Domů Dění v regionech Cyklodomy: k ...

Cyklodomy: k Hradci Králové a Přerovu se připojí Břeclav

V Hradci Králové už stojí dva. K východním Čechám se přidal Přerov. Příští rok vybudují parkovací věž pro kola také v Břeclavi, uvažují o tom v Třinci, ale i dalších městech. Češi chtějí jezdit na kole, zároveň je ale chtějí mít v bezpečí. To zajišťují cyklodomy. 

Stojí kolem deseti milionů, až devadesát procent částky ale pokrývá dotace. V Hradci Králové chtějí věže dokonce čtyři. Jejich první se navíc pyšní faktem, že byl vůbec první v Evropě. Trend ale roste. „Město uvažuje o výstavbě dalších objektů. Jde o oblasti u centra města a univerzitních komplexů, posílit takto chceme kapacitu u hlavního vlakového nádraží,“ řekl Karel Šimonek z odboru hlavního architekta, oddělení architektury a regulace Hradce Králové. Raketový zájem o cyklodům zaznamenali v Přerově. K podobným číslům, kolem stovky uschování za den, se chtějí dostat také v jiném důležitém železničním uzlu. Břeclavané s ním počítají ve všech studiích úprav přednádražního prostoru. „Je to náš příspěvek k bezpečnosti a komfortu cyklodopravy v rámci Souboru opatření ke zlepšení dopravy ve městě,“ uvedl k záměru místostarosta Svatopluk Pěček. Zastupitelstvo města letos na jaře schválilo zařazení cyklodomu do plánovaných investičních akcí a vyčlenilo v rozpočtu potřebné peníze. Záměr je ale závislý na získání dotace. O nich se má rozhodnout do konce září. „Jde o dlouhý proces. Ale bez dotace města ve svých investicích upřednostní spíš střechu na mateřské škole, než cyklodomy,“ podotkl Rudolf Bernart, autor patentu cyklověží a jejich výrobce.

Bezpečná forma úschovy

Na penězích závisí i plánovaná stavba v Třinci. „Cílem města získat dotace a postavit tento moderní způsob úschovy kol bezesporu je. Osobně se těším na to, že tento dům bude využívaný jako dosud chybějící aspekt téměř naprosto bezpečné formy úschovy kol,“ prohlásil třinecký cyklokoordinátor odboru dopravy Leszek Gryga. Právě bezpečnost je hlavní výhoda technologické novinky. „V parkovací věži jsou kola pojištěna na plnou cenu a s kolem v parkovacím procesu přijde do kontaktu pouze jeho majitel. Další velkou výhodou je, že na kole je zde možné nechat veškeré doplňky, jako je přilba, osvětlení, náhradní duše, pumpička, ale dokonce i nákup,“ upozornil Šimonek. Plně automatický věž ze skla a kovu ale není služba pro pár stovek cyklistů. Sama přispívá k rozvoji této ekologické dopravy. „Umístěním zařízení pro bezpečné odložení 116 jízdních kol zůstala kapacita stávajících klasických stojanů pro kola v této oblasti stále naplněna. To svědčí o tom, že se objevila nová skupina cyklistů, kteří zřejmě původně volili jiný druh dopravy, nejspíš auto,“ uznal královehradecký referent dopravní koncepce Šimonek. O český patent je zájem i jinde v Evropě. „Něco podobného jsem viděl jen v Japonsku, ale tam byla technologie znatelně dražší, protože parkování bylo pod zemí. Uvidíme, jestli někdo přijde s podobným nápadem. Zájem o tyto cyklodomy poroste, takže se určitě někdo další objeví,“ nepochybuje Bernart, který jako největší pozitivum vidí fakt, že začne víc lidí jezdit na kole. A uleví tak provozu ve městech.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *