KRAJE

Koronavirus vyhnal cestující. V krajské dopravě přesto chystají novinky

I když republiku a její ekonomiku tvrdě zasáhla epidemie koronaviru, nemělo by to znamenat stopku investic do veřejné dopravy. Shodují se na tom zástupci jednotlivých krajů. Chystají proto pro letošní rok řadu novinek. V průzkumu Moravského Hospodářství zároveň přiznávají, že si epidemie a související omezení jistá omezení v hromadné dopravě znamenají.

V Jihomoravském kraji je největší letošní projekt dodávka sedmatřiceti nových vlakových jednotek Moravia. „První kusy těchto Jihomoravským krajem vlastněných jednotek jsou již ve výrobě ve Škodě Transportation v Plzni. Je nutné vyřešit řadu drobností, aby s nimi byli cestující spokojeni,“ uvedla Pavla Sedláková z tiskového oddělení krajského úřadu.

Další balík novinek podle ní souvisí s postupným ukončováním výběrových řízení na regionální autobusové dopravce. „V letošním roce bude jako jeden z výsledků těchto výběrových řízení do provozu zařazeno několik desítek nových částečně nízkopodlažních autobusů, které budou v krajských barvách a současně nabídnou výrazně větší cestovní komfort cestujícím i řidičům. Například  –  dostatečně silnou klimatizaci, dvojitá okna pro rychlejší vytopení vozidla v zimě nebo větší prostor pro kočárky, vozíčkáře a zavazadla,“ doplnila Sedláková.

Na Blanensku také začne jezdit ekologičtější hybridní autobus

Epidemie  měla na provoz  dopravy v kraji zásadní vliv. „Došlo k razantnímu snížení počtu cestujících, na které musel Jihomoravský kraj reagovat omezením spojů. Další vývoj bude záležet na tom, jak se bude epidemie dále vyvíjet a jaký vliv bude mít na příjmy v krajském rozpočtu,“ nastínila mluvčí.

Ve Zlínském kraji došlo k zásadní změně s prvním lednem, kdy zahájili provoz nově vysoutěžení autobusoví dopravci. „V souvislosti s touto změnou došlo i ke vzniku nového systému Integrovaná doprava Zlínského kraje (IDZK). V tomto systému se postupně zavádějí přestupní jízdenky, systém čipových karet a bude se postupně rozvíjet dopravní i tarifní integrace,“ popsal náměstek hejtmana pro dopravu Radek Doležel.

Ve stavbách dopravních terminálů není kraj investorem, platí je jednotlivé obce.  „Nejvýznamnější akcí tohoto typu je připravovaná výstavba nového dopravního terminálu na Vsetíně,“ podotkl Doležel.

 I na zlínskou dopravu dopadla pandemie úbytkem cestujících. „Kraj reagoval omezením rozsahu veřejné linkové dopravy, která jezdí v režimu jarních prázdnin, a současně omezením turistických spojů na Hostýn a Pustevny,“ doplnil náměstek.

Pardubický kraj má s autobusovými dopravci smlouvu  do konce roku, proto výrazná vylepšení plánuje až s novými smlouvami. Přinést mají nový vozový park i nové platební terminály umožňující všechny způsoby platby. Město Pardubice by letos mělo začít se stavbou nového autobusového nádraží. „Ve vlakové dopravě bude letos maličko chaos. Probíhá rekonstrukce Pardubického nádraží. Chystá se i rekonstrukce v České Třebové. Do toho bude probíhat oprava kolejí na hlavním koridoru Brandýs-Ústí nad Orlicí. Dochází tím k velkým změnám jízdních řádů na hlavním koridoru, což má vliv na další navazující dopravu,“ upozornil náměstek hejtmana Michal Kortyš.

I podle něj dopravu pandemie zásadně ovlivnila. „Došlo ke snížení dopravního výkonu, který měl  za následek vysoký propad tržeb.  I přesto kraj zatím nebude přistupovat ke zvýšení jízdného,“ ujistil.

Nových vozidel veřejné dopravy se v budoucnu dočkají také cestující v Moravskoslezském kraji. „Hlavním tématem roku 2021 je v dopravě příprava tendrů na vodíkové autobusy, které začnou v kraji jezdit v roce 2023,“ uvedla mluvčí kraje Nikola Birklenová. Vodíkobusy mají přispět k vylepšení ovzduší především na Havířovsku.

Od začátku roku přistoupili v kraji ke zvyšování cen jízdného, například pro regionální autobusy to bylo o dvě koruny za jízdenku. „Aby byla doprava udržitelná a nabízela cestujícím kvalitní služby, je zdražení nevyhnutelné. Pro ty, kteří budou k nákupům dlouhodobých jízdenek využívat internet, se ceny nezmění vůbec, anebo jen nepatrně. Hhceme posílit nákupy přes e-shop,“ řekl náměstek hejtmana  pro dopravu Radek Podstawka

Koronavirová krize pro dopravu na severu Moravy znamenala propad tržeb  u autobusové dopravy 113,5 milionu korun a u drážní dopravy pak 86,2 milionu. „V letošním roce očekáváme jen v autobusové dopravě propad  o 140  milionů. Pokud se budou daňové příjmy vyvíjet i nadále nepříznivě, nelze vyloučit omezující opaření. Nicméně naším primárním zájmem je zachovat dopravní obslužnost v co největším rozsahu za přijatelné ceny jízdného,“ doplnila Birklenová.

Hlavní novinkou pro cestující v sousedním Olomouckém kraji letos je rozšířená nabídka časových jízdenek.  „Vedle stávajících sedmidenních a měsíčních časových jízdních dokladů se nabídka rozšiřuje o jízdní doklady se čtvrtletní a roční časovou platností. Tyto nové jízdní doklady jsou k dostání na eshopu IDSOK a jsou pouze v elektronické podobě. Nově také nabízíme celosíťové jízdenky IDSOK, které umožňují cestovat veřejnou linkovou dopravou neomezeně po celém  kraji,“ popsala Eva Knajblová z krajského úřadu. Kraj podle ní také k prvnímu dubnu naplánoval revizi jízdenek typu KOMBI ZÓNA, kdy vyřadil nevyužívané a zařadil atraktivnější, například zónu pro celé Jesenicko.

V druhé polovině roku chce kraj finalizovat přípravu jízdního řádu na trati 290 – Uničovka. „Začneme připravovat koncept Šternberska a Uničovska,“ podotkla Knajblová.

Pandemie pro dopravu na Olomoucku znamenala hlavně pokles výnosů. „Uzavření školských zařízení vyvolalo omezení především redukcí školních a posilových spojů a absenci tržeb za žáky a studenty. U zbývajících spojů je zaznamenán propad v přepravě cestujících i z důvodů nařízených home officů. Zdražení jízdného by v tuto chvíli nepřineslo navýšení tržeb, neboť poptávka po dopravě je nařízením vlády značně omezena,“ doplnila Knajblová.

Novinky v oblasti jízdného chystá v rámci projektu Veřejná doprava Vysočiny také kraj Vysočina. „Plánujeme nastavení platební brány, plnohodnotný provoz dispečinku veřejné dopravy, elektronické odbavení cestujících. V oblasti Žďárských vrchů, a východní části okresu Třebíč dojde k optimalizaci jízdních řádů,“ sdělil Pavel Bartoš  z odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu.

V důsledku pandemie očekává pro letošek obdobu roku 2020. „Tedy pokles výnosů a omezení části spojů, už nyní je dočasně redukována víkendová doprava a školní spoje v pracovních dnech,“ poznamenal Bartoš.

Autor: Petr Jeřábek