AktuálněKRAJE

Autobusy na přivolání už jezdí na severozápadě Moravy. Dál je může pustit změna zákona

Neřešit jízdní řád, nedobíhat autobus s hrůzou, že pokud ujede, bude člověk čekat desítky minut na další. I to má umožnit takzvaná poptávková doprava, která je jakousi kombinací tradiční hromadné dopravy s taxislužbou. Kromě cestujících je výhodná i pro dopravce – místa obsluhují, jen když je to opravdu potřeba.

Už dva roky mohou takovou službu využívat v Říčanech u Prahy, postupně se rozšířila do okolí města. V červenci spouští testování také Středočeský kraj na Českobrodsku. Na Moravě už také poptávková doprava funguje – na Svitavsku Pardubický kraj společně se start-upem Citya a regionálním dopravcem BusLine spustil v půlce května #ZkusBus. „Jízdní řád minibusu určují sami cestující, stačí si stáhnout apku, vybrat cíl cesty a vyrazit. Díky takzvaným virtuálním zastávkám je minibus nabere poblíž jejich bydliště a odveze co nejblíže cílové destinaci,“ popsali představitelé kraje.

Start zhodnotili dobře. „První data z provozu jsou velice povzbudivá. Postupně roste počet jízd i přepravovaných osob. Z podrobné analytiky, kterou máme k dispozici, vyplývá, že jezdí na jednu objednávku více lidí, třeba maminka s dítětem nebo sourozenci. Zrušených jízd máme naprosté minimum, takže zatím spokojenost,“ vysvětlil  náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

Potvrdil to i Dominik Janík z Citya. „Provoz na Svitavsku hodnotíme velmi pozitivně. Místní v regionu si službu velmi rychle oblíbili. Na 20 až 30 jízd denně jsme se zde dostali během prvního týdne provozu. V Říčanech u Prahy to trvalo tři až čtyři měsíce. V datech také vidíme, že například lidé z Radiměře a Opatova jezdí se #ZkusBus na kapacitní MHD směrem do Svitav a vhodně tak doplňujeme stávající systém veřejné dopravy,” popsal.

Podle Jakuba Hanzlíka z Busline společnost za den najezdí 200 poptávkových kilometrů. „Zaznamenali jsme i dobrodružný zážitek řidiče, kdy si tři cestující v rámci  společného výletu postupně zadali tři objednávky dopravy a díky tomu vznikla tříhodinová okružní jízda po hřbitovech,“ podotkl.

O podobné službě uvažují také představitelé Olomouckého kraje. „V současné době je pro Olomoucký kraj zpracovávána studie k významnosti zavedení poptávkové dopravy v rámci regionů. Studie je nyní ve fázi rozpracování, kdy jsou jednotlivé návrhy konzultovány a zjišťuje se jejich dopad do daného regionu,“ uvedla pro Moravské Hospodářství za koordinátora dopravy v kraji KIDSOK Renáta Dostálová.

Naopak v sousedním Zlínském kraji si na podobné služby lidé počkají. „Zlínský kraj má v současné době uzavřeny platné smlouvy s dopravci ještě na dalších šest a půl roku. Po dobu platnosti smluv není otázka poptávkové dopravy v Integrované dopravě Zlínského kraje na pořadu dne,“ konstatoval Jan Malý z dopravního koordinátora IDZK.

Dva měsíce podobnou službu testovali už v roce 2022 v Brně. Takzvaný KLIKbus vozil cestující po Masarykově čtvrti. Po stažení mobilní aplikace Citya si uživatelé mohli navolit, kolik sedadel potřebují a odkud kam v rámci lokality chtějí převézt. Chytrý algoritmus jim automaticky spočítal za jak dlouho a na které virtuální zastávce je minibus vyzvedne. Výhodou virtuální zastávky přitom bylo to, že nebývala díl, než 30 metrů od aktuální polohy člověka. „Smyslem testované služby je ještě větší zpřístupnění městské hromadné dopravy Brňanům. Naším přáním je, aby lidé nechali doma auto a využívali ekologičtější a mnohdy i rychlejší MHD,“ vysvětlila testování primátorka Markéta Vaňková.

Minibus dala k dispozici Citya, řidiče dopravní podnik. „Za první měsíc jsme převezli přes 300 cestujících. Největší poptávka po službě byla mezi 17. a 20. hodinou,“ shrnul ředitel podniku Miloš Havránek. Dodal, že pro cestující většinou řidiči zvládli dojet do pěti minut.

I brněnskou zkoušku si Citya pochvalovala. „Jsem mile překvapen, kolik cestujících si již zvyklo na tuto inovativní a pohodlnou formu přepravy, která ještě více zatraktivní hromadnou dopravu. Věřím, že obliba mezi Brňany bude nadále stoupat a již dnes evidujeme zájem rozšířit službu KLIKbus pro obyvatele i v dalších částech města,” uvedl provozní ředitel Ondřej Mišura.

Při vyhodnocování služby ovšem v Brně zjistili, že nemohou poptávkovou dopravu vykonávat v závazku veřejné služby, protože zákon vyžaduje jasnou trasu a přesně daný počet zastávek. A že dokud se nezmění zákon, provozovali by v podstatě taxi.

Na podobný problém narážejí i další dopravci. V tomto směru se ovšem hnuly ledy. Úředníci ministerstva dopravy připravili novelu zákona o silniční dopravě, kde do linkové dopravy zapojují i tu poptávkovou. Úprava je teď v meziresortním řízení. „Dle dlouhodobých a kontinuálních ohlasů z řad odborné veřejnosti, zejména objednatelů a organizátorů přepravních služeb, je zřejmé, že v řadě případů není ekonomické ani účelné zajišťovat dopravní obslužnost autobusy v pevně stanovených časech po rigidních trasách a zastávkách,“ uvádějí v důvodové zprávě.

Podle nich se to typicky týká situace městské hromadné dopravy na malých městech, dopravní obslužnosti venkovských oblastí, svozu žáků či studentů do škol a ze škol, rozvozu cestujících, kteří vystupují z vybraných vlaků, noční městské hromadné dopravy, bezbariérové přepravy seniorů a další obdobné situace. „V těchto situacích není zajišťování dopravní obslužnosti „klasickou“ veřejnou linkovou dopravou optimální, jelikož dostatečně nereflektuje variabilitu a adresnost potřebných dopravních služeb,“ doplňují.

Autor: Petr Jeřábek