MĚSTA

Ekologická hromadná doprava? Vede elektřina a plyn, Brno s Ostravou chtějí vodík

Naftový autobus těžce funící do kopce a chrlící mraky kouře. Podobné obrázky jsou v moravských a českých městech už ojedinělé. Ulicemi se prohánějí nejen  tradiční autobusy splňující moderní normy na ochranu životního prostředí, ale už také elektrobusy či stroje poháněné stlačeným plynem. Všechny pohony ale nyní mají jedno společné. Jejich provoz je stále dražší kvůli rostoucím cenám energií.

V Brně nejvíce v současnosti v pohonu prostředků hromadné dopravy už vede elektřina. „Všechny tramvaje, trolejbusy i lodě, které tvoří tři pětiny vozového parku, jezdí právě na elektřinu. Přibližně polovina autobusů jezdí na stlačený zemní plyn a druhá polovina na naftu. Podle smlouvy s Jihomoravským krajem a městem Brnem musíme zanechat sto autobusů na naftu pro případ nutnosti evakuace obyvatel. Celkově tedy čtyři pětiny našich vozů jezdí ekologicky – na elektřinu nebo CNG,“ vypočetla mluvčí tamního dopravního podniku Hana Tomštíková.

Dodala, že dopravce zůstává nakloněný alternativním pohonům i do budoucna. „Na konci roku 2018 jsme testovali autobus, který v provozu jezdil na biometan vzniklý zpracováním odpadních vod. Ještě v letošním roce plánujeme v provozu otestovat autobus na elektrický pohon a v příštím roce budeme součástí projektu testování autobusu na vodíkový pohon,“ nastínila mluvčí.

Ekologicky jezdí už hodně vozů i v Hradci Králové. „Jako alternativní využíváme elektrobusy, celkem 23 kusů. Dále máme k dispozici 70  naftových autobusů a 41 trolejbusů, z toho 10 parciálních,“ uvedl vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna. Dodal, že ve městě aktuálně další rozvoj v zavádění alternativních pohonů v dohledné době nepředpokládají  a neplánují.

Více se zaměřit na elektřinu chtějí v Českých Budějovicích, kde v současnosti nasazují trolejbusy, elektrobusy, autobusy s dieselovým a CNG pohonem a provozují i hybridní autobus. „Vzhledem k  rozmanitosti vozového parku plánuje naše společnost v nadcházejících letech pokračovat v rozvoji již zavedených technologií. Zásadní vizí je pro nás zvýšení míry elektrifikace linek MHD, přičemž u některých by mohlo dojít k přechodu na trolejbusovou dopravu už v nejbližších letech,“ nastínila mluvčí dopravního podniku Barbora Smudková.

V Olomouci pohání elektřina především tramvaje a jeden elektrobus, autobusy jezdí na naftu. „V budoucnu máme v plánu nákup dalších elektrobusů. Protože je máme v plánu pořizovat z fondů EU, budou se termíny nákupů odvíjet od termínů vypsání výzev,“ podotkla mluvčí olomouckého dopravního podniku Martina Krčová.

Šetrně k životnímu prostředí se lidé většinou projedou hromadnou dopravou v Pardubicích. „Náš dopravní podnik využívá na svých linkách 54 trolejbusů, 24 autobusů na CNG a 52 autobusů na naftu. V běžném provozu využíváme především trolejbusy a autobusy na CNG, třetina naftových vozidel je určena k nasazení do provozu během výluk,“ uvedla mluvčí dopravce Jitka Malinská. Dodala, že do budoucna chtějí současný poměr vozů na ekologické pohony udržet.

 Z pochopitelných důvodů je jedním z lídrů bezemisní dopravy průmyslová Ostrava. „ Vozový park se neustále snažíme obnovovat modernějšími vozy s ekologičtějším pohonem. Ekologie je pro nás jeden z pilířů, kterému se věnujeme na maximum. Například od dubna 2021 si v DPO můžeme dovolit využívat při standardní denní výpravě primárně autobusy poháněné CNG nebo elektromotory. Zbývající dieselové vozy slouží jako zálohy. DPO je prvním velkým dopravním podnikem v ČR, který se takovým nasazením ekologických vozidel může pochlubit,“ sdělila mluvčí ostravského dopravního podniku Tereza Šnoblová.

Dodala, že letos v březnu podnik uvedl do provozu 24 CNG autobusů a na jaře chce zprovoznit stejný počet elektrobusů a dvě nové rychlonabíjecí stanice.

Na přelomu let 2020/2021 měla společnost ve vozovém parku asi 300 provozních autobusů, z nichž bylo přes 200 s pohonem CNG a přes 10 elektrobusů. „Chceme jednoznačně patřit mezi lídry v inovativní dopravě. Už řadu měsíců se tak věnujeme nejen studiu ale i přípravám na zavádění alternativního pohonu jakým je vodík. Na jaře jsme zahájili přípravu na stavbu první vodíkové plničky a vypsali výběrové řízení na první vodíkové autobusy. Jde o celkem 10 vozů. První by mohly v Ostravě být už v roce 2023,“ nastínila Šnoblová.

V nedaleké Opavě jezdí autobusy na naftu a plyn, tamní dopravní podnik má k dispozici i trolejbusy. „Chceme pokračovat v CNG a asi od roku 2024 zavést elektrobusy,“ uvedl ředitel Pavel Gebauer.

Prakticky všechny typy pohonu vozidel hromadné dopravy ovlivňuje současný růst cen energií. Například v Brně prodraží náklady pro příští rok o čtvrt miliardy korun. Problematičtější je v tomto ohledu  naftový pohon. „Elektřinu máme zafixovanou. Růst ceny nafty má podstatně větší dopad,“ řekla mluvčí olomouckého dopravního podniku Krčová.

V těžké pozici jsou dopravní podniky, které doposud šetřili prostřednictvím nákupů na burze. „Naše strategie je taková, že v tuto chvíli nechceme dělat žádná dlouhodobá manažerská rozhodnutí na základě okolností, které se mohou ukázat jako krátkodobé. Vyčkáváme, jak se situace na trhu bude vyvíjet. Dlouhodobě držíme strategii nákupu energií na burze, při nákupu nespekulujeme, proto nás aktuálně zdražení citlivě zasáhne. Náklady na pořízení elektřiny a plynu se můžou zvednout o 100 až 150 milionů. Aktuálně hledáme nejvhodnější řešení spolu s vedením města,“ popsala mluvčí ostravského dopravce Šnoblová.

Autor: Petr Jeřábek