AktuálněSTÁT

MD řeší další zabezpečování tratí, vláda bude schvalovat plán zabezpečení

Česká železnice je průběžně vybavována moderním zabezpečením, postupně se zlepšuje se zabezpečovací zařízení, modernizují se železniční přejezdy. Do oblasti jsou investovány miliardy korun ročně. Před schvalováním vládou je Plán moderního zabezpečení české železnice – implementace ETCS do roku 2040, který stanovuje harmonogram dalšího zavádění evropského automatického zabezpečovače ETCS různých úrovní na všechny tuzemské tratě. Každá úroveň ETCS zastaví vlak.

Akční plán zabezpečení české železnice je výsledkem práce bezpečnostní komise, jejíž činnost obnovil ministr dopravy Karel Havlíček po loňských nehodách v Perninku a u Českého Brodu (nedávno jsme si připomněli rok od obou událostí). „Navázali jsme na práce probíhající od roku 2017 a po nehodě na lokální trati v Perninku jsme si uvědomili, že potřebujeme mít plán zabezpečení i pro méně vytížené tratě. Máme tedy Plán pro celou železniční síť u nás. Potřebnost těchto investic bohužel potvrzuje i střet dvou vlaků na Domažlicku,“ říká ministr Havlíček.

Plán zabezpečení počítá s modernizací do roku 2040 a předpokládá náklady ve výši 90 miliard Kč. Akční plán připravilo Ministerstvo dopravy a Správa železnic společně s dalšími odborníky, dopravci, odbory i kraji, v září plán projedná vláda. „V aktualizované verzi jsme práce i investice rovnoměrněji rozložili v čase a mimo samotné zabezpečování jsme v naší bezpečnostní komisi dosáhli shody u změny pracovně-právních předpisů strojvůdců, především jejich odpočinků a celkového fondu pracovní doby, kterou vykonávají u různých dopravců. Na druhé straně se v legislativním procesu zákona o dráhách zpřísňuje postih za projetí návěstidel,“ říká k výsledku ministr dopravy Karel Havlíček.

(red)