Domů Veřejná správa Elektromobilů...

Elektromobilům přichází na chuť stále více úřadů. Láká je ekologičnost i efektivita

elektromobil

Nákup nebo pronájem elektromobilů pro městské nebo krajské úřady už dávno není jen výjimkou. Stále více úředníků tak může využívat automobily, které odpovídají nejnovějším trendům a hlavně jsou ekologické. Podle úřadů je k rozšíření vozového parku o elektromobily lákají hlavně spolehlivost, ekologie a možnost jít s dobou. V Brně navíc chystají projekt carsharingu.

Vedle stojanu na půjčování kol dobíjecí i stanice na elektromobil. To se možná v nejbližších letech stane realitou v moravské metropoli. Brno totiž chystá projekt sdílení aut, navíc těch na elektrický pohon. Přesné detaily zatím známy nejsou, město zatím vytipovalo dvanáct lokalit, které plánuje za symbolickou částku pronajmout soukromé společnosti. Ta by potom službu provozovala. „Firmy si poté určí ceny a věřím, že ze začátku budou pro uživatele velmi příznivé, aby si lidé na carsharing zvykli,“ řekl novinářům náměstek primátora Richard Mrázek.

Cílem není jen navázat na praxi bikesharingu, která v Brně díky projektu Rekola funguje, ale také ulevit ulicím a ovzduší. Podle zahraničních zkušeností totiž dokáže jedno sdílené auto nahradit až třináct vozidel. Elektromobily navíc do ovzduší nevypouští žádné výfukové plyny.

Nejvíc elektromobilů mají v Praze 13

Elektromobily se ale stále více dostávají i přímo do vozových parků městských částí a měst. Zatím nejvíce elektromobilů i vzhledem k velikosti používá úřad Prahy 13, úředníci mají k dispozici hned tři taková vozidla. „Elektromobily využíváme ke služebním jízdám na krátké vzdálenosti, především je využívá odbor dopravy, odbor životního prostředí a stavební odbor  k jízdám na místní šetření v rámci městské části a cestám do blízkého okolí,“ popisuje tiskový mluvčí Prahy 13 Samuel Truschka.

Zaměstnanci úřadu si prý na jízdu elektromobilem brzy zvykli. „Vozidlo je tiché, snadno ovladatelné a akcelerace je lepší, než by člověk čekal. Řidič si jen musí dát pozor, aby nevyděsil chodce, protože auto jezdí opravdu tiše,“ upozorňuje Truschka.

Elektromobily nejen šetří ovzduší, ale také spojují jednotlivé úřady. „Jsme v kontaktu s dalšími obcemi, které provozují elektrická auta a pořádáme akce pro elektromobily,“ popisuje mluvčí Prahy 13. „V říjnu 2012 jsme uspořádali Tichou cestu – první závod elektromobilů z Prahy do Vrchlabí, kterého se zúčastnilo 23 posádek. V květnu 2014 se u nás na Slunečním náměstí konal Den elektromobility a otevřeli jsme první dobíjecí stanici,“ popisuje.

V Ostravě mají čtyři dobíjecí stanice

To v Ostravě už jsou takové stanice čtyři, přímo město má přitom zapůjčený elektromobil od ČEZu jen jeden. I tady s ním ale mají dobré zkušenosti. „Je to tichý, živý, bezporuchový vůz s nízkými provozními náklady v porovnání cen pohonných hmot s cenou elektrické energie,“ popisuje náměstkyně primátora pro ochranu životního prostředí Kateřina Šebestová.

Do budoucna Ostrava uvažuje o pořízení až tří elektromobilů. V Ostravě a okolí je hlavním tématem čistota ovzduší a tak si ostravská radnice vyměňuje zkušenosti i s vedením Moravskoslezského kraje. Ostrava se i rozšířením sítě napájecích stanic snaží podporovat elektromobilitu i u občanů. Masovější rozšíření ve městě v nejbližší době i kvůli limitované dojezdové vzdálenosti a vyšší pořizovací ceně však neočekává. „Každá nová generace elektromobilů přináší významný technologický pokrok oproti té předchozí, takže jsme do budoucna optimisty,“ uzavírá Kateřina Šebestová.

Cena elektromobilu je hlavně kvůli speciálním bateriím vyšší, než u ostatních automobilů, z dlouhodobého hlediska se ale podle zkušenosti z Prahy 13 jeho pořízení vyplatí. „Ve srovnání s benzínovým autem je úspora na palivu asi 300 Kč na 100 kilometrů,“ vyčísluje přibližně Truschka.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *