jako je IROP, financí státu a rozpočtu kraje. Jenom v letošním roce realizuje zhruba šedesát staveb v rozsahu kolem 950 milionů korun. Z toho je vidět, že se opravy a rekonstrukce našich silnic staly prioritou,“ uvedl někdejší policejní prezident.

IMG_2635

Náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký uznal, že situace v těchto krajích není po dopravní stránce tak špatná. „Můžeme se i trochu pochválit, protože příprava staveb je ve finální fázi. Musíme pokračovat od Hradce Králové dál na sever, ale s D 35 i na východ. Na čtyřech úsecích dvou dálnic ještě letos kopneme do země,“ těšilo Rudoleckého.

Potřeba systémovosti

Velkým tématem bylo financování silnic ze státního rozpočtu. „Z hlediska potřeby je jasné, že jsou kraje dlouhodobě výrazně podinvestované. Ale nejde to řešit ad hoc řešením, musíme to dělat systémově,“ doplnil náměstek ministra vnitra.

IMG_2561

Ladislav Umbraun, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Pardubického kraje, prozradil, že do krajských silnic letos půjde mezi 600 a 700 miliony korun. „Podfinancování je stejné jako v Královehradeckém kraji. Vítáme jakoukoli aktivitu ve směru od státu ke kraji,“ uvedl vedoucí odboru.

Starosta Trutnova Ivan Adamec k tématu financování doplnil: „Stát nemá svoje projekty připravené. Jinak by sátátní peníze do krajů nešly.“

Konkrétní problémy

Starostu Opatovic nad Labem Pavel Kohout zajímalo, proč obchvat jeho obce přinesl dalších 6000 vozidel do obytných zón. „Nevíme jak ten problém řešit. Nechceme hatit dopravní stavby, ale k tomuto problému se musí vrátit,“ vyzval starosta, který byl poté vyzván trpělivosti.

IMG_2849

Tématem je také výkup pozemků pod budovanými dálnicemi. „S ŘSD velmi intenzivně spolupracujeme ve všech fázích. Intenzivně se účastníme jednání s vlastníky. Navrhujeme řešení při rozdělených pozemcích. Chtějí mít informace. To pak pomáhá při jednáních,“ prohlásil ředitel Krajského pozemkového úřadu pro Pardubický kraj Miroslav Kučera.

Obce trápí kamiony

Starosta obce Břehy Petr Morávek si postěžoval na intenzitu kamionové dopravy nejen v okolí jeho obce. „Jak je možné, že kamionovou dopravu nikdo nereguluje, naopak u rodinného domku musíte mít povinné stání pro automobil?“ ptal se starosta. Dočkal se odpovědi. „Obce se mohou domluvit a zakázat průjezd kamionové dopravě,“ poradil starostovi náměstek Rudolecký s tím, že ŘSD plánuje studii, kde všude je možné vytvořit nové odpočívky pro kamiony. Nemusely by tak parkovat v malých obcích.

Starosta obce Rohovládova Bělá Václav Fišer už několik let řeší problém s objemem tranzitní dopravy ve středu obcí. „Je chyba, že stát sám nedokáže regulovat kamiony a dostat je tam, kam je potřebuje,“ podotkl Fišer.

IMG_2710

Velkým tématem jsou obě východočeské dálnice – D 11 a D 35. Aktuálně probíhá archeologický průzkum. To může začátek staveb zbrzdit a nic s tím neudělá ani ministerstvo dopravy. S Poláky jsme u D 11 domluveni, že bychom měli končit zároveň s nimi, tam bychom měli zahájit v roce 2020. Další úsek pak 2022,“ podotkl Rudolecký. D 35 je prioritní stavba. U ní se předpokládá realizace ve třetím čtvrtletí letošního roku. U nich jsou archeologické průzkumy období.

Více dálnic – méně nehod

Mluvilo se také o bezpečnosti v dopravě. V Královehradeckém kraji se zvedají počty nehod. A zástupce dopravní policie se těší na otevření každého kilometrů dálnice. A v pardubickém kraji je to obdobné.

IMG_2520

Mluvilo se také o bezpečnosti dopravy ve městech. „Možností je celá řada, od programovatelných řadičů a ústředen, jsme schopní komplexně liniově řídit celou dopravu. Zkušeností z obcí máme celou řadu,“ uvedl vedoucí obchodního odboru STM společnosti AŽD Praha Patrik Reiniš.

Střety mimo přejezdy

Došlo také na téma bezpečnost na železnicích. „Akutnějším problémem je střet vlaku s osobou. Takže to problém je, těch je víc. A mimo přejezdy a přechody. Ale není reálné oplotit všechny tratě,“ uvedl ředitel oblastního ředitelství Hradec Králové Správy železniční dopravní cesty Vladimír Filip.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *