Domů Veřejná správa V boji proti ...

V boji proti špatnému parkování pomáhají ohebné sloupky

Zaparkovat i tam, kde to není povolené? Mnoho řidičů zákazy neřeší a ve městech stojí, kde je zrovna místo. Neuvědomují si však, že svým chováním ohrožují životy lidí.

„Tito řidiči představují pro hasiče jedoucí k zásahu obrovský problém. Například sídliště jsou přeplněná parkujícími auty, které stojí i na místech, která jsou vyhrazena hasičské technice,“ upozornila na jeden z problémů pardubických hasičů jejich mluvčí Vendula Horáková.

Problémy se zaparkovanými auty mají i chodci. „Řidiči občas zaparkují tak, že při přecházení silnice nevidí, jestli něco nejede. Je to od nich bezohledné,“ postěžovala si například Brňanka Jana Hávová. Podobný problém řeší například v brněnských Židenicích. „Zaparkovat v křižovatce na takzvaného hulváta je kaskadérským kouskem se životem. Nikoliv řidiče, ale chodců. A v blízkosti škol jsou ohroženi především děti,“ podotkl židenický místostarosta Karel Bernášek.

Problém se špatně parkujícími řidiči se snaží vyřešit Centrum dopravního výzkumu. Do vybraných měst umístilo ohebné sloupky na místa, kde je zákaz parkování. „Například k přechodům pro chodce nebo k cyklostezkám, kde oddělují cyklisty od aut. Je to náš výzkumný projekt. Teď budeme sledovat chování řidičů,“ vysvětlila Lucie Vyskočilová z Centra dopravního výzkumu.

Auto nepoškodí, ale řidiče odradí

Ohebné sloupky mají zajistit to, aby se při případném nárazu do nich nepoškodilo auto a nikomu se nic nestalo. „Nechali jsme se inspirovat v zahraničí. Sloupky používají například v Nizozemsku, Turecku nebo na Ukrajině. Projekt vyhodnotíme v roce 2015. Ideálním výsledkem je to, že řidiči přestanou v zakázaných místech parkovat, sloupky zároveň nikoho neohrozí a hlavně, že tam také vydrží. I přesto, že nejsou z úplně trvanlivého materiálu,“ dodala Vyskočilová.

Reflexní sloupky centrum testuje v Benešově, Vsetíně, Židlochovicích a Břeclavi. „Vytipovali jsme osm míst, kde je v současné době největší problém. Pokud se nám sloupky osvědčí, zvážíme i další místa, kde mohou pomoci,“ řekl vedoucí odboru správních věcí a dopravy v Břeclavi Roman Konečný.

Nový bezpečnostní prvek vítá i velitel městské policie Stanislav Hrdlička. „Na setkání s občany jsme často slyšeli, že u katastrálního úřadu je obrovský problém s vyjížděním z vedlejší ulice, protože nejde vidět přes auta, která parkují v místě, kde nemají. Sloupky se tam osvědčily,“ uvedl.

Tabulka:

Kde se například nesmí stát

– V nepřehledné zatáčce

– Před nepřehledným vrcholem stoupání, na něm a za ním

– Na přechodu pro chodce a ve vzdálenosti kratší než pět metrů před ním

– Na křižovatce a ve vzdálenosti kratší než pět metrů před hranicí křižovatky a pět metrů za ní

– V připojovacím nebo odbočovacím pruhu

– Na železničním přejezdu, v podjezdu a v tunelu

– U zastávky tramvaje, autobusu nebo trolejbusu

– V místě, kde auto zakrývá dopravní značku 

– Ve vyhrazeném jízdním pruhu

Zdroj: Besip

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *