Domů Veřejná správa Dřív než za t...

Dřív než za tři roky kamiony z obcí nezmizí. Čeká se na nový mýtný systém

Už sedm let, od doby kdy dopravci platí mýtné na dálnicích, bojují obce nejen na Moravě s nárůstem nákladní dopravy. Kamiony, které se snaží vyhnout placení mýtného, ničí nejen obecní silnice a chodníky. Lidem praskají domy a doma neustále utírají prach. A vypadá to, že postižení obyvatelé se dobře nevyspí minimálně další tři roky.

Stát se začal připravovat na změnu mýtného systému a slibuje, že tentokrát už na obce podél dálnic nezapomene. Nového dodavatele ale nevybere dřív než v roce 2017. Zatím není úplně jasné ani to, jakou technologii vláda zvolí. Pokud bude chtít v první řadě ulehčit postiženým obcím, bude muset zřejmě zrušit současný systém mýtných bran. Stavba nových by totiž vyšla tak draho, že by se nemusely ani výběrem mýtného zaplatit.

Mýtné brány obcím nepomohou

„Pokud bychom zvětšili rozsah sítě, tak bychom nemohli použít mikrovlnnou technologii. To by znamenalo, že na každé křižovatce, kde může vozidlo vyjet, by musela stát mýtná brána. To lze na dálnici, ale ne na silnicích první třídy, kde je křižovatka co dva kilometry. Navíc nejde jen o samotnou stavbu. K bráně se musejí natáhnout kabely,“ upozornil odborný poradce Dopravní federace Aleš Kuták.

Než se ale ministerstvo dopravy rozhodne, jak nastaví parametry budoucího výběrového řízení, musí se obce poprat s kolonami kamionů samy. Asociace krajů jim sice slibuje pomoc při instalaci vážících rychlosystémů a také zákazových dopravních značek, jenže i s tímto opatřením mají některé obce špatné zkušenosti.

„Omezení vjezdu se prosazuje jen velmi obtížně. Navíc máme zkušenosti, že umístění zákazové značky se často vůbec nerespektuje,“ upozornil Pavel Přibyl z Dopravní federace sdružující dotčené obce. Ty před měsícem poslali na ministerstvo další otevřený dopis, ve kterém upozorňují na neúnosnost situace. Navíc zákaz vjezdu může situaci spíš zkomplikovat, než vyřešit. A vahám se řidiči umí také často vyhnout.

Vahám se vyhnou

Například lázeňské město Klimkovice se potýká s kamiony, které sjíždí z dálnice D1. Řidiči se údajně vyhýbají váze, která je umístěna na D1 u Bravantic. „Kvůli kanalizaci jsme před dvěma lety z dotace opravili některé komunikace a oni nám je ničí. Asfalt se už teď rozpadá,“ upozornil starosta Klimkovic Zdeněk Husťák s tím, že otřesy těžké dopravy způsobily také velké praskliny ve zdi kolem kostela.

Přestože město už uvažovalo o zákazu vjezdu pro těžká vozidla, nemůže si to dovolit.„Tím bychom totiž odklonili dopravu na Bílovec, což není řešením daného problému,“ dodal Husťák.

Neúnosná je také situace na Vysočině. Když si obce ležící na silnici 602 loni zadaly a zpracovaly velký průzkum frekvence dopravy, zjistily, že se počet projíždějících aut za poslední tři roky zvýšil o dvě stě procent. Tento trend kopíruje vývoj ceny mýtného.

Podobně to vidí i obce u dálnice D2 v okolí Hustopečí. Jen tímto městech projede denně téměř dva tisíce těžkých nákladních aut. Po zavedení mýtného v roce 2007 začalo využívat průtah Hustopečemi o zhruba osm set nákladních aut denně více, přičemž po zavedení zvýšené sazby mýtného v pátek odpoledne projede městem až o čtyři sta kamionů více než obvykle a z paralelně vedoucí dálnice ubyde třináct procent kamionů.

Zda nakonec ministerstvo vyslyší apel starostů o omezení vjezdu kamionů do ulic, není jasné. Když se to totiž rozhodli letos udělat na Slovensku, po třech měsících neustáli protesty autodopravců. Ti nakonec musí platit mýto „jen“ na dálnicích a silnicích první třídy. Nový systém navíc zvýhodňuje ekologická vozidla na úkor starších automobilů.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *