Dotace na elektromobily se rozjely. Firmy ale zájem nemají
Od poloviny března lze žádat o státní podporu na pořízení elektromobilů a nabíjecích stanic. Vztahuje se na nové a zánovní elektrické vozy s pořizovací cenou do 1,5 mil. Kč bez DPH. Maximální výše dotace byla stanovena na 200 000 Kč pro osobní elektromobil a až 150 000 Kč pro nabíjecí stanici podle jejího výkonu.
„Státní podpora je určena pro malé, střední, velké podniky a živnostníky s alespoň 2 uzavřenými účetními obdobími. Dotovaný elektromobil musí klient provozovat nejméně 2 roky od vyplacení finančních prostředků. Pro podnikatele bez rozdílu velikosti nabízíme nad rámec státem stanovených podmínek všechny benefity našeho fleetového programu, jako je úvěr s atraktivní úrokovou sazbou 0 %.“, říká Tomáš Duchoň, vedoucí prodeje českého zastoupení Škoda Auto.
Žádosti o dotace přijímá národní rozvojová banka od 18. března žádosti v programu Záruka Elektromobilita, který připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu a který bude financován ze zdrojů Národního plánu obnovy. Program nabízí poskytnutí bezplatné záruky k úvěru na nákup elektromobilů, vozidel na vodíkový pohon a dobíjecích stanic.
Cílem programu je podpořit nákup vozidel na alternativní paliva a výstavbu dobíjecích stanic. „Národní rozvojová banka bude vystavovat záruky k úvěrům, které poskytnou spolupracující partneři – tedy komerční banky či leasingové společnosti. Tento mechanismus používáme i v jiných programech v našem portfoliu,“ vysvětluje Pavel Křivonožka, člen představenstva NRB.
Nevýhody převažují
Ani dotace nicméně není argumentem, který by českým firmám vyvážil nevýhody, které u elektromobilů manažeři vidí. „Nákup osobních elektromobilů prozatím neplánujeme, největší limitaci vnímáme v dojezdnosti vozů a slabé infrastruktuře sítě dobíjecích stanic,“ řekl Moravskému hospodářství
Luděk Suchomel, marketingový ředitel společnosti Xella sídlící v Hrušovanech u Brna. „Nákup elektromobilů neplánujeme. Důvodem je nedostatečná síť dobíjecích stanic. Tento koncept je nevhodný pro dodávková auta a delší vzdálenosti (zejména v zimě). Naši obchodní zástupci rozvážejí zboží a musí mít spolehlivý dojezd, což je problém hlavně v zimě, kdy elektromobilu padá výkon,“ uvádí jednatelka zlínské firmy BMKCo Hana Baštýřová. Generální ředitel pardubické společnosti Retia Jan Mikulecký pak doplňuje, že ani v jeho firmě zatím s elektromobily nepočítají. „Tedy ne v tomto roce a v roce příštím. Může se to změnit během let 2027-2030. V současné době máme plný vozový park,“ vysvětluje Mikulecký. Retia patří do skupiny Czechoslovak Group stejně jako ostravská společnost JOB AIR Technik, zabývající se opravami letadel. „V plánu na rok 2024 nákup elektromobilů nemáme. Důvodem, je relativně mladá flotila, kde nebyla potřeba odměna, ale určitě to bude otázka 2-3 let, a hlavně koordinace celé skupiny,“ uvádí člen představenstva JOB AIR Technik Vladimír Stulančák.
Úzké nastavení dotace?
Limitem je i striktní požadavek, jak má být nákup auta financován. To odrazuje i některé velké společnosti. „V tuto chvíli neplánujeme dotaci využít. Důvodem jsou nám nevyhovující podmínky, za kterých lze dotaci čerpat. Primární limitací je pro nás pořízení vozu na finanční leasing, my pořizujeme vozy na čtyři roky na leasing operativní. Uvažujeme ale o dotaci pro pořízení AC dobíjecí stanice,“ uvádí Eva Sejk Tulisová ze společnosti Vodafone. A stejný důvod mají i některé průmyslové firmy: „Společnost Siemens Česká republika dotace Národní rozvojové banky na nákup automobilů s elektrickým pohonem v tuto chvíli nevyužije. Firemní flotilu provozujeme především formou operativního leasingu, na nějž se dotace nevztahují,“ uvádí za Siemens vedoucí oddělení nákupuJan Trbušek.
Vyjádření firem jsou v kontrastu s představou ministerstva. „Zvolili jsme optimální způsob financování, který zahrnuje i finanční příspěvek, přičemž právě díky přítomnosti úvěru je zaměřen i na ty, kteří si elektromobil nemohou sami dovolit z vlastních zdrojů. Pro podnikatele je připraveno celkem 1,65 miliardy korun na pořízení vozidel a 300 milionů na dobíjecí stanice,“ říká vrchní ředitel sekce fondů Evropské unie Marian Piecha a dodává: „Doufáme, že tento program přispěje k podpoře rozvoje elektromobility i na úrovni dalších rezortů.“
Výrazné zvýšení poptávky po bezemisních vozech očekává Česká leasingová a finanční asociace (ČLFA). „Příklady ze zahraničí ukazují, že dostupné financování je klíčové pro přechod k nízkoemisní mobilitě. Proto nový program Záruka Elektromobilita, který má v České republice podpořit zejména rozvoj elektromobility, vítáme a už teď víme, že významně přispěje k nastartování poptávky na straně našich klientů. Členské společnosti ČLFA patří mezi významné podporovatele bezemisní dopravy. Jen v minulém roce profinancovaly každý třetí prodaný elektromobil v Česku. Konkrétně se jednalo o 2 047 elektromobilů,“ uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace.
V Česku ale elektromobilita naráží na vyšší nedůvěru než v jiných zemích. „Dotace na nákup elektromobilů se nechystáme v našich firmách využívat. Nevidíme žádný smysl a už vůbec ne logiku brát lidem či firmám na daních peníze, abychom je dávali jiným na nákup nekonkurenceschopných výrobků!“ odmítá rezolutně dotace Michal Hort, jednatel brněnské firmy TART.
Autor: Ladislav Koubek