Domů Veřejná správa Nehody na žel...

Nehody na železnici loni často končily tragicky. Zemřelo při nich téměř tři sta lidí

Nehody na železnici

Loňský rok na železnici byl z hlediska dopravních nehod tragický. Na všech vlakových drahách v České republice zahynulo 283 lidí. To je nejvíce za posledních jedenáct let. Při většině nehod, které si vyžádaly lidský život, se pod kola vlaku dostal přímo člověk. Při takových střetech zemřelo 238 lidí. Úmrtím končily ale například i pokusy vyskočit z rozjíždějícího se vlaku nebo nehody tramvají i metra.

Co do počtu mimořádných událostí, jak se nehody na železnici drážní hantýrkou nazývají, přitom loňský rok nijak mimořádný nebyl. Oproti roku 2013 nehod sice přibylo, ale jen o tři procenta. Prudce však stoupl počet lidí, kteří při nich zemřeli, a to více než o čtvrtinu.

Největší díl ze smrtelných nehod každoročně představují situace, kdy se před vlak dostane člověk. Loni se vlak srazil s člověkem celkem 313krát a v 238 případech skončila taková nehoda úmrtím. To je o pětinu více než předloni a o sedm procent více než v dosud nejtragičtějším roce 2011. Nejvíce lidí takto zemřelo v červenci.

Na přejezdech zemřelo téměř dvakrát tolik lidí

Oběti si vyžádaly i nehody na železničních přejezdech. V roce 2014 sice došlo ke stejnému počtu srážek jako předloni, oproti roku 2013 však výrazně přibylo úmrtí, a to z 23  na 43 . Zatímco předloni umírali lidé na železničních přejezdech při každé osmé nehodě, loni zemřel člověk již při každém čtvrtém střetnutí.

Smrtelných nehod přibylo hlavně na přejezdech, které zabezpečuje pouze semafor bez závor. Počet úmrtí na nich v porovnání s předloňským rokem vzrostl na více než dvojnásobek při prakticky stejném počtu nehod.

Podobný nárůst zaznamenala Drážní inspekce i na přejezdech zabezpečených jak semaforem, tak závorami. „Všichni usmrcení však byli chodci nebo cyklisté, kteří podlezli sklopená závorová břevna a vstoupili na trať v době příjezdu vlaku, a nedá se v tomto případě, na rozdíl od přejezdů nezabezpečených závorami, hovořit o omylu či přehlédnutí ze strany postižených,“ sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Kromě vlaků i tramvaje a metro

Mimo tragických nehod na železnici evidují analytici Drážní inspekce v roce 2014 i šest smrtelných nehod tramvají a sedm případů, kdy se s člověkem srazilo metro. Celkem tak na drahách loni zemřelo 296 lidí.

Na kolejích se ale umíralo už i letos. Vlak se srazil se ženou 2. ledna mezi Hlubokou nad Vltavou a Českými Budějovicemi. Žena nakonec svým zraněním na místě podlehla.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *