Dálnice i obchvaty. Silničáři se po zimě pustili do práce

Pohodlná jízda po čtyř a vícepruhé silnici a najednou zúžení. Špunt, před kterým se tvoří dlouhé kolony. Dvě problematické části brněnského městského projektu mají napravit dva letošní projekty, do nichž se město se silničáři pouští. Začátek jara znamená start či opětovné spuštění dalších důležitých dopravních projektů na Moravě i v Čechách. Příprava jiných se ovšem uzavře.

Ve zmíněném Brně chystá Ředitelství silnic a dálnic dva dopravně veledůležité projekty na obou koncích doposud modernizované části velkého okruhu. „Na Žabovřeské se posouváme do další etapy, chystají se odstřely skály a ražba tunelu, který je nezbytný pro budoucí provoz tramvaje. Posunutí trati umožní zlepšit průjezdnost lokalitou. Začnou také práce na úseku Rokytova a Tomkovo náměstí,“ přiblížil ředitel brněnského závodu silničářů David Fiala. V úseku Žabovřeská nakonec mohou odstřely začít až v dubnu. Tedy později, než silničáři plánovali. Skálu se totiž zatím daří bourat běžnou technikou.

Těšit se na lepší dopravu mohou i lidé, kteří využívají spíše hromadnou dopravu. „Očekáváme, že se letos dokončí projekt tramvaje Plotní, který by měl ulevit dopravě v lokalitě Dornychu a Zvonařky. Pracovat se bude i na tramvajové smyčce v Komárově. Tyto činnosti zvýší komfort cestujícím a zajistí tišší provoz tramvají,“ popsal radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

Pokračuje také stavba částečně podzemní tramvajové trati ke kampusu a bohunické nemocnici za 1,4 miliardy korun. Na začátku května má kvůli ní začít úplná výluka potřebná pro napojení na stávající trať v prostoru zastávky Osová.

Naopak zcela podzemní trať, takzvaný diametr, město stále jen připravuje. V půlce března získalo od státu 13,2 milionu na druhou část studie proveditelnosti. Zároveň se konal i online seminář k podzemce, kde účastníci probrali možnost stavby jako podzemní tramvaje, vlaku, metra i lehkého metra.

Silničáři se už pustili také do důležité stavby v Prostějově, kterou je mimoúrovňová křižovatka dálnice D46 Prostějov-střed. „Plány činnosti jsou předběžně rozepsány po dobu uzavírek zhruba na osm následujících měsíců rozdělených do dílčích etap. Průjezd stavbou bude pro veřejnost přizpůsoben jednotlivým fázím stavebních činností, řidiči mohou počítat s částečnými uzavírkami jednotlivých pruhů, které ovšem vždy doplní ponechání nejméně jednoho nedotčeného jízdního pruhu pro každý směr dálniční dopravy,“ nastínili zástupci Ředitelství silnic a dálnic.

Staví se i obchvat Frýdku-Místku Na podzim se otevřel nový most, kam přešla doprava z původní trasy dálnice D56. Na letošní rok slibují silničáři větší objem prací a stavbu chtějí zprovoznit příští rok.

Zatím chybějící spojení Olomouce, Zlína a okolních obcí s rakouskou hranicí má zajistit dálnice D55. Její stavba pokračuje v několika úsecích. Díky dobrému počasí se už v únoru mohly rozeběhnout práce na části tvořící jihovýchodní obchvat města. „Nový úsek dálnice D55 je dlouhý 3,1 kilometru. Řidiči se poprvé po ochvatu projedou v provizorním režimu už v letos červnu. Finální zprovoznění plánujeme letos na podzim,“ slibují silničáři.

Stavba za 710 milionů má ulevit všem obyvatelům Otrokovic. Veškerá tranzitní doprava ve směru Přerov – Uherské Hradiště bude totiž odkloněna po obchvatu.

V osmiapůlkilometrovém úseku mezi Babicemi a Starým městem silničáři dělají přeložky sítí a dělají další přípravné práce. Mají skončit v červnu a naváže na ně samotná stavba.  Její součástí bude vybudování osmnácti mostů,  tří mimoúrovňových křižovatek a dvou protihlukových stěn v délce dva kilometry. Úsek má být hotov v roce 2024.

Zatím tam ale řádí hlavně archeologové. Mezi Babicemi  a Huštěnovicemi objevili třeba pozůstatky sídliště, které předběžně datují do mladší doby železné. Již dříve v úseku udělali i jiné objevy z různých období, třeba slovanskou keramiku z osmého století. „Stavbu máme rozdělenou do pěti úseků. Všechny ještě nemáme prozkoumány. Už nyní ale víme, že se jedná o polykulturní lokalitu. Od začátku roku, kdy jsme zde zahájili záchranný archeologický výzkum, jsme v různých místech objevili pozůstatky osídlení z rozdílných období. Nejstarším nálezem je štípaná industrie – šipka z období mladšího paleolitu,“ sdělil archeolog Ladislav Kaiser.

Ještě letos chtějí silničáři začít stavět D55 i na osmikilometrovém úseku ze Starého Města do Moravského Písku.

Potřebné obchvaty staví i na Vysočině. „Na jihovýchodním obchvatu Havlíčkova Brodu v délce 4,1 kilometru pokračovaly práce i přes zimu.  2,84 kilometru  dlouhý obchvat Osové Bítýšky měl v zimě technologickou přestávku,“ sdělili zástupci ŘSD. Pokračuje také příprava obchvatu Pelhřimova, stavba by měla začít v roce 2024. Problém má obchvat Jihlavy. Kraj Vysočina totiž po odvolání neúspěšného uchazeče zrušil zakázku a připravuje novou. Původně chtěl začít stavět na podzim.

V kraji pokračuje i velká rekonstrukce D1. Letos se otevřou úseky Koberovice – Humpolec, Humpolec – Větrný Jeníkov a Velký Beranov – Měřín. Přibude k němu také jihomoravský úsek Devět křížů – Ostrovačice.

Obchvatu se mají do roku 2023 dočkat ve Svitavách a Pardubicích. Silničáři stavbu zahájí letos. V Pardubickém kraji naopak dokončí tři stavební akce. Zhruba v polovině roku zprovozníme dostavbu. Propojení čtyřpruhu na Hradec Králové s čtyřpruhem na Chrudim zajistí v polovině roku mimoúrovňová křižovatka Palackého v Pardubicích.  V prosinci zprovozní obchvat Chrudimi.

Dělníci  pracují i na dvou úsecích dálnice D35. „Prvním z nich je 12,6 kilometru dlouhý úsek  Opatovice nad Labem – Časy, který zprovozníme na konci letošního roku. Navazující 14,7 kilometru dlouhý úsek  Časy – Ostrov poté plánujeme dokončit v roce příštím,“ uvedli silničáři. Na stejné silnici se jim memorandem s účastníky podařilo v březnu  odblokovat stavbu obchvatu Litomyšle. Stavět chtějí za dva roky. „V memorandu se mimo jiné vymezuje trasa dálnice, její výška v jednotlivých etapách, kde se vysází náhradní zeleň či umístění protihlukových stěn. ŘSD se zavázalo dálnici podle kompromisních dohod postavit, okolní obce a občanské spolky na oplátku přestanou podávat odvolání a díky memorandu by se tak měla výrazně urychlit výstavba,“ popsal mluvčí města Michele Vojáček.

V Královehradeckém kraji má získat obchvat Jaroměř. Přeložka silnice I/33 odvede do roku 2023 dopravu ze zastavěné části města. U Jaroměře ovšem mají silničáři problém s březnovým zrušením stavebního povolení pro sjezd z dálnice D11. Nepodařilo se jim totiž získat potřebný pozemek pod plánovaným kruhovým objezdem. Otevření dálnice z Hradce v prosinci tohoto roku to ale ovlivnit nemá. Na konci března rovněž proběhlo veřejné ústní jednání pro úsek z Jaroměře do Trutnova. Stavět se má za čtyři roky.

Autor: Petr Jeřábek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.