Česko čekají chytré dálnice
Éra jako z vědeckofantastického filmu se začíná pomalu otevírat před českými řidiči. Řízení aut budou mít i nadále ve svých rukách a zůstanou aktivními účastníky provozu, ale podpoří je v tom sofistikovaný systém, který jim ulehčí od tlaku a pomůže k pohodlnější a bezpečnější jízdě. Auta budou komunikovat mezi sebou, se silnicí i centrálními systémy, což mimo jiné omezí zácpy na silnicích a zároveň pomůže se vyhnout nebezpečným situacím. Umožní to kooperativní systém C-ITS, který nyní vstupuje do další klíčové fáze, jež přiblíží jeho plné nasazení do praxe. Užijí si ji hlavně majitelé novějších vozů jedné značky.
Zavádějí ho ministerstvo dopravy ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a dalšími partnery. V současnosti se zaměřují na hlavní dopravní tepny. Silničáři systémem vybavují dálnice i svoje vozidla. „Doprava v Česku se vyvíjí a my chceme, aby byla co nejbezpečnější a nejefektivnější. Proto jsme začali s nasazováním C-ITS na klíčových dálnicích jako D0, D1, D2, D5, D8, D10 a D11. Je to další krok směrem k digitalizaci dopravy a lepší ochraně řidičů,“ přiblížil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Dodal, že se systém postupně rozšiřuje i do ulic měst, jako jsou Brno, Mladá Boleslav, Karlovy Vary, Hradec Králové a Plzeň. Právě státní silničáři provozují takzvané Centrální prvky, které zajišťují komunikaci mezi všemi systémy C-ITS v České republice. Také aktuálně budují nové národní Centrální prvky na vlastní infrastruktuře.
Podle ministra dopravy Martina Kupky tak chytré technologie v dopravě nejsou hudbou budoucnosti, ale realitou. „Už dnes pomáhají zachraňovat životy. Systém C-ITS přináší českým řidičům včasná varování o nebezpečných situacích, což přispívá ke snížení nehodovosti. Chceme, aby se Česká republika stala lídrem v zavádění těchto inovací a nabízela řidičům bezpečnější a plynulejší cestování,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka.
Systém C-ITS si pochvalují třeba představitelé záchranářských složek. Díky chytrým technologiím se dostanou na místo zásahu rychleji a bezpečněji, což může v situacích, kdy rozhoduje každá vteřina, výrazně zvýšit šance na záchranu životů.
Umožňuje to například automatická preference vozidel záchranářů na semaforech, varování ostatních řidičů o blížících se zásahových vozidlech či upozornění v mobilu nebo na palubní desce vyzývající k vytvořené záchranářské uličky. „Nejenže nám C-ITS umožní být na místě zásahu rychleji, ale zároveň přispěje také k celkové bezpečnosti provozu,“ poukázal náměstek generálního ředitele hasičů Petr Oslejšek.
Pilotní projekt zavádění C-ITS má za sebou Brno. To se zapojilo do evropské iniciativy C-Roads Platform, která se zaměřuje na sjednocení standardů a přenositelnost C-ITS služeb.
Brňané ověřovali funkčnost a spolehlivost C-ITS systému pomocí speciálně vybavených vozidel Brněnských komunikací současně s preferencí vozidel městské hromadné dopravy a hasičů na křižovatkách se semafory. „Výjimečnost brněnského projektu je v tom, že tyto C-ITS technologie, využívané v Evropě především na dálnicích, převedl jako vůbec první v tomto rozsahu do městského prostředí, včetně řešení veřejné hromadné dopravy a integrovaného záchranného systému,“ zdůraznila už před časem primátorka Markéta Vaňková.
Části systému Brno umístilo na 31 míst ve městě, převážně na velkém městském okruhu a radiálách, které jej spojují s dálnicí D1, kde obdobný systém využívá Ředitelství silnic a dálnic. Centrum pak umístilo do sídla městské firmy Brněnské komunikace. „Tím se vytvořil základ i pro budoucí řešení v celé Brněnské metropolitní oblasti,“ konstatovala Vaňková. C-ITS systémy přitom město hodlá rozvíjet dále, hlavně na důležitých světelných křižovatkách.
Fungování systému zajišťuje výměna informací mezi vozidly a dopravní infrastrukturou pomocí technologie ITS G5 moderní 5G komunikace, která zajišťuje extrémně rychlou odezvu. Zprávy se tak přenášejí až desetkrát za sekundu, což umožňuje přesnou detekci kritických situací.
Důležité informace se následně zobrazují na infotainment displeji přímo v autě. „C-ITS je technologie, která už dnes mění způsob, jakým se pohybujeme po silnicích. Řidič díky ní včas zjistí, že se blíží vozidlo záchranného systému a může rychle uvolnit cestu, ale také dostane informaci o dopravních nehodách a překážkách na silnici či varování před náledím nebo prudce brzdícím vozidlem před nimi,“ popsal ředitel společnosti Intens, která se na zavádění systému podílí, Martin Volný.
Podle něj řidič systém využije i mimo krizové situace. „Digitální dopravní značky zobrazované přímo na displeji pomohou s orientací v měnících se podmínkách, třeba při dočasných omezeních. Jízda tak může být bezpečnější, plynulejší a předvídatelnější,“ dodává Volný.
V současnosti mají silničáři na českých dálnicích celkem 108 jednotek, které sbírají informace o dopravě a předávají je dál. Mobilními jednotkami pak ŘSD vybavilo přes 280 technických vozidel. Systém pokrývá 250 kilometrů české dálniční sítě.
Do konce roku 2025 plánují silničáři pokrýt 800 kilometrů dálnic D0, D1, D5, D8, D10, D11 a D12. Palubní jednotku pak chtějí mít ve více než 700 vozidlech. Celá dálniční síť má byt pokrytá do roku 2028.
Nevýhodou v současnosti je, že z běžných řidičů si v Česku může užívat zatím jen relativně úzká skupina. Prvním a jediným dosavadním výrobcem, který vkládá technologii, jíž nazývá Car2X, do svých aut a zároveň má potřebný certifikát, je Volkswagen. „Volkswagen se dlouhodobě zaměřuje na bezpečnost a inovace. Integrací Car2X do našich vozidel dáváme řidičům možnost být lépe informovaní o dění na silnicích a tím jim pomáháme jezdit bezpečněji a plynuleji,“ uvedl vedoucí divize Volkswagen společnosti Porsche Česká republika Jakub Šebesta.
Systém automobilky funguje v celé Evropské unii. Kromě informování či varování umožňuje například automaticky upravit rychlost jízdy v případě nebezpečí.
Autor: Petr Jeřábek