Domů Dění v regionech Špatné bary k...

Špatné bary končí a nahrazují je lepší, říká Vlachynský z Baru, který neexistuje

Změnili Brno. Andrej Vališ a Jan Vlachynský před třemi a půl lety otevřeli podnik se zvláštním názvem Bar, který neexistuje. Stal se z něj fenomén. K původnímu koktejlovému baru rázem přibyl další a ještě letos mají v plánu otevřít třetí podnik. „Do toho máme v plánu ještě další podnik za další dva roky,“ prozrazuje Vlachynský.

Chystáte se otevřít další podnik s názvem Čtyři pokoje. Kdy k tomu dojde?

Termín pořád nevíme. Jak nás znám, když to bude na podzim, budeme rádi. Prostor jsme našli loni na podzim, teď jsme teprve došli na to, jak to má celé vypadat.

Zatím se držíte plánu co dva roky nový podnik. Není Brno novými bary ještě nasycené?

Rozhodně není. Vezměte si, kde všude se tu podává alkohol.  A kolik z nich to dělá dobře? Podle mě se v horizontu příštích let zásadně promění spektrum nočního života. I teď vidíte, že špatní bary končí a nahrazují je nové, lepší. Takže my tu můžeme mít klidně sto podniků, dokud budeme přicházet se stále novými koncepty. Teď si můžeme dovolit tři, protože jsou každý úplně jiný.

Když se v Brně otevře nový bar, je to pro vás konkurence?

Už jsem to říkal mockrát. Ale není. Když to dělá dobře, podporuje nás. Když jsme otevřeli Bar, který neexistuje, spoustu věcí jsme tu dělali jako první, i když jsme to nevymysleli. Postupně se rozšířily do dalších podniků. Třeba drinky, které vymýšlejí sami barmani. Dneska je najdete i v kavárnách. Brněnská gastroscéna je uznávaná. Jezdí sem čím dál víc lidí, aby se napili a najedli. Takže nový bar je podpora. Navíc v poslední době je trend vystřídat za večer několik podniků.

V čem vidíte brněnské kouzlo?

Všechno se tu koncentruje ve středu města. V Praze se to ztratí. Když otevřete podnik tam, je dost pravděpodobné, že někdo jiný otevře úplně stejný bar na druhé straně města. V Brně se taky všechno rychle roznese, lidi se tu potkávají na ulicích. Brno má univerzální velikost.

Kromě počtu obyvatel je ale asi důležitá také atmosféra ve městě, ne?

 Je tu dobrá nálada. Brňané se dost zajímají o veřejný prostor. I o podniky, které se v něm objevují. Pomáhá i to, že třeba proti Praze není Brno tolik turistické. Hospody tam nemůžou vytřískat peníze z někoho, kdo se tam už nikdy neobjeví. Takové detaily to všechno vytvářejí.

Mohou takové koncepty uspět třeba v menším městě?

Výhledově ano. Jestli i teď, nevím. Ale koktejlová kultura se šíří. Slyšel jsem o koktejlovém bvaru v Lednici, rozšířené jsou v Pardubicích, samozřejmostí je Olomouc. V příštích městech uvidíme podobné podniky v menších městech. Asi je to o odvaze. My jsme udělali naše podniky právě takové, protože jsme měli Brno přečtené.

Brno se dostalo do žebříčků zajímavých turistických destinací slavných deníku New York Times a Guardian. Berete to při vší skromnosti i jako vaši zásluhu?

Asi ano. A že tam dali naši fotku, je super, ale neujíždím na tom. Spíš jde o drobnosti. Třeba že jsme přesvědčili velkoobchod s nápoji, aby nám sehnal všechny ty lahve. A pak za ním začali chodit další, že by taky chtěli něco zajímavějšího. A jeho majitel nám dodnes říká, jak je nám vděčný.

Žádné komentáře

Napište komentář