Domů Nezařazené Na opravu pře...

Na opravu přerovských silnic je třeba čtvrt miliardy

Kilometry silnic ve špatném stavu. Mosty na hranici životnosti. Nutnost najít v rozpočtu stovky milionů korun, které by měly vyřešit havarijní stav mnoha komunikací, po kterých denně jezdí Přerované. To všechno ukázal nově vzniklý pasport komunikací, který je vlastně přehledným soupisem vázaným na mapové podklady. Vytvořili ho úředníci z odboru majetku s kolegy, kteří mají na starosti geografický informační systém. Katalog místních komunikací s důrazem na každý metr čtvereční ukazuje na každý defekt v komunikaci, která patří městu. „Situace není dobrá a dluhy z minulosti budeme muset nutně řešit. Ještě letos se rada města bude problémem zodpovědně zabývat,“ reagoval na zprávu přerovský primátor Vladimír Puchalský.

Na území Přerova je 97 kilometrů silnic, jejichž vlastníkem je město – z tohoto počtu je 36 kilometrů v havarijním stavu. „Rozčlenili jsme silnice podle kvality do pěti tříd. Jednička byla bez závad, dvojka značila uspokojivou kvalitu, trojka dobrou kvalitu, čtverka špatnou kvalitu a pětka ukazovala na havarijní stav. A právě do pětky spadla více než třetina komunikací,“ řekl Alexandr Salaba z přerovského magistrátu. Podle něj trápí přerovské silnice výtluky, poklesy vozovky, mozaikové trhliny a další závady. Z jeho výpočtů vyplývá, že do havarijního stavu se dostalo 202 tisíc metrů čtverečních silnic – a pokud by počítal na opravu minimální částku 1200 korun za metr čtvereční, muselo by z kasy města na řešení toho nejhoršího jít 240 milionů korun. „Čtvrt miliardy korun je podle mého názoru ještě střízlivý odhad, ale budeme muset peníze postupně uvolnit a pokračovat v nastaveném trendu zvýšeného financování oprav komunikací,“ konstatoval radní Jan Horký.

Plno defektů i problémy s mosty

Jenže nejen přerovské silnice jsou plné defektů. Problém je také s mosty. Na území Přerova a místních částí je 19 mostů, 17 propustků a 14 lávek – z toho deset konstrukcí je už v kategorii „havarijní stav“. „Aktuálně jsou asi největším problémem mosty v Žeravicích. Jeden je už havarijní, druhý bude za chvilku rovněž. Řešit musíme i mosty v Popovicích, Vinarech, Lověšicích a samozřejmě také v Přerově – například v ulicích Na Hrázi, U Strhance či na Osmeku,“ uvedl primátor Vladimír Puchalský. Problém nastal také u Tyršova mostu, který byl postaven teprve před pěti lety, ale jeho pilíře už po tak krátké době vykazují defekty.  Ve výčtu havarijních mostů přitom nefigurují Dluhonské mosty nad železnicí, jejichž oprava je už v řešení – rekonstrukce přijde na 104 milionů korun a městu se na tuto akci podařilo získat státní dotace ve výši 88 milionů korun. Na opravy dalších mostů bude ale muset s největší pravděpodobností ušetřit městská kasa.

Ovšem problém není jen se silnicemi a mosty, ale také s chodníky. „Stejně, jako máme pasport komunikací, chceme v příštím roce zpracovat i pasport chodníků. I ten by nám měl dát odpověď na otázku, které zóny pro pěší musíme urgentně opravit,“ podotkl Alexandr Salaba. Analýzu nákladů ještě úředníci nemají, ale odhadují, že opravy chodníků v Přerově a jeho místních částech mohou přijít asi na 80 milionů korun. Na tyto rekonstrukce by ale mohl přispět dotacemi stát – a na to jsou už v Přerově připravení. V letošním roce se postupně zadává 14 projektových dokumentací na chodníky ve městě a 11 v místních částech. Právě dobře nachystané projekty jsou totiž jakousi vstupní branou do světa dotací.

Jeden komentář

  1. Stav silnic je v opravdu havarijním stavu takřka po celé ČR. Velký problém vidím v tom, že silnice se opravují „záplatovým“ stylem. Také mám mnohdy pochybnosti nad kvalitou použitých materiálů. Z krátkodobého hlediska se to možná jeví levně, ale z dlouhodobého pohledu by nás to mohlo pěkně doběhnout a akorát přeplatíme, víc než bylo potřeba.

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *