Domů Veřejná správa Mýto: mikrovl...

Mýto: mikrovlnné brány neodepíšeme, rozhodla vláda. Schválila i nové projekty pro SFDI

mýto

Mýto se bude v Česku vybírat s pomocí bran mikrovlnného systému minimálně do roku 2019. Posvětila to vláda, když minulý týden schválila návrh ministra dopravy Dana Ťoka na vypsání tendru na jeho provozovatele po roce 2016, kdy vyprší smlouva firmě Kapsch. Místo původní myšlenky na co nejrychlejší start technologicky neutrálního výběrového řízení zvítězil rozfázovaný přístup.

„Soutěž bude pokračovat podle plánu ministerstva tak, abychom neohrozili výběr mýta po roce 2016 a zároveň nemrhali penězi daňových poplatníků. Využít pro nejbližší období stávající systém, který si stát za velké peníze pořídil, je racionální ekonomická úvaha,“ komentoval postup ministr dopravy Dan Ťok.

Ťokův resort začne zároveň připravovat zadávací řízení na výběr projektového manažera pro mýto. Ten zpracuje koncepci, podle které by se mělo mýto vybírat po roce 2019.

„Každé dva měsíce budeme vládě předkládat informaci o postupu při přípravě tendru na výběr mýta, který vždy projedná řídící výbor. Ten bude rozšířen o další členy s hlasovacím právem, přičemž tito členové budou zástupci politických stran a hnutí zastoupených v Poslanecké sněmovně,“ informoval Ťok.

Technologicky neutrální soutěž přijde na řadu až po schválení koncepce připravené mýtným manažerem. Ta by měla odhalit také odpověď na otázku, jestli stát rozšíří zpoplatnění i na silnice nižších tříd.

Překladiště i dráhy                                                

Mýtem ale seznam novinek v dopravě nekončí. Ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) poputují nově peníze i do oblastí, kde to dříve nebylo možné. Umožní to novela zákona o SFDI.

Fond tak bude moci zafinancovat projekty překladišť nákladů mezi jednotlivými druhy dopravy nebo výstavbu metra či tramvajových a trolejbusových drah. Získat peníze ze SFDI půjde nově i na opravy místních silnic tam, kde kříží železnici nebo silnici v majetku státu.

Novela má SFDI především umožnit investovat peníze do oblastí, na které lze nově získat dotace z Operačního programu Doprava pro období 2014 až 2020 a z nástroje pro propojení Evropy (CEF).

„S Evropskou komisí se nám podařilo pro další období vyjednat finance i tam, kde jsme dosud na evropské peníze nedosáhli. Chceme je využít například na drážní dopravu, včetně městské a podporu překladišť,“ uvedl Ťok, podle jehož vyjádření novela umožní financovat ze SFDI i opravu a novou výstavbu v českém přístavu v Hamburku.

Peníze na „dvojky“ a „trojky“

Hejtmani českých a moravských krajů chtějí, aby peníze z Fondu šly stejně jako letos i na opravy krajských silnic, takzvaných „dvojek“ a „trojek“. V tomto roce na ně SFDI uvolnil 4,4 miliardy korun. K požadavkům hejtmanů se navíc přidávají i podnikatelé.

„Z pozice zástupce českých podnikatelů považujeme zlepšování kvality dopravní infrastruktury u silnic druhé a třetí třídy za stejně důležité jako u dálnic či silnic prvních tříd,“ uvedl tajemník Hospodářské komory Tomáš Vrbík.

Stát by podle něj mohl sehnat peníze na krajské silnice například přehodnocením rozpočtového určení dálničních poplatků, silniční daně, výběru mýtného nebo spotřební daně z minerálních olejů ve prospěch územních samospráv.

Ekonomika a byznys, veřejná správa a samospráva? Vše, co se těchto témat týče, a mnohem víc mají naši zkušení redaktoři v malíku!

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *