Domů Nezařazené Stát dá milia...

Stát dá miliardy na opravy krajských silnic. Budou je ale dál ničit kamiony?

V polovině ledna slíbil ministr dopravy Dan Ťok hejtmanům přes čtyři miliardy korun na opravy krajských silnic. Můžou to ale být zbytečně vynaložené peníze? Pokud se stát nevypořádá s kamiony, které po krajských silnicích jezdí a vyhýbají se tak placení mýta, pak ano, tvrdí zástupci Dopravní federace.

Vyježděné koleje, výmoly a spousta dalších nepříjemností. To je často realita sinic nižší třídy, o které se starají kraje. Svůj mamutí podíl na tom mají i kamiony, které po nich jezdí, když se chtějí řidiči vyhnout placení mýta.

Silnice ale nejsou na takovou zátěž stavěné a kamiony je rychle ničí. Kraje pak nemají na jejich opravy dost peněz. Z mýta vybraného na dálnicích a rychlostních silnicích totiž nic nedostanou. Pro tento rok jim však ministr dopravy Dan Ťok přiklepl více než čtyřmiliardovou dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Kraje peníze potřebují, potřebují se ale i zbavit kamionů

„Kraje potřebují finance na opravy svých silnic, bez odstranění příčiny jejich poškozování ale hrozí neefektivní vynakládání těchto prostředků,“ komentovala situaci Markéta Šugárková z dopravní federace.

Objíždění zpoplatněných silnic totiž není žádnou výjimkou. Řidičů kamionů, kteří se jim raději vyhnou, a ušetří tak za mýto, rok od roku přibývá. Od začátku ledna se navíc mýto zvýšilo.

„Ministerstvo dopravy by nemělo promarnit šanci nastavit fungování nového mýtného systému pro rok 2016 tak, aby tento systém umožnil státu vybrat více peněz na dálnicích a zároveň zabránit škodám na silnicích II. a III. třídy, které nejsou pro těžkou tranzitní dopravu vhodné. A to nemluvím o škodách na zdraví a majetku obyvatel zatížených obcí,“ upozornila Šugárková.

Alespoň tam, kde vedou podél dálnic

Podle poslance a místostarosty města Zdice je jediným řešením zavést mýto pro tranzitní kamionovou dopravu na všech silnicích I. a nižších tříd. „Za minimalistickou variantu plošného mýtného pro kamiony považuji zpoplatnění alespoň těch úseků I., II., a III. třídy tam, kde jsou vedeny souběžně s dálnicemi, případně zpoplatněnými úseky rychlostních komunikací,“ doplnil Dolejš.

Že za špatný stav silnic můžou hlavně projíždějící kamiony, si myslí i starosta obce Kařez Václav Krofta. „Nám, jako malé obci, chybí systematičnost od státu, samy tento problém vyřešit nemůžeme,“ podotkl.

Obce a města sice mohou využít zákazové značky, ale ty se v mnoha případech příliš neosvědčily. Podobné zkušenosti se bojí i starosta obce Františkov nad Ploučnicí Libor Bzura. „Podařilo se nám nyní dosáhnout zákazu vjezdu vozidel nad 12 tun, avšak pouze v nočních hodinách. Obáváme se, že o to více bude komunikace zatížená v denních hodinách, což představuje ještě větší riziko, vzhledem k pohybu chodců,“ vysvětlil Bzura.

Silnice přes Františkov se má do budoucna opravovat. Pokud se však podle Bzury nezmění systém mýtného a neodkloní tranzitní doprava, budou to peníze vyhozené z okna.

Ministerstvo dopravy na nové podobě systému výběru mýta v současnosti skutečně pracuje. K roku 2016 totiž končí smlouva s firmou Kapsch, která jej provozovala doteď. Od druhé poloviny ledna se dvakrát týdně schází odborná skupina, která má za úkol připravit návrh na další postup pro výběr mýta.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *