Domů Nezařazené Soukromí inve...

Soukromí investoři pomůžou s výstavbou rychlostních silnic, plánuje ministr dopravy

PPP

Ministr dopravy Dan Ťok chce v dopravní výstavbě oživit takzvané PPP projekty, tedy projekty se zapojením soukromého kapitálu. První taková akce se může rozjet už letos. Nejpřipravenější je dokončení 32 kilometrů rychlostní silnice R4 mezi Příbramí a Pískem. Do konce roku úřad podle Ťoka plánuje zahájit předkvalifikaci pro soukromé koncesionáře a napřesrok spustit standardní výběrové řízení.

„Chtěl bych PPP projekty rehabilitovat jako jeden z vhodných způsobů, jak stavět,“ podotknul ministr dopravy Dan Ťok. Jeho resort si od nich slibuje hlavně zrychlení stavby, ale i kvalitněji odvedenou práci ze strany firem a menší potřebu kontrol.

Zkušenosti s tímto typem projektů se budou ministerstvu hodit i do budoucna. „V současné době do značné míry čerpáme z evropských zdrojů, které ale po roce 2023 budou velmi omezené, a my bychom se měli na tuto situaci připravit,“ upozornil náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Právě zapojení soukromých peněz je podle něj odpovědí na to, jak jít dál, až přísun evropských dotací skončí.

Jako pilotní PPP projekt zvažuje Ťokův resort dostavbu celkem 32 kilometrů dosud nedokončených úseků rychlostní silnice R4 mezi Příbramí a Pískem. Otevřená je i možnost svěřit koncesionáři také správu, provoz a následnou obnovu již postavených částí R4 mezi Příbramí a Prahou.

Stavět by se mohlo už v roce 2017

Zatím ministerstvo dopravy vypsalo veřejnou zakázku na studii proveditelnosti, která porovná variantu se zapojením soukromých peněz a tradiční model financování. Pokud z ní PPP projekt vzejde jako výhodnější a vše schválí vláda, mohla by výstavba zbylé části R4 začít v roce 2017.

Volba na R4 padla mimo jiné i proto, že není součástí páteřní sítě TEN-T, a tudíž je už dnes využití evropských dotací na její výstavbu velmi omezené. Zároveň je tato silnice v přípravě zdaleka nejdál, pro nedokončené úseky jsou již vydána pravomocná územní rozhodnutí, a zbývá tak jen začít stavět.

Druhý potenciální projekt, kde by státu mohli pomoci s výstavbou soukromí investoři, jsou i chybějící úseky rychlostní silnice R7 mezi Slaným a průmyslovou zónou Triangle u Žatce. Na celkem 39 kilometrů silnice ale dosud chybí některá územní rozhodnutí.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *