Domů Veřejná správa Do ulice se z...

Do ulice se značkou kola jen dvacítkou. Německé cyklistické ulice můžou být realitou i v Česku

0

V Německu a Rakousku na ně narazíte běžně. Ulice, ve kterých mají cyklisti absolutní přednost a auta jezdí téměř krokem, chce ale Ministerstvo dopravy zavést i v České republice. Obdobu takzvaných „Fahrradstrasse“ začlení resort dopravy do svých pozměňovacích návrhů k chystané změně zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Jak budou cyklistické ulice fungovat v realitě každodenního provozu? Princip je jednoduchý, i když název trochu mate – po cyklistické ulici se budou moci pohybovat jak kola, tak i auta. Avšak cyklisté na ní získají absolutní předost v jízdě, zatímco řidiči se budou muset smířit s tím, že tady jsou se svými vozy pouze „hosty“. Pro všechny zároveň bude platit také omezení rychlosti na 20 kilometrů za hodinu.

Další novinkou pro lidi, kteří do městských ulic rádi vyrazí na bicyklu, bude i jízdní pruhy pro cyklisty. Ty najdou své místo především v úzkých uličkách, kam se často vedle sebe nevejdou vyhrazené pruhy pro veřejnou a motorovou dopravu a v omezeném prostoru se hledá místo pro bezpečný průjezd jízdních kol. Do jízdního pruhu pro cyklisty tak může zajet i nákladní automobil s větší šířkou, nesmí ale ohrozit ani omezit cyklistu v tomto pruhu.

Peníze na cyklostezky i projektovou přípravu

Cyklistů v ulicích českých a moravských měst neustále přibývá. Ministerstvo dopravy se na ně proto chce do budoucna více zaměřit a podpořit cyklistiku ve městech nejen úpravami zákonů, ale i penězi.

„Rostoucí zájem měst a obcí i české veřejnosti jsme vnímali. Doposud ale chybělo ukotvení bezmotorové dopravy v struktuře Ministerstva dopravy. To jsme nyní změnili a počítáme i s další finanční podporou na výstavbu cyklistické infrastruktury,“ řekl první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Peníze na cyklostezky mohou města a obce získat ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) už od roku 2000. Od loňska se příspěvky rozšířily i na cyklopruhy na vozovce nebo úpravy výšky a tvaru obrubníků. Za celou dobu vzniklo na 500 projektů, na které poskytl SFDI více než půldruhé miliardy korun.

Nejedná se ale jen o přímé finance do cyklistické infrastruktury. Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a kraje například společně hledají i možnosti vytváření cyklistických pruhů na silnicích I., II. a III. třídy, pokud vedou obcemi a jejich šířka to umožní.

Další aktivitou, kterou SFDI v příštích letech podpoří výstavbu cyklostezek, je financování projektových dokumentací. Předpokládaná míra podpory by měla činit 85 %. Konkrétní forma bude známa po schválení pravidel pro rok 2016, jejichž zveřejnění je plánováno v září.

Žádné komentáře

Napište komentář