Domů Rozhovory, názory Recenze: Vole...

Recenze: Volební spot nebo karikatura? České politické strany stále neumí používat řeč obrazů

Politické strany kandidující do Poslanecké sněmovny mají zadarmo prostor ve vysílání veřejnoprávních médií. Ke své škodě však jejich politická reklama budí často spíše posměch, soucit či salvu smíchu profesionálních filmařů. Ačkoliv každý může vnímat řeč obrazů trochu jinak, pokusili jsme se zhodnotit klady a zápory jednotlivých spotů. Úsvit přímé demokracie – One man show lídra strany Tomia Okamury tomuto klipu nesvědčí. Detaily na podivně oteklý obličej senátora Okamury jsou estetická bomba. Větší kruhy pod očima neměli ani herci v Pařbě v Las Vegas. Lídr vypadá zanedbaně, unaveně, je neoholený. V bitvě o úřad amerického prezidenta Richard Nixon v roce 1960 prohrál s Kennedym v televizní předvolební debatě přesně z tohoto důvodu. TOP09 – Částečně animovaný videoklip vtáhne diváka do děje české verze akčních filmů s Jamesem Bondem. Lídr strany Schwarzenberg v roli agenta 009 projíždí na motorce českou historií po listopadu 1989 s jediným posláním – bojovat za demokracii. Nadsázka v podobě obrázku knížete na silném stroji není vysloveně komická. Výzva k volbě je silná, jasná a střízlivá. Klip je celkově vyvážený. Příběh spotu, jeho vizuální vyjádření, hudba i image lídra do sebe zapadají. Strana zelených – Příběh o hledání typického českého voliče představuje zřejmě snahu rozšířit svůj elektorát, což strana s dlouhodobou podporou kolem 3 až 4 procent potřebuje jako sůl. Klip je svým vizuálním jazykem optimistický a pohodový. Kritika návyků českých občanů je sice vcelku nenásilná, pro některé ale bude příliš troufalá. Na druhou stranu alternativně zaměření voliči tuto provokaci skousnou. Pozornost diváka zpočátku příliš poutá překladatel do znakové řeči – reprezentuje sice zaměření strany na menšiny a sociální politiku, ale tříští pozornost tam, kde chybí výrazný děj. Spot je však profesionálně natočen, s čistou kamerou a svěžím tempem. Strana soukromníků – Malinká strana použila skvělý nápad s imitací fotbalového zápasu. Zvukově je klip povedený. Soukromníci ovšem zapomněli, že hlavním komunikačním kanálem televize musí být obraz. Volič by si u spotu seriozní politické strany neměl připadat, jakoby právě požil halucinogenní drogu, a všechno kolem se roztančilo. Vizuály s pestrobarevnými poskakujícími nápisy s hesly a programovými body jsou zcela neprofesionální. Nikdo je navíc nemá šanci stihnout přečíst, natož vstřebat jejich sdělení. Svobodní – Svoboda asi neznamená kreativitu. Spot nepřináší žádný nápad, ani příběh, pouze v něm lídr strany povídá o programových prioritách. Nuda. A nic než nuda. Zemanovci – Tento profesionální spot hraje na emoce voličů, což u cílové skupiny této strany zřejmě zaboduje. Video se tváří lidově. Klade důraz na přání občanů skrze výpovědi „typických voličů“. Ve spotu však chybí lídři, dokonce i otec zakladatel Zeman. Místo lídrů závěr klipu nabízí heslo „Zastavili jsme Kalouska“, jehož font písma jak z levného knižního hororu ukazuje nepřítele lidu. Dramatická hudba, která provází celý klip, dotváří dojem reportáže z „televizních novin“. Piráti – Od tohoto nízkorozpočtové spotu asi všichni čekali víc. Spot je příliš statický, robotická postavička lego-piráta nepřináší žádné ztotožnění voliče a strany skrze osobnost lídra. Lego-figurka je špatně namluvená, klip je zvukově podprůměrný. Pobavit mohou snad jedině závěrečné titulky „společnost Lego nesponzoruje Piráty“. ODS – Klip předpokládaného poraženého těchto voleb působí, jako když kočička s pejskem vaří dort. Chybí mu jasný příběh. Chabý úvod neodkazuje jasně ke značce ODS. Ačkoliv říkanky s pravicí jsou již nějakou dobu v éteru, nemusí je všichni hned pochopit jako signál „toto je spot ODS“. Nepochopitelné je, že nejdřív vystoupí dvojka kandidátky Kuba, a pak až lídryně Němcová. Ta jako jednička kampaně musí být první, ačkoliv není rétoricky přesvědčivá. Působí sice klidně, ovšem její výstup shazují ruce v kapsách. Vyjádření pokory se musí objevit na začátku klipu, na konci už jen znovu nabité sebevědomí. Hudebně tento spot připomíná něco mezi propagací města nebo kriminálkou. KDU-ČSL – Na klipu oceňuji jasný příběh. Klip je však příliš dlouho tmavý. Příběh „slunečnice, co prozáří tmu naší země a politického marasmu“ to sice navodí, ale dřívější užití světla a optimistických barev by příběhu prospělo. Přeslazená hudba provázející klip už po dvou tónech vnukne divákovi myšlenku „zlatá Esmeralda“. Až nyní doceňuji schopnosti toho, kdo fotil a retušoval fotky lídra Bělobrádka na billboardy strany. Využití euro-poslankyně Roithové je skvělé. Hlavu vzhůru – Otazníků nad tímto spotem je mnoho. Proč vystavují Klause nepopulárního díky amnestii? Proč nepromluví více lídryně uskupení? Proč zobrazovat nudný politický mítink? Úvodní znělku si může oblíbit pouze hudební analfabet, který nepřekonal trauma z dětských písní Dády Patrasové. ČSSD – U nejmovitější strany nepřekvapí profesionálně zpracovaný spot. Mezi jeho klady patří majestátní hudba, barevně dobře sladěný vizuál a krásný zvuk. Ovšem procházka krajinou, sic po památných místech, je místy fádní. Lídr Sobotka navíc do konce rád kráčí s rukama v kapsách, což působí pasivně. Lídr mohl na vrcholu kopce ukázat voličům pažemi nějaké povzbudivé gesto. Nestalo se. Přitom Sobotka používá gesto rukou na plakátech strany, kde se to nehodí. Naopak podobné gesto směrem ke krajině pod ním mohl prodat ve videoklipu, jehož závěr k tomu přímo vybízí. ANO – Klip strany movitého podnikatele Babiše je dle očekávání profesionálně zpracovaný. Scénář však asi vymýšlel někdo zvyklý psát pro Ordinaci v růžové zahradě. Víc patetických blábolů během deseti vteřin nejde říci. Ne. Snaha zasáhnout emoce se podle mě minula. Zahraniční poradci strany zřejmě neumí dobře pracovat s českou mentalitou. Klip je jako univerzální šablona, kterou můžete natočit kdekoliv, v USA, v Latinské Americe, na Tchaj-wanu, jen s drobnou změnou jmen a tváří. „Záření očí“ se příliš často opakuje, jako kdyby to nebyla pomůcka, jak povědět příběh, ale hlavní volební heslo.