Domů Veřejná správa Evropské mili...

Evropské miliardy pomůžou v dopravě. Z fondů půjdou peníze i na MHD a vozové parky

Operační program doprava

Evropská komise schválila na začátku tohoto týdne Operační program Doprava (OPD). Ten ukousne z koláče evropských fondů pro období 2014-2020 největší díl. Přibližně 125 miliard korun poslouží rozvoji dálnic, silnic a železnice. Prioritou jsou podle ministra dopravy Dana Ťoka velké infrastrukturní projekty.

„Chceme evropské prostředky využít především na páteřní dálniční síť, tedy R35 spojující Hradec Králové a Olomouc, Pražský okruh, spojení s Rakouskem přes D3 a s Polskem přes D11,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Část peněz poputuje ale i na menší stavby. „Podařilo se vyjednat možnost podpory i pro vybrané regionální silnice,“ podotkla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.

Podle Ťoka je hlavně důležité, aby se neopakovala situace z předchozích let, kdy peníze na rozvoj dopravní sítě byly, ale chyběly připravené projekty. „Proto jsme výrazně posílili investice do přípravy projektů a rozeběhly se i výkupy pozemků, které byly další překážkou,“ upozornil ministr.

To neplatí jen pro silnice, ale i pro železnici. Na té jsou priority jasné – například modernizace trati Plzeň-Domažlice-státní hranice, která má zrychlit spojení na Mnichov, či dráha na pražské letiště.

Tramvajové napojení brněnského kampusu

Peníze z OPD nově omladí i vozový park na železnici a zamíří i do městské hromadné dopravy. „Tedy do infrastruktury pro tramvaje, metro a trolejbusy,“ doplnil Ťok. Mezi tyto projekty patří například výstavba linky D pražského města či protáhnutí tramvajových kolejí až k univerzitnímu kampusu v Brně.

Součástí programu je i rozvoj dopravní telematiky a inteligentních dopravních systémů. S pomocí evropských peněz mají vzniknout také překladiště, kde se budou přesouvat náklady z kamionů na vlaky a naopak.

Česká republika může v letech 2014 – 2020 vyčerpat z evropských fondů přes 670 miliard korun. Operační program Doprava z této částky rozdělí více než pětinu.

Priority OPD 2014 – 2020 (příklady projektů)

Silniční doprava:

  • modernizace dálnice D1 (např. úseky: Mirošovice – Hvězdonice, Humpolec – Větrný Jeníkov)
  • výstavba dálnice D1 (např. Říkovice – Přerov – Lipník nad Bečvou)
  • výstavba dálnice D3 (např. Bošilec – Ševětín – Borek)
  • výstavba dálnice D11 (např. Hradec Králové – Jaroměř)
  • výstavba silnice R11 (např. Trutnov – st. Hranice)
  • výstavba silnice R6 (např. Lubenec, obchvat, I. etapa)
  • výstavba silnice R35 (Opatovice – Časy – Ostrov – Vysoké Mýto – Litomyšl)
  • výstavba silnice R48 (např. Rybí – Rychaltice)

 

Železniční doprava:

  • dokončení modernizace 4. koridoru na České Budějovice (např. úsek Sudoměřice – Votice)
  • modernizace trati Praha – Kladno s připojením na letiště Ruzyně
  • modernizace trati Brno – Přerov, II. etapa Nezamyslice – Přerov
  • modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. Hranice
  • modernizace a elektrizace trati Otrokovice – Vizovice
  • optimalizace trati Kolín – Všetaty – Děčín

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *