Domů Veřejná správa Bezpečnější p...

Bezpečnější přechody. Města do nich investují miliony

Mnoho přechodů pro chodce po celé republice neodpovídají současným normám z hlediska bezpečnosti. A tak se města postupně pouští do úprav. K razantnímu kroku se například rozhodli v Olomouci, kde chtějí zmodernizovat 400 přechodů.

Úpravy olomoucký magistrát konzultuje s dopravním inspektorátem policie a s představiteli jednotlivých komisí městských částí. „Ze strany policie existuje trend snižovat počty přechodů pro chodce, mnoho z nich policie považuje za nadbytečné. My se naopak snažíme dívat se na věc z pohledu nehodovosti a bezpečnosti, a opíráme se o nález ministerstva dopravy, že pokud nedochází k úpravě nebo rekonstrukci vozovky, nemá být ani starý přechod pro chodce rušen,“ uvedl primátor města Antonín Staněk.

Podle normy upravující Projektování místních komunikací musí přechody pro chodce z hlediska bezpečnosti splňovat hned několik podmínek. „Musí být zajištěné rozhledové podmínky vozidlo – chodec, nesmí chybět vyznačení svislým a vodorovným dopravním značením, bezbariérové úpravy přechodu a musí být zvukově zřetelný pro chodce,“ vyjmenoval mluvčí společnosti AŽD Praha Jiří Dlabaja, nejdůležitější zásady bezpečného přechodu pro chodce.

V Olomouci navíc letos nechají nasvítit několik přechodů na silnicích druhé a třetí třídy. „Náklady na nasvícení jednoho přechodu jsou zhruba 100 tisíc korun,“ poznamenal náměstek primátora Aleš Jakubec. Město nechá prověřit také další přechody, nechají totiž provést výpočty nasvětlení. V některých případech budou připraveny studie úprav světelného signalizačního zařízení.

Důležité je kvalitní nasvícení

Právě na nasvícení přechodů se v minulosti zaměřilo i Brno. Před třemi lety jich upravili rovnou pětadvacet. Náklady činily pět milionů korun. S ohledem na bezpečnost dětí se jednalo především o přechody v blízkosti základních a mateřských škol. Podle některých odborníků dokáže kvalitní osvětlení snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 procent.

Na důležitost osvětlení upozorňuje dlouhodobě i BESIP, který spojil síly s Nadací ČEZ. Společně pomáhají v modernizaci přechodů pro chodce po celé republice. „Základní pravidlo bezpečnosti na silnicích je vidět a být viděn. Velká část nehod na přechodech je způsobena právě tím, že řidič si chodce všimne příliš pozdě nebo vůbec, proto podporujeme iniciativu Nadace ČEZ a do projektu se aktivně zapojíme. Jsme například připraveni radit obcím s výběrem osvětlení přechodů na míru jednotlivým kritickým místům, aby se nástrahám snížené viditelnosti dařilo předcházet,“ upozornil vedoucí BESIP Martin Farář.

Speciální povrch

V Ostravě kvůli zvýšení bezpečnosti sáhli v minulosti po speciálním povrchu s lepšími brzdnými vlastnostmi. Jedná se o speciální adhezní povrch takzvaný Rocbinda. Je ověřeno, že brzdná dráha auta se na tomto povrchu zkracuje o přibližně třicet procent, nižší je také riziko smyku. Nezanedbatelný je preventivní efekt, neboť červená barva před přechody upozorňuje řidiče s dostatečným předstihem. Ostrava tento povrch uplatnila u přechodů, kde nejčastěji dochází k nehodám.

Speciální zdrsnělý povrch s exotickým jménem najdou řidiči i v Bohumíně na severu Moravy. Červené pásy, které snižují brzdnou dráhu a opticky upozorňují na nebezpečný úsek, umístili hned na několika místech v centru města. „Tento povrch vyvinuli ve Velké Británii a má výrazně zvyšovat brzdný účinek. Výrobce uvádí, že se na povrchu zkrátí brzdná dráha o 33 procent. Testy ale dopadly ještě lépe. Autům na Rocbindě stačila k zastavení poloviční vzdálenost než na běžném asfaltu,“ přiblížil vedoucí odboru dopravy Pavel Vavrečka

Hlavní zásady bezpečného přechodu pro chodce:

1)       Zajištění rozhledových podmínek vozidlo – chodec

2)      Vyznačení svislým a vodorovným dopravním značením (IP6, V7a)

3)      Bezbariérové úpravy přechodu

4)      Zvukově zřetelný pro nevidomé

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *