MĚSTA

Elektrokoloběžky se dál rozšiřují, města řeší přestupky

Cyklistická doprava se ve městech stále rozšiřuje. Houstne totiž zároveň provoz a v kombinaci s uzavírkami kvůli opravám silnic se často ocitáme v nekonečných kolonách. Stále více lidí proto jezdí na kolech nebo koloběžkách. Trendem jsou sdílená na elektrický pohon, která začínají zahlcovat města. Ta naopak řeší, jak usměrnit neukázněné jezdce.

V evropských městech už provozy těchto dopravních prostředků omezují kvůli vysokému počtu nehod, které jejich uživatelé způsobili. A není to jen otázka ciziny, „červenou“ vystavila například sdíleným elektrokoloběžkám i Praha 4. Loni totiž řešili přes čtyři tisíce přestupků.

„Stížnosti zejména od hendikepovaných obyvatel, seniorů a maminek s kočárky na odložené zelené elektrokoloběžky i žlutá kola byla na denním pořádku,“ vysvětlil místostarosta pro finance, dopravu a evropské fondy Zdeněk Kovářík.

Přesto se fenomén především sdílených elektrokoloběžek rozšiřuje do dalších měst. Nově na ně narazí například cestující Pardubicích, ale také v Olomouci. Tam jde projekt Eagle Scoots, za kterým stojí pětice mladých lidí. „Když jsme viděli, jak sdílené koloběžky spíše nefungují v Praze, že jsou všude, válí se na chodníku, lidé je házejí do popelnic, ničí… Tohle my nechceme, proto jsme hned zpočátku nastavili takové podmínky, aby k tomu nedocházelo. Navíc regulujeme počet koloběžek v ulicích podle poptávky, nechceme jimi rozhodně zahltit město,” vysvětluje jeden ze zakladatelů Eagle Scoots Patrik Zaoral.

Také zdůraznil, že elektrokoloběžka patří do stejné kategorie jako kolo. „Nepatří proto na chodník, s čímž hodně bojujeme,” připustil Zaoral. S koloběžkou tedy můžete jet výhradně po silnici či cyklostezce. Zároveň však není povinné nosit helmu, ale doporučuje se.

Na jedno nabití až 45 kilometrů

Elektrokoloběžky si jde půjčit i v Brně. Jako první je v tamějších ulicích rozmístila společnost Yoyoway. V první fázi 150 kusů, připravuje ale rozšíření, které zbrzdila situace kolem pandemie koronaviru. Lze na nich jezdit rychlostí až 30 kilometrů za hodinu, avšak v pěších zónách automaticky zpomalí na 15 kilometrů za hodinu. Pokud uživatel zajede mimo vymezenou zónu, koloběžka zastaví a nepůjde uzamknout. Na jedno plné nabití můžete ujet až 45 kilometrů. 

Expandovat do Brna se chystá i společnost Lime, která působí již ve zmiňované Praze. Už několik měsíců testuje novou funkci, která má neukázněné uživatele usměrnit a zabránit porušování pravidel silničního provozu. „Jde o funkci detekce chodníku, kterou jsme začali vyvíjet již více než před rokem a je součástí našeho závazku zajistit maximální bezpečí pro komunitu obyvatel měst. Víme, že mikromobilita může uspět jen v případě, že se jezdci i chodci a všichni ostatní účastníci silničního provozu budou cítit bezpečně,“ komentuje inovativní technologickou novinku Nick Shapiro, který má otázky bezpečnosti ve společnosti Lime na starosti.

V již zmiňovaném Brně zástupci Lime o rozmístění jejich elektrokoloběžek jednají a jsou si vědomí, že lidé bývají mnohdy neukáznění. Ve hře je například zavedení bonusů pro ty, kteří „stroje“ umístí tam, kam správně mají.

Fenomén sdílených elektrokoloběžek se rozšiřuje také do menších měst, jakými jsou například Boskovice. Novinku spustila evropská přepravní platforma Bolt. Boskovice se tímto stanou nejmenším městem na světě, kde služba sdílených elektrických koloběžek dostupná. V okamžiku zahájení provozu bude v ulicích města rozmístěno 30 koloběžek. Bolt bude průběžně vyhodnocovat poptávku a případně připravena počet upravovat. „Věříme, že jakožto nejmenší město na světě, kde je tato služba dostupná, ukážeme, že i ve městech jako Boskovice dává smysl,” doplňuje ke spuštění testovacího provozu místostarosta Boskovic Lukáš Holík.

Koloběžku mohou uživatelé v Boskovicích zaparkovat téměř na jakémkoliv místě po celém městě. Výjimku tvoří několik zón, kde parkování není povoleno. „Tato místa jsou viditelně vyznačena v aplikaci, patří mezi ně například část židovské čtvrti nebo cyklostezka Boskovice-Mladkov. Vhodná místa k zaparkování koloběžky se nacházejí v blízkosti cyklistických stojanů nebo na chodnících rovnoběžně s jejich okrajem. V případě, že jezdec zanechá koloběžku na nevhodném místě, bude mu udělena pokuta ve výši 750 korun,“ upozornil mediální zástupce firmy Bolt Jan Novosad.

Podle ministerstva dopravy jsou elektrokola a elektrokoloběžky již delší dobu aktuálním tématem a v souvislosti s jejich rozšířením řeší dotazy, ale také stížnosti. Řešením v problémových lokalitách má být důsledná kontrola dodržování předpisů a ukládání pokut. „Další možností je použití dopravního značení pro omezení provozu elektrokol v rámci místní úpravy provozu na pozemních komunikacích, popřípadě kombinace obou zmíněných variant,“ uvádí ministerstvo.

Pravidla jízdy

Je to dopravní prostředek jako každý jiný.

Jezdit se smí jen po silnici nebo cyklostezkách.

Maximální rychlost nesmí přesahovat 25 km/h, případně po dosažení této rychlosti by se měl motor vypnout

Autor: Veronika Vindišová