Klíčové rozhodnutí pro dálnici z Brna do Vídně. D52 může přes Nové Mlýny vést jak po násypu, tak po mostě
Po více než třech letech od podání nové žádosti získalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) důležité povolení pro jednu z nejdéle odkládaných dálnic. Ministerstvo životního prostředí dnes schválilo stavbu 23 kilometrů dlouhého úseku dálnice D52 mezi Pohořelicemi a Mikulovem. Tento úsek bude součástí spojení Brna s Vídní a je posledním úsekem bez dálnice.
Kladné stanovisko bylo zveřejněno v dokumentu na úřední desce. ŘSD doufá, že dálnice bude dokončena v roce 2032. Úřad stanovil celkem 96 podmínek pro plánování, stavbu a provoz, včetně rozsáhlých kompenzačních opatření. K dokumentu bylo doručeno 65 písemných připomínek.
„Proces EIA důkladně prověřil dopady stavby na životní prostředí. Díky navrženým opatřením, jako jsou ekodukty, vegetační úpravy nebo ochrana vodních zdrojů, bude možné realizovat projekt s respektem k přírodě i požadavkům obcí,“ řekl ministr životního prostředí Petr Hladík.
Proti stavbě dlouhodobě vystupují některé občanské iniciativy. ŘSD se rozhodlo přepracovat dokumentaci EIA a sloučit tři stavby do jednoho rozsáhlého dokumentu. „Zohlednili jsme připomínky obcí a veřejnosti. Mezi hlavní patří například vybudování obchvatu kolem Pohořelic Nové vsi, vybudování protihlukových stěn, možné propojení obcí Perná a Dolní Dunajovice pod budoucí dálnicí D52, ochrana vodního zdroje Nová Ves, ochrana toku Včelínek, dále čtyřmetrové zábrany proti střetu a rušení světlem ptáků, netopýrů a dalších zvířat či ochrana Evropsky významné lokality Mušovský luh,“ uvedl ministr Hladík.
Klíčovou otázkou je, jak překonat vodní nádrž Nové Mlýny. Dokumentace zvažovala dvě řešení: most dlouhý 2 424 metrů nebo násyp. Ministerstvo nakonec povolilo obě možnosti. Nyní musí ŘSD rozhodnout, kterou variantu zvolí. Podobný postup nedávno řešilo ŘSD u severní části Pražského okruhu.
ŘSD neobvykle pokračuje v přípravě projektové dokumentace i bez stanoviska EIA a letos na jaře uzavřelo smlouvu na projektování úseku dálnice od nádrže Nové Mlýny ke státní hranici. Tento úsek je dlouhý 10,7 kilometru. Výkupy pozemků již probíhají po celé trase, aktuálně je vykoupeno 61 % potřebných pozemků.
Realizace jednotlivých úseků je plánována v letech 2026 až 2032. Projekt bude financován ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Po dokončení se dálnice D52 stane důležitou součástí evropského koridoru Baltské moře – Jadran a posílí dopravní i hospodářské vazby mezi Českou republikou a Rakouskem.
Další krok vpřed nastal kromě dálnice D52 i v případě rychlostní silnice I/73. „Začátkem června vydal Krajský úřad Jihomoravského kraje územní rozhodnutí na 1. etapu silnice I/73 od Bořitova do Svitávky. Nyní se vypořádávají připomínky plynoucí z podaných odvolání a následovat bude rozhodnutí odvolacího orgánu. Byť se někteří odvolali, předpokládáme, že stavební povolení bude vydáno příští rok,“ komentovala senátorka Jaromíra Vítková.
(fuk)

