Efektivní řešení dopravy ve městech vyžaduje kombinaci několika opatření
Jaké jsou priority Jihomoravského kraje z hlediska dopravy pro letošní rok? Jak na efektivní řešení dopravy ve městech a jak mohou být městům kraje nápomocny? Na otázky Moravského hospodářství odpovídá Jiří Crha, první náměstek hejtmana pro dopravu Jihomoravského kraje.

Co se podle Vás nejvíce povedlo v Jihomoravském kraji v oblasti dopravy za poslední roky?
Za největší úspěch považujeme zvládnutí zásadní modernizace vozového parku na železnici díky krajským jednotkám Moravia. Spolehlivě již jezdí druhým rokem. Staly se hybnou silou pro další modernizaci vlaků, nové spoje, modernizaci odbavování. Za úspěch považujeme také to, že i přes rostoucí konkurenci individuální dopravy a růst životní úrovně řady občanů se nám v integrovaném dopravním systému za první rok plného provozu jednotek Moravia podařilo dosáhnout nárůstu počtu cestujících o cca 10 %.
V loňském roce byl spuštěn projekt chytrých validátorů pro snadnější odbavení cestujících – jaký vidíte efekt z hlediska úspor času a financí? Jaká je spokojenost na straně cestujících?
Do ostrého provozu nový model odbavení vstoupil na začátku února 2025. Přitom již v prosinci a lednu jsme zaznamenali, že si cestujících na nové možnosti pořízení jízdenek rychle zvykají. Už v lednu 2025 se u průvodčích IDS JMK ve vlacích prodala jen 2 % ze všech prodaných jednorázových jízdenek. Každá změna s sebou samozřejmě přináší určité výzvy, ale v praxi se už ukazuje, že systém funguje skvěle a jedná se o výborný krok. Nejenže je odbavení cestujících rychlé a efektivní, ale zároveň jsme díky změně ušetřili značné finanční prostředky, které nyní můžeme znovu investovat do dalšího rozvoje dopravy.
Jaké priority má kraj pro letošek?
V oblasti veřejné dopravy patří mezi největší připravované projekty již probíhající nabídkového řízení na pořízení nových hybridních železničních jednotek pro železniční tratě Brno – Zastávka u Brna – Třebíč (S4), Brno – Ivančice / Mor. Krumlov – Miroslav (S41), Brno – Kyjov – Staré Město u Uh. Hradiště (S6 a R56) či Bzenec – Moravský Písek (S61).
Plánujeme také několik významných investic do dopravní infrastruktury, které zlepší plynulost a bezpečnost dopravy. Mezi největší patří obchvat Blučiny (850 mil. Kč), rekonstrukce silnice II/421 v Zaječí (155 mil. Kč) a průtah Tavíkovicemi (74,6 mil. Kč). Dále se modernizuje ulice Masarykova v Modřicích (35,1 mil. Kč) a úsek Černovické v Brně (58,4 mil. Kč). Součástí plánů je také rekonstrukce mostů u Nových Mlýnů a v Dobšicích. Tyto akce přispějí k rozvoji krajské dopravní sítě.
Jak je na tom letos oblast dopravy po stránce financí?
Letos máme na oblast dopravy vyčleněno 5,5 miliardy korun. Největší část rozpočtu, 3,35 miliardy korun, směřuje na veřejnou dopravu, tedy zajištění dopravní obslužnosti v kraji. Na silnice II. a III. třídy je určeno 2,1 miliardy korun, což zahrnuje opravy, modernizace a údržbu krajských silnic a mostů. Na BESIP, tedy bezpečnost silničního provozu, máme vyčleněno 10,8 milionu korun.
Jsme ale na hranici toho, co kraj může ze svého rozpočtu do silniční infrastruktury investovat. Potřebovali bychom podstatně více prostředků, protože náklady na opravy silnic a mostů rostou. To se ale podaří zajistit jen v případě, že se změní rozpočtové určení daní a krajům bude směřovat větší podíl z celkových daňových příjmů.
Jak mohou kraje pomoci obcím s dopravní infrastrukturou?
Jihomoravský kraj dlouhodobě podporuje obce v rozvoji dopravní infrastruktury prostřednictvím dotačních programů, které pomáhají financovat opravy komunikací, budování chodníků či zvyšování bezpečnosti dopravy. Letos máme v programu “Opravy místních komunikací a zvýšení bezpečnosti obyvatel v dopravě“ vyčleněno pro obce do 3. tis. obyvatel přibližně 65 mil. korun. Dalších 25 mil. je vyčleněno v dotačním programu podporujícím rozvoj cyklistické dopravy.
Jaký je podle vás recept k efektivnímu řešení dopravy ve městech?
Efektivní řešení dopravy ve městech vyžaduje kombinaci několika opatření, která zajistí plynulost provozu a zlepší dostupnost pro všechny účastníky dopravy. Dobrým příkladem úspěšného přístupu je Blansko, které se dlouhodobě potýkalo s přetíženou páteřní komunikací údolím Svitavy. Klíčem ke zlepšení situace byla podpora městské hromadné dopravy, která pomohla snížit množství individuální automobilové dopravy v centru města. Významnou roli sehrály také dopravní úpravy, jako je budování kruhových objezdů a realizace nadjezdu nad železniční tratí ve spolupráci se Správou železnic. Díky těmto krokům se podařilo dopravu ve městě stabilizovat a zvýšit její plynulost.
Jak se postavit k řešení parkování ve městech?
Parkování ve městech je a bude dlouhodobým problémem. Není pro něj rychlé a jednoduché řešení. Kvalitní veřejná doprava, síť záchytných parkovišť a parkovišť P+R však mohou nabídnout stabilizaci a postupné zlepšování situace díky tomu, že se individuální motoristé naučí využívat často rychlejší a pohodlnější veřejnou dopravu. K tomu je však nutné, aby byla dostatečně komfortní, kapacitní, rychlá a často jezdící. K tomu v našem kraji směřujeme.
Autor: Kamila Fuchsová