V Jihomoravském kraji budou jezdit vlaky Škoda Transportation

Ve výběrovém řízení na dodávku nových vlaků pro Jihomoravský kraj zvítězila Škoda Transportation. Celkem skupina dodá 37 elektrických jednotek typu RegioPanter. Hodnota základní dodávky činí více než 6,5 mld. Kč. Kromě výroby vlaků byl součástí veřejné zakázky i full-service těchto jednotek na 30 let. Na páteřní regionální linky S2 a S3 by nové jednotky měly vyjet nejpozději v průběhu roku 2022.

„Doufám, že podpis smlouvy potěší všechny uživatele našeho Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Jedná se o vyvrcholení dlouholeté snahy kraje o zásadní modernizaci vozového parku na naší regionální železnici a jsem rád, že se tak zúročila pečlivá příprava a obrovské nasazení všech zúčastněných, díky nimž se povedlo přivést projekt až do tohoto stádia,“ konstatoval po podpisu smlouvy hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek.

Moderní nízkopodlažní elektrické vlaky nakupuje kraj od Škody Transportation ve dvou variantách. Do 31 větších se komfortně vejde až 310 cestujících, zatímco 6 menších jich pojme 140. „Na jejich výrobu má teď dodavatel podle smlouvy 36 měsíců. Zástupci Škody Transportation nás ujistili, že mají dostatečné výrobní kapacity, a všechny nové jednotky tak budou dodány včas,“ uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák.

Vlaky budou tvořit páteř železniční dopravy na jižní Moravě. Primárně budou nasazeny na lince S2 – Křenovice horní nádraží – Brno hl.n. – Březová nad Svitavou a S3 – Vlkov u Tišnova – Brno hl.n. – Břeclav. V případě elektrifikace dalších tratí je předpoklad provozu i na dalších linkách. Financování projektu z většiny zajistí dotace z Operačního programu Doprava (5,5 miliardy Kč). Třicet jedna vozidel bude ve čtyřvozovém provedení s kapacitou 333 sedadel a šest kusů bude dvouvozových se 146 místy. Všech 37 jednotek bude dodáno do prosince 2022.

„Naše jednopodlažní jednotky z rodiny RegioPanterů našly v posledních letech svoje uplatnění a oblibu v regionální, příměstské a meziměstské dopravě,“ říká předseda představenstva a Prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina. „Brzy bude v Česku v provozu již více než sto těchto moderních vozidel. Navíc v příštím roce vyjedou do provozu také na Slovensku a v roce 2022 i v Lotyšsku,“ doplňuje Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva skupiny Škoda Transportation.

Samozřejmostí je klimatizace i Wi-Fi

Jednotky budou dodávány v provedení 2. třídy. Multifunkční oddíly umožňují přepravu vysokého počtu jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Samozřejmostí jsou vyhrazená místa pro imobilní cestující a jejich doprovod a bezbariérové toalety. Široké vstupní dveře a nízkopodlažní nástup umožní pohodlnou a rychlou výměnu cestujících.

Vlaky budou standardně plně klimatizované, vybavené moderním audiovizuálním systémem, zásuvkami s USB portem pro napájení PC, Wi-Fi, kamerovým systémem a systémem ETCS. Dle požadavku kraje bude cestující mít možnost odbavení přímo ve vlaku. Zároveň ve vlacích bude systém počítání cestujících, který je nezbytným prvkem pro sledování vytíženosti a obsazenosti vozidel. Dopravci tím umožňuje lépe plánovat spoje a snižovat provozní náklady.

Kraj čeká i výběr dopravce

Příští rok začne Jihomoravský kraj připravovat výběrové řízení na dopravce, který bude (nejen) s novými vlaky na železnici jezdit poté, co skončí smlouva s Českými drahami. Tu má kraj uzavřenou do konce roku 2022 s možností prodloužení až o další tři roky.

Autor: red, foto: Škoda Transportation

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *