AktuálněMĚSTA

Dopravní podniky letos sázejí na ekologickou dopravu. S trolejbusy jezdí i mimo vedení

Zdánlivě normální trolejbus se šine ulicemi, vykládá a nakládá pasažéry. Najednou ale opouští troleje s životadárnou energií a pokračuje dál se staženým sběračem. Na zatím nezvyklou linku si zvykají lidé v Brně a tamní dopravní podnik hodlá další podobné parciální trolejbusy nakupovat i letos. Do vozového parku investují také dopravní podniky v některých dalších městech. Většinou se také zaměřují na ekologičtější způsoby hromadné dopravy.

Dvacítku takzvaných parciálních trolejbusů Škoda 23Tr nakoupil brněnský dopravní podnik loni. Letos, pokud sežene peníze, chtějí jeho představitelé dalších dvacet. Jeden kus nového trolejbusu by měl stát necelých 12 milionů korun bez daně. „Parciální trolejbusy jsou ekologické vozy, které nám dávají velkou variabilitu ve využití. Vzhledem k tomu, že na bateriový pohon ujedou minimálně 10 kilometrů, můžeme je využívat nejen při výlukách, ale také pro ně hledáme využití na běžných linkách – například spojení linek 30 a 43 nebo výhledově obsluha logistické zóny a brněnského letiště,“ nastínil generální ředitel podniku Miloš Havránek.

Bateriové trolejbusy jsou podle něj vhodným mezistupněm mezi tradičními trolejbusy a budoucími elektrobusy. „Jejich vlastnosti zatím nejsou pro provoz v městské hromadné dopravě dostačující,“ podotkl.

 I další brněnská investice se týká trolejbusů, tentokrát dodaných jako jakási „skládačka“, kterou postaví zaměstnanci podniku v dílnách v Komíně. Jedná se o trolejbusy SOR TNS 12 přezdívané Mario, jejichž kompletaci si už technici na dvou kusech vyzkoušeli. Během roku 2024 by jich mělo přibýt dalších osm v ceně 7,7 milionu korun bez daně. „Vlastní kompletací vozů z dodaných komponent ušetříme na jednom trolejbusu 2,5 milionu korun. Pokud bychom pořídili všech 40, které máme zajištěné rámcovou smlouvou, uspoříme 100 miliónů korun,“ vysvětlil Havránek.

Doplnil, že Maria jsou dvanáctimetrové nízkopodlažní klimatizované vozy s moderním designem.

Už tradičně si dopravní podnik montuje tramvaje. Po oblíbených Variích to je už čtyři roky typ EVO2 přezdívaný Drak. Podle smlouvy mohl od roku 2019 do roku 2024 nakoupit díly na stavbu až 41 tramvají, doposud jich postavil 29. Letos přibude dalších 6, jedna tramvaj vyjde na 35 milionů. „V příštím roce přibude dalších šest a v roce 2025 poslední šestice. Plně tak využijeme možnosti rámcové smlouvy,“ vysvětlil technicko-provozní ředitel podniku Vítězslav Žůrek.

V březnu radní města podpořili také nákup dalších dvaceti obousměrných tramvají Škoda ForCity Smart 45T za dohromady 1,5 miliardy. „V současné době dopravní podnik provozuje pět tramvají tohoto typu, do konce roku 2025 přibude dalších 15 vozů. Na ty podnik loni získal dotace ve výši 630 milionů korun z Integrovaného regionálního operačního programu. Dopravní podnik se nyní vzhledem k nutnosti obnovy vozového parku rozhodl naplno využít rámcové smlouvy a pořídit zbylých 20 vozů a my tento záměr plně podporujeme,“ řekl radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Tyto jednatřicetimetrové obousměrné nízkopodlažní klimatizované tramvaje nahrazují hlavně typ KT8 na trase k univerzitnímu kampusu a nemocnici v Bohunicích. Podle dřívějších informací má prvních 5 kusů z nové objednávky na trať vyrazit ještě letos. „Jsme rádi, že se naše šaliny v brněnském provozu osvědčily a dopravní podnik se rozhodl využít opce a nakoupí další moderní vozidla. Cestující se mohou těšit na zvýšení kvality cestování i bezpečnosti,“ konstatoval President Region CZ/SK and Central East Škoda Group Tomáš Ignačák.

Do ulic Brna se má letos rozjet také deset z plánovaných dvaceti nových midibusů. Nahradit mají vyřazené minibusy Stratos a minibusy Dekstra provozované na linkách, kam je zbytečné posílat standardní autobusy. Podnik předpokládá cenu kolem 5 milionů za kus. Už také obdržel dva elektromobily, které nahradily dvě ze šesti aut provozovaných v rámci služby Seniorbus. Každý stál kolem 1,2 milionu bez daně.

Pozadu nezůstávají ani další města. V Olomouci uzavřeli smlouvu na devět nových nízkopodlažních obousměrných tramvají, z nichž první dvě se mají na kolejích objevit letos v prosinci. „Pořizovací cena devíti vozů je 314,5 miliónů korun a náklady na servis vozů po dobu čtyř let budou 14,7 miliónu korun. 81 procent uznatelných nákladů z pořizovací ceny pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu,“ uvedla pro Moravské Hospodářství mluvčí tamního dopravního podniku Anna Sýkorová.  Doplnila, že za nové tramvaje letos dvě staré vyřadí.

V Ostravě tamní dopravní podnik potvrdil pro letošní rok dodávku nových dvoučlánkových trolejbusů Škoda 27 Tr od Škoda Group, čtyři vozy na jisto a další dva podle potřeby. Jeden vůz vyjde na 16 milionů korun. 

Naopak tendr na 25 velkokapacitních tramvají tam letos v únoru zrušili a rozhodli se vypsat nový. Ve stejném měsíci také odložil plán nakoupit k elektrickým a plynovým autobusům ještě vodíkové.

V Pardubicích loni objednali za skoro 145 milionů deset nových trolejbusů Škoda 32 Tr, jejichž dodávky mají skončit nejpozději letos v září. Jedná se o dvanáctimetrové stroje vybavené baterií, která má poskytnout dojezd na alespoň dvanáct kilometrů, což umožní využití například při objížďkách výluk.

Tamní dopravní podnik zavřel loni také smlouvu na letošní dodávku šesti autobusů Iveco Urbanway 12 za cenu přes 33 milionů korun bez daně. Do provozu se dostaly mezi únorem a dubnem.

Dopravní podnik v Hradci Králové zařadil do své flotily už na přelomu zimy a jara jedenáct dvounápravových plně nízkopodlažních klimatizovaných autobusů značky IVECO Urbanway 12M diesel – Cursor 9 za 74,6 milionu, které v běžném provozu nahradí starší postupně vyřazované vozy.

Počítá také s nákupem čtyř hybridních krátkých Iveco Urbanway Hybrid 12M a šestnácti kloubových hybridních autobusů Iveco Urbanway Hybrid 18M. Polovina z nich bude dodána v roce 2024 a druhá pak v roce 2025. „Jde o modernizaci vozidlového parku, vyřadí se nejstarší naftové autobusy, které jsou na hraně ekonomické i technické životnosti a doplní se tak novými komfortními autobusy stávající bezemisní trolejbusy a elektrobusy,“ informoval ředitel podniku Zdeněk Abraham.

Jeden hybridní Urbanway 12M má stát 7,4 milionu korun bez daně, osmnáctimetrový kloubový hybrid pak 10,15 milionu. „V případě dlouhých hybridních autobusů nás cena potěšila obzvlášť, protože pražský dopravní podnik je loni v daleko vyšším počtu vysoutěžil za jednotkovou cenu 10,5 milionu bez daně,“ podotkl Abraham.

Ekologické vozy letos zařazují také v Jihlavě. „Loni jsme pořídili šest nových parciálních trolejbusů s nasazením do provozu na konci loňského a na začátku letošního roku. Letos plánujeme pořízení jednoho autobusu na CNG,“ přiblížil pro Moravské Hospodářství mluvčí města Radovan Daněk. Dodal, že výdaje na trolejbusy byly 71,5 milionu korun, přičemž 85 % pokryla dotace.

 Naftové vozy už podle Daňka v Jihlavě nasazují jen výjimečně a to v době výluk a objížděk nebo v době přepravních špiček na krátké obraty. „Jinak jezdíme výhradně s autobusy pouze na stlačený zemní plyn a bioplyn a s trolejbusy pouze na elektřinu. Díky parciálním trolejbusům dovedeme obsluhovat i části města bez trolejového vedení, které by se jinak musely obsluhovat pomocí autobusů,“ doplnil Daněk.

Autor: Petr Jeřábek