Domů Rozhovory Tajemství fir...

Tajemství firmy roku

Před dvaceti lety začínali se dvěma zaměstnanci. Dnes jich je 120. Tehdy vyráběli jedno průměrné lepidlo, dnes vyřazují se svými lehkými plasty a lepidly z tendrů mezinárodní kolosy. Kunovická firma 5M se stala firmou roku 2010. Zjistěte, jaká jsou její tajemství.

Kunovice – Nebát se novinek, umět si definovat malé i velké cíle, důvěřovat lidem a vytvořit v zaměstnancích pocit hrdosti. Na takovou strategii vsadil Antonín Zelinka, ředitel a spoluvlastník firmy 5M. A zatím se mu to vyplácí.

„Jsme schopní vyrobit vše na míru. Nesekáme produkty jak „Baťa cvičky“. Snažíme se nabídnout zákazníkovi řešení. Velice často to znamená, že vyvineme něco nového. Nemusí to za každou cenu být nic geniálního. I malá odchylka v lepidle může klientovi pomoci ušetřit milion korun na provozu,“ vysvětluje ředitel.

Vedení si proto velmi silně uvědomuje, že jejich firma stojí na kvalitních zaměstnancích. „Když máte možnost si vybrat, tak naleznete lidi, kteří mají chuť se učit něco nového, je na ně spoleh a dokážou být na svoji práci hrdí. A když já pak můžu dělníkovi ukázat, jak je jeho práce důležitá a kde všude jsou s ní spokojení, pak i on je šťastný. Pochlubí se v hospodě a před našimi vraty pak stojí fronty lidí, kteří chtějí u nás pracovat,“ prozrazuje Zelinka.

Nejlepší dělníci? Kuchaři.

Podle něj není ani tak důležité, aby nový zaměstnanec měl hodně zkušeností s jejich výrobky. Dělníky si firma stejně musí vychovat sama.

„Jedni z nejlepších dělníků jsou například kuchaři. Jsou zvyklí na přesné míchání a to my tady pro výrobu lepidel potřebujeme,“ směje se Zelinka.

[image path=“/website/images/fotogalerie/5m/k-(59).jpg“ size=“1″ ]

Cesta k vybudování firmy s dobrým zvukem trvala téměř dvacet let. Za každým dílčím úspěchem stálo tvrdohlavé kladení cíle: nejdřív vyhrát klíčové tendry ve Zlínském kraji, Česku, v zahraničí. Lepidlo z Kunovic nakonec prorazilo až do kosmu: bez něj by totiž družice Mimosa nedržela pohromadě.

„Když si postavím vysoký cíl a snažím se upět, tak jej můžu dosáhnout. Když si dám malý cíl, tak při vší snaze dosáhnu jen malý výsledek. Naším cílem je být nejlepší nejen v Česku, ale i ve světě. Chceme být vepředu, ne se dívat na zadky těch, kteří jsou před námi,“ směje se Zelinka.

Dnes už je mezinárodní působení samozřejmostí. Na začátku se však firma jen těžko zbavovala nálepky „nový výrobce z východu“. Zlom přišel ve chvíli, kdy firma téměř náhodou měla možnost zjistit, že jejich produkty jsou v porovnání se světově uznávanými výrobky mnohem lepší. Když se totiž Škoda Auto rozhodovala o výrobě nových pickupů, 5M se přihlásila do výběrového řízení na subdodávky. Nejdřív byla automaticky vyřazena jako „malá česká“. Zelinka ale chtěl za každou cenu vědět, jak moc se jeho výrobky liší od těch německých. Proto sedl do auta a vydal se se šedesáti kily materiálu přesvědčit výrobního ředitele, aby jejich výrobky otestoval.

„Nechtěl jsem nic jiného, než vědět, jak na tom jsme,“ vysvětluje. Nakonec testy ukázaly, že kunovická lepidla a plasty jsou ve všech kritériích nejlepší. 5M byla zpátky ve hře.

Pickupy se nakonec nezačaly vyrábět, 5M ale měla jasno: nemusíme se bát zahraniční konkurence. Jsme mnohem lepší.

Chceme být vepředu. Ne se dívat na zadky jiných.

Právě úspěch na mezinárodních trzích ocenili i odborní porotci soutěže Firma roku 2010. „Je to jedna z mála českých firem, která má celosvětový dosah. V současné době už v mnohém určuje tempo ve svém oboru. Jejich cílevědomost je obdivuhodná,“ potvrzuje jedna z porotkyň Alena Dvorská.

K tomu, aby Zelinka mohl prodávat schopnosti svých zaměstnanců, potřebuje k nim mít naprostou důvěru. „Všichni zaměstnanci firmy mají motivační složku mzdy, tak aby to odpovídalo jejich úsilí. Dělníci mají maximálně pětadvacet procent. Navíc pracujeme projektově. Protože u nás pracují i vývojáři, kteří se chtějí podívat do světa, sestavujeme i mezinárodní týmy. Jsme si totiž vědomi toho, že nejlépe dopadne to, co baví,“ říká Zelinka.

Když na začátku předminulého roku firma 5M pocítila dopady krize, vedení ani zaměstnanci nezpanikařili. Zakázky sice poklesly o téměř třicet procent, přesto ale nikdo nemusel být propuštěný.

„Bylo to pro mě hodně těžké. Svolal jsem si tehdy všechny zaměstnance a řekl jsem jim: máme dvě možnosti, jak to řešit. Buď vás musím část propustit, nebo snížit platy o dvacet procent a přečkat maximálně rok. Všichni lidé, s výjimkou jednoho, který to má prostě vrozené, souhlasili s druhou variantou,“ vzpomíná Zelinka.

Firma krizi ustála. A to dokonce tak, že z ní vyšla posílená. Stala se jedním z dodavatelů Škody Transportation. Dnes dodává plasty do interiéru vlaků Regionova, City Elephant a tramvají.

„Hodně nám pomohl mediální zájem a úspěchy v soutěžích. Nestačí být dobrý, když o tom svět neví. Dokud jsme to nedali vědět, tak jsme byli pořád malá firmička z Kunovic. Teď už nikdo žádné pochybnosti nemá. Klienti už nás nevnímají jako ty, co jsou možná dobří. Nepochybují o nás,“ uvědomuje si.

O tom, že je 5M hlavně vývojovou firmou svědčí i fakt, že vedení úzce spolupracuje se studenty technických oborů. „Proto už tak od třetího ročníku oslovujeme studenty. Dva lidé z naší firmy učí na Baťově univerzitě, já tam chodím přednášet. Jsme v kontaktu s VUT v Brně. Bereme studenty k nám na stáže, zadáváme jim diplomové práce,“ vyjmenovává ředitel. Podle něj ale spolupráce vysokých škol a firem není ideální.

„To co my si naplánujeme na tři měsíce, oni si rozepíšou na rok a půl. Také proto jsme si vybudovali vlastní vývojové oddělení se všemi drahými přístroji,“ upozorňuje.

Firma loni vykázala obrat 130 milionů korun. Letos chce výsledek minimálně udržet. „Jsme každý rok o kus dál. Kdybyste nás viděla před několika lety, byli jsme úplně jinde. Každý rok rosteme,“ pochvaluje si Zelinka.

Proč vyhrála firma 5M

[image path=“/website/images/fotogalerie/5m/k-(9).jpg“ size=“1″ ]

Společnost 5M byla založena v roce 1992 jako ryze česká společnost. Zakladatelé firmy se problematikou lepení, kompozitů a sendvičů zabývali již řadu let předtím v leteckém průmyslu.

Od skromných začátků se společnost postupně rostla až do dnešní podoby, kdy má 120 zaměstnanců, 3000 m2 výrobní plochy, nově postavenou výrobní halu pro pultruzní linky a v neposlední řadě i vlastní vývoj a laboratoř.

Porota ocenila především výzkumnou činnost společnosti a schopnost prosadit se v nelehkém oboru. Firma ročně do vývoje investuje ročně osm procent obratu.

Firma loni utržila přes 128 milionů korun.

Firma roku

Do pátého ročníku soutěže o Cenu Hospodářských novin Vodafone Firma roku 2010 a Zlaté stránky.cz Živnostník roku 2010 se registrovalo rekordních 4123 podnikatelů.

Do soutěže firem se mohla přihlásit každá společnost s maximálním obratem 1,4 miliardy korun. V krajských kolech byly soutěžící firmy hodnoceny na základě tří kritérií: skóringu vypočítaného z rentability, likvidity, zadluženosti, aktiv, ziskovosti a produktivity firmy, dále ratingu Hospodářské komory a hodnocení poroty.

Vítěze krajských kol soutěže živnostníků zvolila porota na základě podnikatelského záměru a příběhu. O celorepublikovém vítězi rozhodla veřejnost prostřednictvím SMS hlasování.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *