EKONOMIKA

Do zabezpečení na železnici půjdou desítky miliard

Český Brod, Pernink, Velká Bystřice, ale také třeba Tišnov. To je výčet jen pár míst, kde za poslední týdny došlo ke srážce nebo vykolejení vlaků. Ministerstvo dopravy se Správou železnic proto hodlá investovat v následujících letech desítky miliard korun do lepšího zabezpečení.

Stát je připravený do roku 2040 investovat pět miliard korun ročně na zabezpečení všech železničních tratí v Česku. „Celkem by mohlo jít odhadem o 84 miliard korun. Na vybavení všech kolejových vozidel pak očekáváme rozpočet zhruba 23 miliard na deset let, tedy kolem dvou miliard ročně,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Zároveň potvrdil, že od ledna 2025 nebudou na vybrané koridorové tratě vpuštěny vlaky nevybavené palubní částí takzvaným ETCS. Jde o evropský vlakový zabezpečovací systém, který umožní předávat strojvedoucímu informace o oprávnění k jízdě i o povolené rychlosti a současně bude strojvedoucího kontrolovat, že tyto pokyny dodržuje.

Aktuálně je v Česku pokryto tímto systémem 255 kilometrů tratí spadajících pod Správu železnic. „Dalších 206 kilometrů mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné postoupilo do zkušebního provozu a 108 kilometrů mezi Přerovem a Českou Třebovou přibude ještě v letošním roce. Pro několik dalších úseků momentálně probíhá projektová příprava,“ doplňuje Havlíček.

Že cesta k vyšší bezpečnosti na železnici vede přes evropský zabezpečovací systém ETCS se domnívá i Sdružení železničních nákladních dopravců (ŽESNAD.CZ). „Je nám moc líto ztracených životů a zraněných osob při sérii vlakových nehod z poslední doby. Je těžké dohadovat příčiny těchto nešťastných událostí, dokud nebudou zveřejněny závěry Drážní inspekce a výsledky vyšetřování policie. Naše sdružení v návaznosti na současné dění poukazuje na svou více než čtyřletou snahu o urychlení implementace jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS,“ říká výkonný ředitel ŽESNAD.CZ, Oldřich Sládek o slabinách zabezpečení tratí.

Zdůraznil, že strojvedoucí je pořád jenom člověk. „Už jen kvůli rozsahu intenzity dopravy a psychické náročnosti této práce je potřeba mít sofistikovanější systém, který těmto lidským chybám zabrání. To ovšem není v žádném případě v současné době využívaný liniový vlakový zabezpečovač nebo stoleté elektromechanické zařízení typu Siemens-Halske, které, bohužel, nevylučuje možnost fatální lidské chyby,“ poznamenává Sládek, který doufá, že právě události posledních dní odpovědným orgánům pomohou se správně rozhodnout, a ještě více podpořit investice na železnici ve prospěch bezpečnosti, ekologie a zdravého rozumu. 

Jednotliví dopravci se snaží kupovat již nové vlaky vybavené ETCS systémem. Například Unipetrol Doprava pořídila od Siemensu další čtyři lokomotivy Vectron MS vybavení touto technologií. Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy koná i další dílčí kroky, jak bezpečnost na železnici zvýšit. Například po nehodě u Perninku, která se stala letos na začátku července a vyžádala si dva lidské životy, představili společně se zástupci Karlovarského kraje novou mobilní aplikaci. Pomůže strojvedoucím na tratích s nejnižším stupněm zabezpečení. Funguje na systému sdílené polohy. České dráhy ale zároveň upozorňují, že nejde v žádném případě o náhradu o náhradu současného zabezpečovacího systému.

„S vývojem aplikace jsme začali okamžitě po nehodě v Perninku, což je jedna z tratí, kde není zabezpečovací zařízení, a vše je tedy na strojvedoucích, kteří se hlásí dispečerům. V případě chyby může dojít k tragické nehodě. Chceme opakování podobných situací v maximální možné míře zabránit,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.

Pilotní provoz nové mobilní aplikace započali na třech tratích, a sice Karlovy Vary – Potůčky, Choceň – Litomyšl a Domažlice – Tachov. Mobilní aplikace, která funguje na principu sdílení dat o poloze z navigačních satelitů, bude součástí tabletů, kde má každý strojvedoucí všechny pokyny pro danou trasu. V případě, že vlak dojede do stanice, ve které dochází ke křižování vlaků, a strojvedoucí se má hlásit dispečerovi, aplikace ho na tuto povinnost upozorní. Pokud přesto dojde k tomu, že strojvedoucí vyjede na trať a v protisměru pojede jiný vlak, aplikace oběma strojvedoucím zobrazí pohyb blížících se souprav a zároveň je zvukově upozorní na nebezpečí střetu.

České dráhy zaměstnávají přibližně 3 800 strojvedoucích. Jde o optimálně naplněný stav, kdy jsou řádně plněny podmínky z pohledu plánování směn, zákonných odpočinků, dovolených a eliminace práce přesčas. Kvůli přirozené generační obměně pak každoročně prochází výcvikem přes 200 nových strojvedoucích.

Autor: Veronika Vindišová