Domů Doprava Elektromobily...

Elektromobily: Jediné východisko, nebo slepá ulička?

0

Názory na zavádění elektromobility oscilují mezi extrémy. Podle příznivců jen elektromobily dokáží do budoucna vyřešit znečištění ovzduší. Kritici naopak upozorňují na to, že ne všechna elektřina je čistá, a vadí jim také zásahy států či evropské komise do automobilového trhu právě ve prospěch elektromobilů.

Elektromobilitu musí prosadit automobilky, ne úředníci, myslí si analytik Kovanda

Brno – Trh v České republice ještě zdaleka není připravený na masivní nástup elektromobilů. Zůstávají naopak záležitostí několika bohatých nadšenců. Jejich zvýhodňování je přitom špatné. Myslí si to hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda. „Určitě to je běh na delší trať. V současné době se počty hybridních vozidel a elektromobilů pohybují v řádech tisíců. Celkově jich v České republice jezdí méně, než se registruje klasických aut každý měsíc. Je to zanedbatelná a titěrná část vozového parku a dlouho to tak dostane,“ upozorňuje.

Čím je zájem způsobený?

Hybridy a elektromobily jsou stále poměrně drahé a je s nimi spojena také míre nekomfortu v tom, že nemáme v zemi rozesety dobíjecí stanice. Proto se zatím jedná spíše o záležitost určité části populace, která má ráda technické novinky a chlubí se s nimi. Většinou se jedná o lidi, kteří už jedno či dvě auta na spalovací motor mají v garáži. Nedokáži si třeba představit, že se elektromobily rychle rozšíří na venkově.

Co může ovlivnit poptávku po elektromobilech?

Očekávám, že státy vyvinou velkou snahu zajistit, aby se jejich podíl zvětšil. Nepřímo třeba tím, že budou nadále zpřísňovat emisní normy pro klasická, hlavně dieselová vozidla. Budou zakazovat vjezdy do center měst a tím sníží jejich atraktivitu. Lidé pak dojdou k poznání, že elektromobil je lepší, protože diesel s sebou nese více starostí. Se zpřísňováním limitů bude náročnější se do nich vejít i pro automobilky. Víme, že do roku 2030 dojde k citelnému zpřísnění. Automobilky přejdou na elektromobily, které limity dokáží splnit, už jen proto aby přežily.

V zahraničí je elektromobilita hojně veřejně podporovaná, pokud ale podpora poleví, zájem opadá. Vidíte nějaké jiné možnosti, jak elektromobilitu prosadit?

Vnímám zásahy státu či evropské komise jako jediné, které dokáží cíle dosáhnout. Výhodnost elektrických aut doposud není taková, aby větší procento řidičů přesvědčila k jejich nákupu. Politici se budou elektromobily proto snažit nadále zvýhodňovat. Což je dle mého špatně. Nemusí to být žádoucí dokonce ani z hlediska životního prostředí. Polovinu elektřiny u nás stále vyrábí uhelné elektrárny. Pokud rychle nepřejdeme na obnovitelné zdroje, budeme sice jezdit elektromobily, ale spalovat uhlí. Takže to nepovede k tomu, co je záměrem opatření. Víme, jak po Kjótském protokolu byla zvýhodňovaná dieselová auta. Mělo se za to, že jsou výhodnější a šetrnější než benzínová. Po dieselgate vidíme odklon. Nikde není psáno, že se to stane i s elektromobily a za deset patnáct let se ukáže, že je to špatná cesta. Proto bych nechal na automobilkách ať přicházejí s řešeními, díky nimž budou elektromobily výhodné pro běžného řidiče a koupí si je sám. Zvýhodňování na účet daňového poplatníka je pak zbytečné.

Jenže třeba profesor Fritz Indra se pro německý Focus vyjádřil, že se tak nikdy nestane a elektromobilita bez dotací nebude fungovat.

Nejsem takový expert, abych to mohl tvrdit. Před patnácti lety se také říkalo o solárních panelech, že nemohou být za přijatelnou cenu a proto se rozjely rozsáhlé dotační programy. Pak se ukázalo, že v Číně je vyrobí za cenu, kterou nikdo nečekal. Pokud ale skutečně nebudou moci elektromobily bez státu fungovat, je otázka, zda do nich vrhat podporu. Když budeme uměle tlačit něco, co na sebe nedokáže vydělat, bude to plýtvání peněz potřebných v jiných segmentech a zátěž pro ekonomiku.

Je podle vás reálné, aby v případě, kdy bude elektromobilita dominovat si mohl každý auto bez problémů nabíjet? Máme na to dostatek elektřiny?

To je velká debata. Spotřeba elektřiny bude určitě stoupat i přesto, že spotřebiče mají stále vyšší efektivitu a potřebují energie méně. Stejně tak bude stoupat i spotřeba energie na elektromobilitu. Musíme to proto mít už teď na paměti a deklarovat, že dostavíme další zdroje. Jsem zastáncem dostavby bloků v Dukovanech či Temelíně, pak budeme mít energie dost. Obnovitelné zdroje jsou zatím nespolehlivé a další alternativa je jen plyn, který by znamenal závislost na Rusku.

Když mluvíme o závislosti, velké množství baterií pro elektromobily se vyrábí v Číně, která má i přístup k potřebným zdrojům. Nehrozí v případě rozvoje elektromobility vznik závislosti na tomto státě?

Mohli bychom říci, že jsme závislí už teď, kdy voláme z iPhonů vyrobených v Číně a státní úředníci používají počítače také z Číny. Už to by mohlo zavánět něčím potenciálně nebezpečným. Ale to patří ke globalizovanému světu. Závislosti kvůli bateriím bych se neobával, myslím, že v budoucnu se budeme muset smířit s ještě mnohem více produkty z Číny. Nicméně ani Čína nemusí být navždy levnou montovnou.

 Elektromobily jsou stále výhodnější, brzdí je špatná podpora, říká předseda Vegr

Sedlec-Prčice – Elektrická auta i motorky či kola se z roviny snů přenesla do reality a brzy určitě vytlačí ze silnic problematické spalovací motory, jejichž další podpora je hřích. Takový názor razí Asociace pro elektromobilitu České republiky. „Největší překážkou pro zavádění elektromobility v České republice jsou zcela zavádějící informace ze strany médií a neracionální podpora ze strany státu na základě pamfletu Národní akční plán čisté mobility, kdy je prakticky veškerá podpora pro plyn,“ tvrdí předseda asociace Jaromír Vegr.

V zahraničí je elektromobilita hojně veřejně podporovaná, pokud ale podpora poleví, zájem opadá. Vidíte nějaké jiné možnosti, jak elektromobilitu prosadit?

Kdo řekl či napsal, že zájem opadá? Ekonomická výhodnost elektromobility rychle stoupá. Již dnes je intenzivně využíván moderní elektromobil, který je již dnes ekonomicky výhodnější.

Myslíte si, že někdy dospějeme do stadia, kdy elektromobilitu nebude nutné veřejně podporovat a bude zcela životaschopná? Rakouský profesor Fritz Indra se pro německý Focus vyjádřil, že se tak nikdy nestane.

S největší pravděpodobností je profesor Fritz agentem výrobců výfuků. Má asi polámanou skleněnou kouli.

Nelze brát situaci, kdy jsou spalovací motory předpisy maximálně omezovány, a naopak elektromobily podporovány jako už příliš velký zásah do hospodářské soutěže?

V třetím tisíciletí podporovat, případně umožňovat provoz stroje, který má účinnost sotva dvacet procent, dělá rámus a smrad nedokonalou přeměnou tak ušlechtilého paliva, které už prakticky na Zemi neexistuje, je hřích. Iracionální zásahy do přirozeného vývoje jsou problémem nekompetentních a zkorumpovatelných úředníků, nikoli elektromobilní technologie.

Považujete za reálné, aby měl každý majitel auta, v případě, že skutečně bude elektromobilita dominovat, k dispozici dostatečně kapacitní dobíjecí stanici třeba v garáži či na soukromém parkovacím místě?

Ano, to, co si nejen vy představujete jako nabíjecí stanicí, je každá obyčejná zásuvka, kterou máte například u postele

Unese distribuční síť elektrické energie situaci, kdy budou elektromobily skutečně dominovat?

Ano, beze všech pochybností.

V případě elektromobility jsou zmiňovány především ekologické výhody a pozitivní dopady na ovzduší. V době, kdy je ale efektivita alternativních zdrojů malá, atomové elektrárny narážejí na odpor mnoha politiků, ale stále významnou roli při výrobě elektřiny hrají uhelné elektrárny. Není to jen přenesení problému o pár kilometrů dál?

Není, elektromobily mohou jezdit na zcela obnovitelnou energii a přitom ještě síť obnovitelných zdrojů energie stabilizovat.

Zajímá se někdo o to, jak šetrné jsou čínské továrny na baterie šetrné k životnímu prostředí?

Výroba moderních baterií je natolik Hi-tech, že nepřipadá v úvahu nějaký zásadní vliv na životní prostředí. Navíc Čína provozuje a vyrábí nejvíce elektromobilů na světě.

Myslíte si, že existuje ekonomicky i ekologicky alternativa ke klasickým elektromobilům?

Ne, rozhodně v dohledné době.

Autor: Petr Jeřábek

Žádné komentáře

Napište komentář