Domů Veřejná správa Ropa je levná...

Ropa je levná. Čas alternativních pohonů teprve přijde

Levná ropa nemusí být noční můrou jen pro Putina, ale i pro výrobce hybridů nebo automobilky, které vyrábějí, či vyvíjejí auta s alternativními pohony. Zatím je podíl nově registrovaných aut s alternativními pohony na českém trhu zanedbatelný.

ČTĚTE TAKÉ: 

Na několik týdnů se cena benzinu a nafty podívala dokonce pod třicet korun. Nyní se ceny na benzinových stanicích stabilizovaly v pásmu mezi 32 a 33 korunami. I při této úrovni motoristé ve srovnání s loňskem šetří a projevuje se to na rostoucím provozu. Ve prospěch klasických pohonů hovoří především hustá síť čerpacích stanic, ale i konzervativní přístup českých motoristů. Jak se bude ale vyvíjet trh do budoucna?

„Domnívám se, že cena ropy si v předcházejících měsících našla již své dno. Není reálné očekávat, aby výrazně klesla ze současných úrovní a následně se dlouhodobě udržela pod například padesáti dolary za barel. Už jsme totiž zaregistrovali několik zpráv od těžařů, že tak nízké ceny ropy by znamenaly silné omezení investic do její těžby,“ uvedl předseda představenstva společnosti Slovnaft Oszkár Világi. Na straně druhé podle něj v jedno až dvouletém horizontu nelze čekat prudký návrat cen k úrovním z minulých let, protože trh s ropou je velmi dobře zásobován.

Řidiči zatím preferují klasiku

I když ceny alternativních energií jsou nižší, přesto se plyn ani elektřina mezi motoristy zatím velké přízni netěší. Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) činil podíl alternativních pohonů na nových registracích v březnu tohoto roku pouhá tři procenta. Ve stejném měsíci před třemi lety bylo vozů, které nejezdí na benzin nebo naftu, 2,2 procenta. Alternativní pohony tedy zaznamenávají velice pozvolný nárůst. Do budoucna lze ale očekávat jeho akceleraci. „Pokud CNG řadíme též mezi alternativní pohony, pak v horizontu 5 až 10 let lze očekávat zhruba dvacetiprocentní podíl nových vozidel s alternativním pohonem,“ uvedl tajemník SDA Pavel Tunkl. Právě pohon CNG – stlačený zemní plyn – je podle něj nejperspektivnější. „Jednak jsou zásoby zemního plynu z fosilních paliv největší a zároveň je využívána vyspělá technologie spalovacích motorů,“ vystihl jeho přednosti Tunkl.

Nástup nových pohonů umožní pokrok v technologiích a snižování výrobních nákladů alternativních energií. Klíčová je ale i infrastruktura, skladování a distribuce paliv. „Je třeba si uvědomit například jen to, že v Evropě na klasická ropná paliva jezdí přes 280 milionů aut, na které je napojeno 120 tisíc čerpacích stanic či desítky tisíc autoservisů. Nahradit tuto infrastrukturu jinou bude během na dlouhou trať,“ konstatoval Világi. Podle něj skupina MOL i Slovnaft dlouhodobě razí strategii diverzifikace aktivit. Čerpací stanice tedy společnost přebuduje tak, aby poskytovaly zákazníkům i jiné produkty a služby či energie. „Tím jednak přineseme více komfortu našim zákazníkům, ale také podpoříme naše hospodářské výsledky dlouhodobě,“ uzavřel Világi.

Rozvoji alternativních pohonů napomáhají daňové úlevy a dotace. Ty pomohly například k masivnímu rozšíření elektromobilů v Norsku. „V České republice chybí skutečná pokroková zelená politika. Daňové zvýhodnění je ta správná cesta, nikoliv komplikovat život těm chudším občanům se staršími vozy,“ myslí si poslanec Petr Adam. Podle něj se investice do alternativních či šetrných hybridních pohonů vyplatí automobilkám již dnes.

Jak silná je ropná lobby?

O světlé budoucnosti alternativních pohonů se hovoří již dlouho. A spekuluje se, že proti jejich rozšíření stojí mocná ropná lobby. Ta ale rozhodně nebude mít sílu trend zvrátit. „Nemyslím si o této a ani o žádné jiné lobby nic moc dobrého, protože systém staví do nerovnováhy hlas občanů a trhu proti síle peněz těchto gigantů. Toto trh a společnost pokřivuje, a to není správné. Rozvoj alternativních pohonů byl brzděn již dostatečně dlouhou dobu, nicméně se blížíme k bodu, kdy tlak společnosti tento rozvoj umožní velice dynamicky,“ předpokládá Adam. Pavel Tunkl jej doplnil: „Veřejně není nic známo, jedná se pouze o domněnky. Nicméně vyspělé státy se snaží snížit svoji závislost na ropě, takže se domnívám, že k zásadnímu ohrožení alternativních pohonů nedojde. Jejich rozvoj bude spíše záviset na vývoji technologie – například výkonnější akumulace elektrické energie než je současné použití baterií.“

A právě elektromobily si na masovější rozšíření u nás ještě počkají. V zemích EU a Evropského společenství volného obchodu bylo v loňském roce zaregistrováno 97 791 nových elektromobilů. Z toho naprostá většina připadá na pětici zemí: Norsko, které je absolutním šampionem, Velkou Británii, Německo, Nizozemí a Francii. V Česku je pouhých 583 registrovaných elektromobilů opravdovou kapkou v moři. A to i přesto, že proti předchozímu roku toto číslo vzrostlo o stovku. Rozšíření elektromobilů brání i to, že jejich cena je ve srovnání s klasickými auty stále ještě enormní a průměrný spotřebitel si je nemůže dovolit.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *