Do supermarketů se vracejí igelitky, ale ekologičtější

V posledních letech začaly jednotlivé obchodní řetězce postupně zavádět papírové tašky. Nové studie ale prokázaly, že nejsou zase o tolik šetrnější k životnímu prostředí jako klasické „igelitky“. A tak se trend opět obrací, jako první se rozhodla vrátit k plastu Billa. Jde však ekologičtější cestou, protože zároveň sílí tlak na snížení spotřeby jednorázových plastů.

Billa nově zavedla igelitky vyrobené z recyklovatelného odpadu. Odkazuje na nedávno zveřejněnou studii, kdy odborníci porovnávali environmentální dopady odnosných tašek z různých materiálů, kterou si nechalo vypracovat Ministerstvo životního prostředí. Analýzu provedla Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. „Po vyprodání zásob nebudeme jako jediný z řetězců v Česku nabízet papírové tašky, u kterých studie prokázala značnou energetickou náročnost při jejich výrobě. Výrobou papírových tašek jen pro společnost Billa padne měsíčně 300 vzrostlých stromů,“ informovala firma v oficiálním prohlášení.

Změnu odborníci podporují. „Taška vyrobená z recyklovaného plastu je šetrnější vůči životnímu prostředí nežli taška vyprodukovaná z primárních surovin. Každý materiál by měl sloužit co nejdéle a opětovné použití odnosných tašek vede ke snížení negativních environmentálních dopadů. Proto využití odpadního plastu na výrobu tašek vítám,“ konstatoval Vladimír Kočí, děkan Fakulty technologie ochrany prostředí Vysoké školy chemicko-technologická v Praze.

Nové igelitové tašky, které nabízí Billa svým zákazníkům, jsou vyrobené z 80 procent z již recyklovaných plastů a mají předpoklady k několikanásobnému použití. Když doslouží, stačí je vyhodit do žlutého kontejneru, odkud poputují na další recyklaci. Do budoucna společnost plánuje tašky vyrábět z fólií, které sama vytřídí ve svých prodejnách v Česku.

Zeleninu a ovoce do nEKOnečného sáčku

Ekologickou cestou se vydaly i další řetězce. Skupina Schwarz, jejíž součástí je Kaufland, se zavázala, že do roku 2025 a sníží množství plastového odpadu nejméně o 20 procent a zároveň nabídnou veškeré produkty vlastních značek pouze v recyklovatelných obalech. „U naší privátní značky vody KLC jsme navíc snížili gramáž plastových lahví, což v loňském roce v porovnání s předchozími lety jen u tohoto artiklu znamenalo úsporu 65 tun odpadu.  Z prodeje jsme již zcela stáhli například také plastové vatové tyčinky, plastová brčka a jednorázové plastové nádobí a nahradili jsme je ekologickou alternativou,“ přiblížila mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl.

Dále pak z plastového obalu „svlékli“ okurky a jako první obchodní řetězec je po celý rok nabízí bez plastové fólie. „Ušetříme tím 50 tun plastu ročně,“ poznamenala Maierl. Zavedli také takzvaný nEKOnečný sáček, do kterého si mohou zákazníci navážit ovoce a zeleninu.

Samo ministerstvo životního prostředí nedávno vyzvalo prostřednictvím kampaně #dostbyloplastu firmy i jednotlivce, aby omezili spotřebu jednorázových plastů. „Celosvětová spotřeba plastů a plastových obalů je pro společnost neúnosná a neudržitelná,“ uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec.

Sáček na ovoce, zeleninu či pečivo pro opakované použití tak nabízí i Penny Market, který chce tímto způsobem také snížit použití jednorázových plastů. Do stejného boje se pustil i Lidl, který postupuje podle své nové strategie pod názvem Reset Plastic. Redukují množství u svých výrobků a snaží se v tomto směru vyjednávat i se svými dodavateli. „První krok jsme učinili již v březnu roku 2017, kdy jsme zrušili prodej jednorázových igelitových tašek. V roce 2018 jsme se pak veřejně zavázali k tomu, že nejpozději do roku 2025 snížíme množství plastů u výrobků našich privátních značek o 20 procent, a všechny používané plastové materiály budou recyklovatelné,“ nastínila strategii Lidlu jeho mluvčí Zuzala Holá.

U všech výrobků hledají možnosti nahrazení plastového obalu nebo jeho zmenšení. „Jako příklad můžeme uvést snížení hmotnosti PET lahví a síly obalové folie u balení šesti kusů nápojů naší privátní značky Saguaro. Tímto krokem uspoříme až 300 tun plastů ročně, to je více než deset milionů lahví. Obalová folie je navíc bez potisku a tím i snadněji recyklovatelná. U kefírového a acidofilního mléka jsme pak zavedli papírovou etiketu, láhve na vodu máme ve většině případů světle modré, což usnadňuje recyklaci a postupně nahrazujeme tmavé vaničky u masa světlými,“ popsala Holá, v čem změny konkrétně spočívají.

Autor: Veronika Vindišová, foto: Pixabay.com

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *