Domů Veřejná správa Firmy čeká le...

Firmy čeká letos malé peklo. Elektronická komunikace se státní správou

Firmy se musí v tomto roce přichystat na řadu novinek. Zdá se, že jednou z těch méně příjemných bude i elektronická komunikace se státní správou. Od začátku nového roku totiž musí všichni plátci daně z přidané hodnoty podávat daňová přiznání a řadu dalších dokumentů elektronicky. Menší firmy na to přitom nejsou připravené, ty větší by pak mohly mít problémy s datovými schránkami.

„Výjimku budou tvořit pouze plátci DPH – fyzické osoby, jejichž obrat za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců nepřesáhne šest milionů korun a nemají zákonem stanovenou povinnost činit podání elektronicky,“ uvedla ve zprávě pro média mluvčí Finanční správy Petra Petlachová.

Ty ostatní tak čeká menší martyrium, protože budou muset podávat daňové přiznání a celou řadu dalších dokumentů elektronicky. Malé firmy na to ale nejsou často vůbec připraveny, ty větší pak mohou mít problémy s datovými schránkami. „To se mělo řešit už před rokem,“ komentovala situaci Zdenka Ondráková z účetnické firmy Brno Business Center. Stát přitom ty, kterých se povinnost komunikovat s úřady elektronicky přímo týká, na její nástup dostatečně nepřipravil.

Problémy jsou pocitové i právní

Dílčích problémů s elektronickým podáváním daňových přiznání je hned několik. Ten první je možné označit za spíše pocitový, zejména jednatelům firem však na klidu nepřidá. „U papírového dokumentu jsem až do poslední chvíle viděla všechna čísla. Teď vygeneruji soubor, který vypadá jako rozsypaný čaj a posílám jej jednateli firmy na podepsání,“ řekla Ondráková s tím, že jednatel se v něm však nemá moc šancí vyznat. Za jeho správnost po podání ale ručí.

Další problémy mají už charakter spíše právních otázek. Existují například firmy, ve kterých je dokument platný až tehdy, podepíší-li jej dva jednatelé. „Dostat dva podpisy na jeden dokument v tomto systému však není technicky možné. Každý jednatel to tam dává sám za sebe,“ upozornila Ondráková.

Nejen daňová přiznání

Zaměstnavatelé měli od začátku letošního roku komunikovat elektronicky i s orgány správy sociálního zabezpečení. „Vzhledem k tomu, že velká část zaměstnavatelů se však ještě nestihla na elektronickou komunikaci připravit, udělila Česká správa sociálního zabezpečení z této povinnosti aktuálně roční výjimku, která umožní zaměstnavatelům v příštím roce podávat veškeré tiskopisy ještě v klasické papírové podobě,“ doplnila Jana Bartyzalová z auditorské a poradenské firmy KPMG.

Ani při elektronické komunikaci s Českou správou sociálního zabezpečení nemá Ondráková jen dobré zkušenosti. Zdánlivě nepodstatná formální chyba v podaném dokumentu – například pomlčka v telefonním čísle, může způsobit, že jej systém nepřijme jako podaný, i když jej účetní v řádném termínu odeslal.

„Možná kvůli pomlčkám budeme mít teď kontakt se státní správou nepříjemnější,“ obává se Ondráková. Situaci podle ní nepomáhá ani to, že při vzájemné komunikaci často ani účetní, ani úředníci nerozumí tomu, kde je vlastně chyba.

Jsem zodpovědný za to, aby Moravské hospodářství stále přinášelo aktuální a vyvážené zpravodajství té nejvyšší kvality. Připravuji reportáže, články a rozhovory.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *