KRAJE

Elektřina, plyn i vodík. Dopravci nakupují autobusy na alternativní pohony

Autobusy na elektřinu jsou stále oblíbenější, dopravci takové vozy na alternativní pohon nakupují i díky dotacím. Ve velkém pořizují také varianty s pohonem na stlačený plyn (CNG), na severu Moravy počítají s vodíkem.

Nové flotily autobusů nakupují dopravní společnosti napříč republikou. Pokroková je v tomto společnost Arriva, která působí hned v několika městech. Dva nové nízkopodlažní autobusy o délce 10,5 metru na elektřinu nedávno nakoupili  v Novém Jičíně a vozy na alternativní pohony se už prohání také v Trutnově, kde už MHD na klasická paliva ani nejezdí. Pořídili tam tři kloubové autobusy na stlačený plyn a další čtyři „krátké“ elektrobusy.

Zdejší  městská hromadná doprava má tak složený vozový park pouze z elektrobusů a autobusů na CNG. „Z Trutnova se stal naprostý unikát v celé České republice, co se ekologizace a modernizace městské hromadné dopravy týče. Nová flotila autobusů je oproti klasickým vozům mnohem šetrnější k přírodě, což naši občané přivítají,“ myslí si starosta Trutnova Ivan Adamec.

Vozy dopravce vybíral, aby se hodily přímo do Trutnova. „Kratší elektrobusy zejména s ohledem na místní členitý terén a obtížné zimní podmínky. Vedle elektrobusů nasadíme ještě trojici kloubových autobusů na zemní plyn,“ prohlásil Jindřich Poláček, předseda představenstva Arriva Východní Čechy.

A investice směřovala také do Kutné Hory. „Tady jsme nakoupili pět nových elektrických autobusů. Dva menší z nich se snadno dostanou i do historické části města, tři větší jsou určené pro oblasti mimo centrum města. Autobusy jsou nízkopodlažní, klimatizované a cestujícím nabídnou pohodlná sedadla, nabíječky na mobilní telefony a digitální informační panely,“ nastínil Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva.

Součástí investice je i nová nabíjecí stanice v areálu bývalé cihelny v městské části Sedlec. „Dojezd autobusů je přes 170 kilometrů. Pak je nutné připojit vozidla k nabíječce. Nabíjení bude probíhat nejčastěji v nočních hodinách, přes den v závislosti na oběhu vozidel,“ zmiňuje Jindřich Poláček. Celkově autobusy denně najezdí přes 800 kilometrů.

Auta na alternativní pohon i na úřadech

Pokrokoví jsou v tomto směru také v Hradci Králové. Zdejší radnice dokonce testuje dvě osobní auta na elektrický pohon, která mají úředníci k dispozici od září. Po půl roce testování se město rozhodne, zda si vozy ponechá. „Jedno má k dispozici celý magistrát, druhé živnostenský úřad, jehož zaměstnanci jsou v terénu nejčastěji a průměrně najezdí asi padesát kilometrů denně. Půl roku by měla být dostatečná doba k posouzení, jak efektivní dané elektromobily jsou. O jejich případném pořízení budou rozhodovat náklady na provoz, dále pak jednoduchost či naopak složitost obsluhy a s tím související ochota zaměstnanců elektromobily využívat,“ přiblížila tajemnice magistrátu Hradce Králové Markéta Bartušová.

Šetřit životní prostředí se rozhodl i tamější dopravní podnik, který pořídil dvacet nových alektrobusů značky Sor, které jsou plně klimatizované. Přepravní kapacita vozu se třemi dveřmi je sto cestujících, z nichž 35 má k dispozici místo k sezení. Minimální dojezd tohoto elektrobusu je 180 kilometrů na jedno nabití. „Součástí dodávky jsou i nabíjecí stanice pro pomalé nabíjení pro každý elektrobus a tři rychlonabíjecí stanice,“ poznamenal mluvčí dopravního podniku František Meduna.

Premiéra nového elektrobusu ve Zlíně

Ve Zlíně dokonce už loni jako první testovali úplně nový elektrobus Škoda E´City, který plzeňský koncern vyvinul s výrobcem karosérií Iveco. Dobíjí se průběžně prostřednictvím trolejového vedení. „Vzhledem k tomu, že již dlouhou dobu sledujeme trendy ve vývoji, výrobě a užití elektrobusů v podmínkách MHD, padlo i u nás  rozhodnutí zakoupit tento vůz pro nasazení na linkách ve Zlíně a Otrokovicích,“ vysvětlil výkonný ředitel Dopravní společnosti Zlín Josef Kocháň.

Omlazovat vozový park se snaží také v Brně. Stamiliony korun již investoval do nákupu nových vozů na CNG. Během čtyř let jich získali 160. Nyní naopak připravují nákup velkokapacitních tramvají. Velkou dopravní revoluci připravuje také Moravskoslezský kraj, kde chtějí, aby autobusy, auta i lokomotivy jezdily na vodík. Memorandum o zavádění čisté technologie v dopravě podepsal kraj s Ostravou už loni. „Auta na vodík, vypouští z výfuku páru. To potřebujeme, abychom zlepšili životní prostředí. Vodík je to nejčistší, co můžete mít,“ konstatoval hejtman Ivo Vondrák.

Autor: Veronika Vindišová