Domů Veřejná správa Bezpečnost v ...

Bezpečnost v dopravě není jen o technice, ale i o lidech

S neomezenými financemi by šlo doslova čarovat. Jak ale zvyšovat bezpečnost na silnicích, železnici a v městské dopravě mimo krajinu pohádek? Musí se na to jít inteligentně a nezapomínat, že není vše jen o technice, ale také o lidech. I tak by se daly shrnout závěry z byznys snídaně „Bezpečnost v dopravní infrastruktuře Moravskoslezského kraje“, kterou v pondělí 14. října uspořádala společnost Magnus Regio v ostravském hotelu Clarion. Na akci se sešla řada odborníků včetně ministra dopravy Zdeňka Žáka.

„Dopravní infrastruktura je vždy kontroverzním tématem, které vyvolává diskuzi. A to nejen kvůli penězům, které se v ní točí. Na každý problém tu existuje řada receptů a každý preferuje právě to své řešení,“ zmínil na zahájení byznys snídaně ministr Žák.

Bez ohledu na kontroverzi je v dnešní době dopravní infrastruktura nezbytnou součástí funkčního státu. „Je to něco, co naše společnost bezpodmínečně potřebuje pro své přežití,“ uvedl Žák a dodal, že spolu s tím je třeba přijmout i fakt, že z dopravní infrastruktury plynou nejenom výhody, ale také nevýhody.

Na člověka se často zapomíná

Jednou z takových nevýhod je i nebezpečí, které s sebou doprava na silnicích, železnici i ve městě nese. „Bezpečnost v dopravní infrastruktuře není ale jen technickým problémem. Na to často zapomínáme. Vždy je to interakce techniky a člověka,“ vysvětlil ministr Žák s tím, že právě kvůli opominutí této skutečnosti se dostaly některé dopravní projekty do slepé uličky.

Na lidi v projektech spojených s bezpečností v dopravě rozhodně nezapomínají v Moravskoslezském kraji. I kvůli novému přerozdělení daní však musí kraj volit levná, ale efektivní řešení. „Podporujeme nízkonákladová bezpečnostní opatření. Přechody, odstínění silnic a další, abychom byli opravdu schopni zajistit ochranu zranitelných účastníků silničního provozu – zejména tedy chodců,“ řekl náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík.

Příkladem za všechny může být i Ostrava. Kromě techniky se tu věnují také prevenci. Do akce, při které se o bezpečnosti v dopravě poučila jak laická, tak i odborná veřejnost, tu investovali téměř milion korun. „By to důkaz toho, že podobné akce pořádat jdou. Prostředky se vždy najdou, jen je potřeba určit bezpečnost za prioritu,“ doplnil náměstek primátora Ostravy pro dopravu Tomáš Sucharda.

Kruhové objezdy sklidily kritiku

Když se začalo mluvit o obchvatech a průtazích městy, nenechali účastníci setkání nit suchou na kruhových objezdech. „Pokud nejsme schopni udělat obchvat, tak je z pohledu techniky, bezpečnosti a ekologie jasné, že pokud už ve městě dopravu musíme mít, tak ji tím městem musíme protáhnout co nejrychleji. A to ukazuje, jak krátkozraké bylo budování kruhových objezdů,“ horoval ministr Žák.

Právě kruhové objezdy podle něj dokážou zpomalit a v některých případech i ochromit průjezd městem a bezpečnost dopravy žádným způsobem nezvyšují. Dramaticky zato zvýšily emise. „Kruhovým objezdům na průtazích městem nefandím ani já,“ potvrdil Žákova slova vedoucí Odboru služby dopravní policie na Krajském ředitelství Moravskoslezského kraje Jiří Zlý.

Po silnicích ve městech jezdí nejen auta, ale také cyklisté. I oni se někdy připletou do nehody a následky bývají v takových případech závažné. „Cyklistika je fakt. Léta jsme tloukli našim občanům do hlav, jak je ekologická a pozitivní. A když nás poslechli, tak nám najednou zavazí na silnici,“ upozornil ministr Žák, podle kterého je zásadní spíše otázka, jestli potřebujeme cyklostezky, po kterých by mohl jezdit i tank.

Kamiony stále vadí

Zatímco cyklisté k dopravě v moderních městech bezesporu patří, kamiony jsou tam nezvanými hosty. Městy jich přitom projíždí mnoho a problémy, které jejich často bezohlední řidiči způsobí, jsou nesrovnatelné. „Centrem města projíždějí kamiony. Náš problém tkví v tom, že současné zákony neumožňují dostatečně tvrdý postih – zejména pro zahraniční řidiče,“ stěžovala si starostka Třince Věra Palkovská.

Ministr Žák s ní souhlasil. Důležité ale podle něj je, abychom dokázali využívat i nástroje, které se nám nabízí již nyní. „Je třeba to řešit systematicky. Třeba se postarat o to, aby tam půl roku neproklouzla ani myš. Můžeme využít i obstrukcí. Každý ten kamion tam na tři čtvrtě hodiny zastavíme, podrobíme všem možným prohlídkám a ty kamiony od tam taky dostaneme,“ popsal možná řešení Žák.

S bezohledností se potýkají i na železnicích. Tam však pomáhají kamery. Ty například dokážou odradit vandaly od ničení závor a jiných bezpečnostních prvků na přejezdech. A pokud už k něčemu podobnému dojde, lze snadno zjistit, kdo zařízení poškodil. „Instalovali jsme kamerové systémy na čtyřech přejezdech. Ve všech případech, kdy zařízení na přejezdu někdo rozbil, se nám díky nim podařilo průkazně dopadnout pachatele,“ chválil nové kamery šéf oblastního ředitelství Správy železniční dopravní cesty v Ostravě Jaroslav Adamec.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *