Domů Veřejná správa Letošní kampa...

Letošní kampaně budou střídmé, slibují stranické pokladny

Politické strany finišují přípravy na předvolební kampaně. Oproti minulým rokům ale politiky omezují značně vyprázdněné stranické pokladny. Zavedené strany neplánují investovat do kampaní o mnoho více, než zcela nové subjekty.

Po nečekaně hladkém rozpuštění sněmovny z minulého týdne (více zde) se strany připravují na předčasné volby. Ty vyhlásil prezident Miloš Zeman na 25. a 26. října. Kromě úprku voličů na chalupy v tomto tradičním termínu podzimních prázdnin mají strany další starosti: čas a peníze.

Kampaně by letos měly být výrazně střídmější. Oproti minulým rokům strany limitují zejména finance. Loni na podzim se totiž konaly krajské a senátní kampaně, většina zavedených stran také finančně podporovala svého kandidáta v prezidentských volbách na přelomu roku.

Rozpočty jsou i čtvrtinové

Například ČSSD plánuje utratit až 90 milionů. To je o polovinu méně oproti roku 2010. „Kampaň v našem pohledu nebude nákladná. Peníze nijak nesháníme, myslím si, že na tu kampaň v rozsahu, který připravujeme, budeme mít peněz dost,“ řekl místopředseda ČSSD Milan Chovanec.

Právě ČSSD vede dlouhodobě žebříčky útrat na předvolební kampaně. Strana měla podle analýzy společnosti Kentar Media v minulých volbách jen za venkovní reklamu a tisk výdaje 207 milionů, a to v období mezi lednem a dubnem. Volby se přitom konaly až v květnu.

Také ODS v minulých volbách přiznala výdaje 200 milionů, tentokrát ale může počítat maximálně se čtvrtinou. Stejnou částku, tedy 50 milionů, mohou utratit i v TOP 09. Poprvé v historii se tak rozpočty zaběhnutých stran příliš neliší od nových uskupení. Například Hnutí ANO Andreje Babiše plánuje utratit na 30 milionů korun, což je stejná suma jako u KDU-ČSL nebo Suverenity.

Nová hnutí mají milionové rozpočty

Do voleb může zasáhnout také Hnutí Úsvit senátora Tomia Okamury, které plánuje utratit kolem 20 milionů, stejně jako Zemanovci. Zelení vydají na kampaň 15 milionů. Že mohou být finance vážným problémem, ukazují Národní socialisté Jiřího Paroubka, kteří peníze teprve shánějí. Ve hře je i varianta, že strana vůbec kandidovat nebude.

Kolik utratí za kampaň, se rozhodují i Věci veřejné Víta Bárty. Nejméně ze zatím známých rozpočtů plánuje uvolnit Pirátská strana. Ta se kromě jednoho milionu korun může spolehnout na silnou pozici na internetu a sociálních sítích.

To, že na kampaň strany uvolní řádově menší sumy, ovšem nemusí znamenat, že kampaně nebudou intenzivní. Oproti minulým volbám mají politici jen dva měsíce na to, aby přesvědčili voliče. Obvykle kampaně trvají i trojnásobně delší dobu.

Nejvíce zaplatí stát

Strany nově přicházejí s nevídaným důrazem na transparentnost. Například ČSSD chce pro kampaně použít transparentní účet a na to sází i TOP 09. „Samozřejmě zdrojem jsou i sponzorské dary. V okamžiku kdy dar schválíme, tak ho zveřejníme,“ uvedl volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček.

Nejvyšší sumu ovšem vynaloží stát. Na technické zajištění voleb, jejich organizaci a platy volebních komisí padne zhruba miliarda korun. Další výdaje poputují stranám jako kompenzace za volební náklady a na provoz.

Za mandát poslance stana získá 900 tisíc korun za rok. Strany dostávají také 100 korun za každý odevzdaný hlas v tom případě, že strana získá nad 1,5 procent, šest milionů při zisku 3 procenta a deset milionů při zisku 5 procent. V minulých volbách tak na státní příspěvek dosáhla například Dělnická strana sociální spravedlnosti. Výrazný příspěvek získala také Suverenita Jany Bobošíkové.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *