Domů Veřejná správa Základní regi...

Základní registry odstartovaly před rokem

Základní registry běží už rok. V nejrozsáhlejším projektu elektronizace státní správy se poprvé propojily jednotlivé databáze státu. Podle vnitra tak občané nemusejí obíhat několik úřadů a řadu věcí mohou vyřešit z jednoho místa.

Ministerstvo vnitra systém spustilo loni 1. července. „Projekt základních registrů jsme dokázali spustit v krátkých termínech a bez zásadních nedostatků. Teď nás čeká další rozšiřování funkcionalit registrů tak, aby co nejlépe plnily svoji zásadní úlohu“ vysvětluje náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie Petr Solský.

V základních registrech se poprvé propojily jednotlivé databáze státu a synchronizovala data, která o občanech stát vede. Zároveň úředníci dostali do rukou nástroj, jak pracovat s údaji, které nemusí ověřovat ani zjišťovat jejich aktuálnost a faktickou správnost.

Zavedení registrů mají ocenit i občané, protože nemusí obíhat úřady a v řadě případů stačí, když změnu svých základních osobních či firemních údajů – jako je například změna adresy či příjmení – nahlásí jen na jednom úřadě.

Ani registrům se nevyhnuly komplikace

Podobně jako u jiných systémů státní správy se ani základním registrům nevyhnuly komplikace při spuštění, kdy ne všechny části fungovaly korektně. Odborná veřejnost také upozornila na fakt, že není možné zjistit, kdo se o osobní údaje občanů zajímal.

Základní registry jsou projektem Ministerstva vnitra, Českého statistického úřadu, Českého úřadu zeměměřického a katastrálního a Úřadu pro ochranu osobních údajů. Sestávají z šesti základních komponent včetně registru obyvatel.

Zavádění čtyř základních registrů stálo přibližně dvě a půl miliardy korun, přičemž naprostá většina byla financována z evropských fondů. Oproti tomu se počítá s úsporou veřejné správy ve výši až čtyř miliard ročně.

Žádné komentáře

Napište komentář

Doplňte správně hádanku *