Domů Rozhovory, názory Nablýskané au...

Nablýskané audi a „macho parking“? Minulost, politici už vyráží do ulic i na kole

Petr Vokřál

Cestují převážně autem a kolo pořád vnímají spíše jako sportovní „náčiní“. To stále platí pro většinu českých politiků. Začínají se ale objevovat výjimky. Někteří představitelé veřejné sféry se už nebojí vyměnit pohodlné sedadlo své limuzíny za sedátko kola ani při cestě do práce.

Jedním z nich je i brněnský primátor Petr Vokřál. Zeptali jsme se ho, jak se mu do práce na kole jezdí a jak svou zkušenost cyklisty využije ve vedení města.

Proč a jak často dojíždíte do práce na kole?

Tak především mě to baví a kolo považuji za rozumný způsob dopravy. Sice nejezdím tak často, jak bych si představoval, ale kdykoliv to můj program dovolí, snažím se přijet na kole do práce. Teď o prázdninách jsem si říkal, že budu jezdit opravdu často, ale bohužel mám natažený sval, takže si na chvilku musím od kola odpočinout. Nechtěně.

Z vaší vlastní zkušenosti – je Brno město přátelské cyklistům?

I přesto, že jsou některé cyklostezky nepřátelské, zejména pokud kříží hlavní úseky silnic, tak si myslím, že se situace postupně zlepšuje. Jednoznačně budeme navyšovat počet cyklopruhů, což považuji za rychlé řešení, jak zvýšit cyklodopravu ve městě. Za druhé chceme pro cyklisty ve městě zvýšit jistý komfort, proto chceme navýšit počet tzv. cykloobousměrek, tedy že prostřednictvím dopravního značení a piktogramů na silnici umožníme vjezd cyklistům i do jednosměrek a tím rozšířit používání kola. Problémem, který se snažíme intenzivně řešit, zůstává několik křížení komunikací, které jsou pro běžného cyklistu opravdu nebezpečné.

Pomáhá Vám dojíždění na kole lépe pochopit problémy cyklistů v Brně? Myslíte, že tyto zkušenosti zužitkujete pro rozvoj cyklistiky ve městě?

Jednoznačně ano. Jako cyklista vidím, které úseky jsou v pořádku, a které jsou nebezpečné, případně kde všude bychom mohli nakreslit cyklopruh a ochránit cyklisty před nepříjemnou dopravou. Jezdit na kole mi přináší zkušenosti, které pak mohu zužitkovat např. v diskusi kolem strategických dopravních projektů.

Co nového pro cyklisty v Brně chystáte?                                       

Tak kromě toho, co jsem zde už odpověděl, nově například rozjíždíme projekt bike sharing neboli sdílení kol. Podobný systém funguje již v několika evropských městech a spočívá v půjčování kol na vytipovaných místech a jejich vrácení zase v jiné lokaci. Smyslem tohoto sdílení je upřednostnit tento typ dopravy před vzrůstajícím automobilismem ve městech. Chceme ve městě umístit několik desítek lokalit, kde by si lidé mohli kolo vypůjčit a měli možnost ho vrátit na jiném místě. Dále bychom chtěli opět rozšířit rozsah cyklostezek a tím přivézt rodiny s dětmi na kola.

Odpovídal:

Petr_VokralPetr Vokřál

primátor města Brna

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *