Domů Rozhovory Lidé si dělaj...

Lidé si dělají z auta kancelář. Potom se umírá i na přehledných úsecích, říká šéf dopravní policie

Nepozornost. To je podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha největší prohřešek na českých silnicích. „U výpovědí kamioňáků, do kterých narazilo auto z protisměru, se často dozvídáme, že při srážce toho řidiče za volantem vůbec neviděli. Zřejmě byl ohnutý a něco hledal, “ říká Lerch.

O prevenci nehod, povinných zkouškách pro cyklisty i o tom, jak zajistit plynulost dopravy jsme s ředitelem dopravní policie mluvili v Brně, kde se jako člen hodnotící komise účastnil celorepublikové soutěže dopravních policistů.

Má celorepubliková soutěž dopravní policie nějaký dopad na zlepšování bezpečnosti dopravy?

Jedná se o prestižní akci pro osmadvacet nejlepších dopravních policistů, kteří vzešli z krajských kol z celkových tří a půl tisíc soutěžících. Soutěž je především o znalostech a vědomostech. Probíhá ve třech kategoriích. Nejprve se skládají testy z dopravních předpisů. Potom se jezdí jízdy zručnosti na speciálně připravené trati. V poslední části jdou soutěžící do provozu řídit křižovatku. V Brně to byla křižovatka Vídeňská – Poříčí, kde jezdí tramvaje a je na ní hustý provoz. Každoroční pořádání této soutěže vnímám jako přínosné i z toho důvodu, že čeští řidiči se s řízením provozu policistou setkávají čím dál tím méně, což se odráží na jejich mnohdy bezradném chování.

Testy z dopravních předpisů by snad měli mít všichni dopravní policisté na plný počet?

Většinou je mají na sto procent, nebo alespoň téměř, i když tam bývají i velmi záludné otázky. Jinak se jedná o stejné otázky, jako při zkoušce na řidičský průkaz, jen v tomto případě na nákladní vozidlo. Ze soutěžících by podle výsledků u zkoušky uspěli všichni.

Mezi účastníky soutěže jsou pouze muži. Ženy u dopravní policie celkově příliš nepůsobí?

Do letošního republikového finále žádná žena nepostoupila. Určitě je ale u dopravní policie zastoupeno více policistek než například u pořádkových jednotek, kde hodně záleží na kondici a dochází zde k častým fyzickým střetům. U dopravní policie ženy určitě své místo mají, například bývají pečlivější při zpracování dokumentace dopravních nehod, také často lépe vychází s řidiči. Když při silniční kontrole řidič vidí uniformovanou ženu, většinou se k ní chová lépe než k mužům.

K policistům se řidiči při kontrolách chovají špatně?

Obecně mám pocit, že se společnost ubírá neosobním směrem. Je to tím, jak je uspěchaná doba, všichni se ženou za prací, jsou unavení a ve stresu. To potom i člověk, který běžně není agresivní, je najednou podrážděný a k silniční kontrole se staví stylem: „Proč mě zastavujete, proč mě vůbec zdržujete?“

A není takový postoj oprávněný? Z pohledu řidiče to opravdu někdy vypadá, že hlídky zastavují „nevinné“ řidiče, místo aby se zaměřily na ty, kteří svou jízdou ohrožují ostatní.

Dohled nad silničním provozem probíhá dvěma základními způsoby. První je viditelný, kdy hlídky Policie ČR zastavují vozidla kvůli namátkovým kontrolám technického stavu, zákazu požívání alkoholu, případně při hledání kradených vozů a věcí apod. Druhý, tzv. skrytý dohled, spočívá v dokumentaci zejména závažných protiprávních jednání řidičů prostřednictvím neoznačených vozidel s příslušným technickým vybavením. Ideální by bylo, kdyby policie mohla dohlížet nad ohrožujícím způsobem jízdy na všech rizikových úsecích, ale to v praxi není reálné. Třeba na dálnici navíc nejde nebezpečného řidiče jen tak zastavit. Je třeba s ním sjet mimo dálnici na bezpečné místo, abychom neohrožovali při řešení protiprávního jednání ostatní účastníky silničního provozu.

Prioritou je pro vás dodržování rychlosti na dálnicích?

Letos je naší prioritou plynulost dopravy. Zaměřujeme se zejména na nesprávný způsob jízdy, mezi který patří zejména neoprávněná jízda v levém pruhu, ale i nesprávné předjíždění zvláště pak nákladních vozidel. Letošní vývoj následků dopravních nehod na dálnicích naznačuje, že je to krok správným směrem. Z tohoto důvodu se plynulosti silničního provozu chceme věnovat i v následujících letech. Při plynulém provozu je mnohem nižší riziko vzniku dopravních nehod.

Jaké jsou podle vás nejnebezpečnější prohřešky českých řidičů?

Rozhodně nepozornost, která je také nejčetnější příčinnou všech dopravních nehod vůbec. Lidé si dělají z auta kancelář, vyřizují telefonáty nebo ještě hůř píší SMSky. Nejčastější příčinou tragických nehod je sice nepřiměřená rychlost, ale nejde jen o rychlost samotnou, vždy svou roli sehraji i nepozornost. Smrtelné nehody se často stávají na rovných, přehledných úsecích, kde auto z nezjištěných příčin najede do protisměru. Co takový řidič na rovném úseku asi dělal? Telefonoval? Usnul? Z výpovědí od kamioňáků v protisměru se potom dozvídáme, že při srážce toho řidiče za volantem vůbec neviděli. Byl ohnutý a zřejmě někde něco hledal nebo vlivem únavy usnul.

Čím dál víc řidičů používá handsfree sady. To situaci nepomáhá?

Telefonování odvádí pozornost od řízení i při použití handsfree. Člověk je zabraný do rozhovoru a třeba po dvacetiminutovém telefonátu si najednou uvědomí, že vůbec neví, kudy jel, nebo jestli náhodou neprojel červenou. Pokud musím vyřešit důležitý telefonát, je nejlepší vybrat si bezpečné místo a tam zaparkovat a zavolat si, případně napsat SMSku. Je to pár minut navíc, v celkové době cesty se to ztratí a řidič neohrožuje sebe, ani ostatní.

Jak ale z pozice dopravní policie chcete dosáhnout toho, aby se lidé řízení opravdu věnovali?

Snažíme se o preventivní kampaně, které třeba v rádiích mají dobrý ohlas. Hodně se snažíme působit i na děti a vzbuzovat v nich již od raného věku zodpovědnost za své chování. V roce 2013 se po dlouhé proluce konečně do škol vrátila dopravní výchova. Minimálně jednu generaci to ale úplně minulo, a ti lidé jsou teď ve věku, kdy mají vlastní děti. Sami se ale nedozvěděli, pokud neprošli autoškolou, jak se chovat i jako chodci nebo jako cyklisté, takže to nemůžou svým dětem předat. Přitom vliv rodičů je velmi důležitý. Když dítě slyší, že se nemá za volantem telefonovat, ale jeho rodiče to přesto dělají, příjme to jako normu a připadá mu to normální.

V červenci se na internetu objevilo video, kdy se dvě mladé dívky natáčely při jízdě v autě a v přímém přenosu natočily i svoji nehodu, při které jedna z nich zemřela. Besip chtěl video využít v rámci preventivní kampaně ve školách. Myslíte, že by to bylo přínosné?

Videa z reality na mladé lidi hodně působí. Vidí, že je to někdo z nich. Kvůli etickému hledisku bych ale nepoužíval přesně tohle video, ale natočil bych podle něj spot. S tím, že na konci by byla uvedena informace, že je to podle skutečné události. Mladí lidé si totiž často neuvědomují, co můžou na silnici způsobit nejen sobě, ale i ostatním. Že následují zdravotní i sociální dopady si obvykle vůbec nepřipouštějí. Přitom pětinu nehod zaviní právě mladí nevyježdění řidiči.

Další rizikovou skupinou jsou cyklisté, kteří sice využívají silnici, ale nepotřebují k tomu žádné řidičské oprávnění, ani nemusí skládat zkoušky z pravidel silničního provozu. Jak se dá pracovat s nimi?

Tento problém vnímám jako závažný i s ohledem na stále rostoucí zájem o cyklistiku. Nehody se zraněním cyklistů často vznikají tak, že řidič – cyklista mnohdy pod vlivem alkoholu prostě nezvládne řízení jízdního kola. Dalším velkým problémem jsou elektrokola. Často si je pořizují senioři, kteří na jízdu ale fyzicky nemají. Najednou jsou mobilní, můžou dosáhnout velkých rychlostí, aniž si to uvědomují, a elektrokolo v zatáčce prostě neuřídí. Opět je ale řešením spíše prevence. Že by se uzákonila povinnost, aby i cyklisti povinně skládali zkoušky, to si nedovedu v praxi představit.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *