MPO spouští kampaň Chytrá volba. Má pomoci vyhledávat příležitosti k úsporám energie

Ministerstvo průmyslu a obchodu informuje o možnostech energetických úspor. Prostřednictvím kampaně Chytrá volba chce vnést nové impulzy do vnímání úspor energie, podpořit aktivní řízení spotřeby v domácnostech, firmách i veřejné správě, a přispět tak k lepšímu využívání energie.

Ačkoli jsou úspory energie tématem, které se čím dál častěji dostává do povědomí široké veřejnosti, a energetické úspory nabývají na významu, v lepším využívání energie mají domácnosti, firmy a instituce stále ještě rezervy. I když energetická náročnost českého hospodářství dlouhodobě klesá a možnosti, jak spořit energii, se rozšiřují, Češi se ještě nenaučili plně využívat tyto výhody.

„Je na čase zabývat se podporou úspor energie i jinou formou, než jsou investiční dotace. Je třeba se pokusit změnit přístup lidí ke spotřebě energie a motivovat je k úspornému chování. Bariéra nespočívá jen ve financích, týká se také povědomí o přínosech a možnostech, jak realizovat energeticky úsporná opatření,“ vysvětluje vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Nižší spotřeba energie znamená nejen snížení provozních nákladů, kdy lze ušetřené peníze použít jinde, přispívá také ke zlepšení životního prostředí a kvality života jako takového.

Kampaň s příklady a tipy

Dosáhnout větší energetické efektivity má pomoci komunikační kampaň Chytrá volba, která začíná na podzim, první fáze potrvá do května 2021. Má naučit širokou veřejnost, podnikatele, státní správu i samosprávy vnímat příležitosti k úsporám energie všude kolem nás, aktivně vyhledávat příležitosti ke změně, nebát se hledat vhodná opatření či využít pomoc odborníků. V kampani se využijí expresivní výrazové prostředky a názornost. Chytrou volbu tak bude provázet sdělení „Věci žerou víc, než možná tušíte“ a konkrétní příklady a inspirace, jak vysokou spotřebu omezit.

„Nejvíc energeticky náročný je v České republice průmysl a doprava. Mezi významné spotřebitele energie patří také domácnosti – každá ročně spotřebuje energii, která se rovná přibližně 5 tunám uhlí či 2 078 m3 zemního plynu nebo 19,7 tisícům kWh elektřiny,“ uvádí náměstek ministra průmyslu a obchodu pro energetiku René Neděla.

Kampaň nebude postavena jen na environmentálních tématech, zaměří se také na dopady na zdraví, zvýšení produktivity nebo pohodlí a v neposlední řadě na finanční efekty. Odehrávat se bude zejména na internetu a sociálních sítích, veřejnost se s ní setká i v dalších médiích s tím, že centrálním místem bude web www.chytra-volba.cz. Půjde o informační hub a rozcestník užitečných informací včetně doporučení a tipů, kde se návštěvníci mimo jiné dozvědí i to, kam se mohou obrátit pro radu odborníka nejblíž bydlišti. To vše s cílem pomoci obyvatelům České republiky aktivně hledat příležitosti k úsporám energie, o které sice projevují zájem, ale vyhledávají je zatím spíš nahodile a realizují je nepříliš koncepčně, což znamená i menší efektivitu.

„V České republice je víc než 5 milionů domácností, téměř 500 000 firem a víc než 6 000 obcí. Pokud by každá z těchto skupin následovala ta nejzákladnější a jednoduchá doporučení, dopad na spotřebu energií v Česku by byl značný,“ dodává ředitel odboru energetické účinnosti a úspor Ministerstva průmyslu a obchodu Vladimír Sochor.

(red)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *