AktuálněMĚSTA

Nové tramvaje v Brně i Olomouci nepotřebují točnu. Města sázejí i na trolejbusy s bateriemi

Hned ráno jsme ji svezli z tahače a z tramvaje tak udělali šalinu. Těmito slovy oznámil brněnský dopravní podnik v poslední dubnovou sobotu příjezd další obousměrné tramvaje Škoda 45T. Letos se jedná o čtvrtý kus a celkově o devátý. Tyto vysokokapacitní moderní klimatizované stroje obsluhují především linku 8 mezi Líšní a univerzitním kampusem v Bohunicích. Vozový park obnovují letos podniky i v dalších městech. Vedle tramvají zařazují do provozu i nové trolejbusy či ekologické autobusy.

Tramvaje Škoda 45T v Brně nahrazují vozidla KT8D5 – populární „kačeny“, vyráběné v osmdesátých a devadesátých letech, později modernizované. „Tramvaje Škoda 45T se jak provozně, tak z pohledu komfortu pro cestující velmi osvědčily. V rámci modernizace vozového parku v letošním roce přibude patnáct vozů tohoto typu a v příštím roce dalších dvacet. Celkem tedy na konci roku 2026 budeme provozovat čtyřicet moderních obousměrných tramvají Škoda 45T,“ uvedl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Letošní patnáctka dopravce stojí 1,129 miliardy korun, z čehož 420 milionů korun pokryje evropská dotace. Jednatřicetimetrovou plně nízkopodlažní tramvaj se 64 místy k sezení a 135 ke stání podnik označuje za vysoce praktické a univerzální vozidlo. „Můžeme je nasadit na jakoukoli tramvajovou linku, navíc jsou velmi efektivní při zajištění dopravy v případě výluk nebo omezení, kde využíváme jejich obousměrnost. Příkladem může být současná výluka související s rekonstrukcí viaduktu u brněnského hlavního nádraží,“ podotkl Havránek.

Zároveň letos pokračuje projekt Tramvaj pro Brno, v rámci kterého technici podniku sami kompletují tramvaje zvané Drak dodávané v dílech jako jakési stavebnice. „Tento projekt se nám velmi osvědčil, vozy plně splňují naše nároky na komfortní moderní vozidla. Jsou s nimi spokojeni naši řidiči i cestující, proto rámcovou smlouvu využijeme v plné míře a v příštím roce sestavíme posledních šest vozů. Celkem tak na konci roku 2025 bude po Brně jezdit 41 Draků,“ doplnil ředitel. Draci jezdí nejčastěji na linkách 1 a 4, letos do nich dopravce investuje  215 milionů.

Už v lednu brněnský podnik převzal poslední z dodávky čtyřiceti parciálních trolejbusů 32Tr. Končí tak projekt obnovy parku tohoto typu vozidel, díky níž lidé jezdí v  nízkopodlažních klimatizovaných vozech.  „Brno je největším provozovatelem trolejbusové dopravy v Česku a tento typ dopravy chceme dále rozvíjet. V roce 2019 jsme si dali za cíl vozový park trolejbusů obnovit a pořídit uživatelsky i technicky přívětivější vozy. Svůj závazek jsme splnili – během čtyř let jsme nakoupili celkem 92 nových trolejbusů a 82 nejstarších vyřadili. Do této obnovy jsme investovali 1,040 miliardy korun. Cestující tak mají nejvyšší možný komfort, což je naším dlouhodobým cílem,“ podotkl Havránek.

Také do Olomouce letos míří nové tramvaje. Jedná se o typ EVO1/o. „Na konci roku 2024 nám byla dodána první z devíti nových tramvají, které postupně obdržíme do konce roku 2025. Teď aktuálně máme v Olomouci už tři vozy, další kus má být dodán v první polovině května,“ sdělila mluvčí podniku Anna Sýkorová. Cena byla 314,5 miliónu, servis na čtyři roky pak stojí 14,7 miliónu. 81 %pokryla dotace.

Tramvaje jsou vybaveny celkem sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé straně a třemi na levé straně tramvaje. Tatko koncepce je v Česku ojedinělá a umožňuje spojením dvou vozů zadky k sobě vytvořit obousměrnou soupravu, která nepotřebuje točnu, ale stačí jí ke změně směru jízdy úvrať. „Tyto vozy primárně potřebujeme na provoz trati na Nové Sady, kde není na konci smyčka na obracení vozů. Tramvaje s oboustranným odbavováním cestujících jsou pro nás ale výhodou i při rekonstrukcích stávajících tratí. Díky nim bylo možné například v nedávné době zachovat částečný tramvajový provoz v centru města při budování mostu na Masarykově třídě,“podotkl předseda představenstva podniku Jaroslav Michalík.

Kapacita EVO1/o je 27 sedících a 85 stojících cestujících. „Vozy jsou plně nízkopodlažní, interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná folie proti vandalismu. Pro zvýšení ochrany zdraví cestujících, je klimatizační a ventilační soustava salonu vozidla vybavena revitalizačním systém, který v salonu vozidla  efektivně ničí škodlivé mikroorganismy-bakterie, viry a plísně,“ popsal generální ředitel společnosti Pragoimex, která se podílí na výrobě, Vladimír Faltýsek. Stroje mají také moderní protikolizní systém.

V Ostravě letos v únoru přibyly nové dvoučlánkové trolejbusy Škoda 27Tr jednalo se o zbývající 4 kusy z celkem 6 objednaných za 98 milionů korun. „Nové dvoučlánkové trolejbusy představují další krok v naší snaze poskytovat cestujícím co největší komfort a spolehlivost. Díky jejich kapacitě a moderním technologiím nabídneme lidem nejen pohodlnější cestování, ale také efektivnější obsluhu frekventovaných tras, jako je například linka 104 mezi Michálkovicemi a centrem města,“ pochvaloval si generální ředitel dopravního podniku Daniel Morys.

Smlouvu v zakázce Obnova vozového parku parciálními trolejbusy 2025 za 1,309 miliardy se na konci dubna po průtazích podařilo uzavřít Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice. Cestující se tak dočkají 60 moderních trolejbusů, schopných díky bateriím překonávat i úseky bez trolejí. Dorazí krátké dvounápravové vozy i kloubové třínápravové. Zda to bude letos, není jisté, na dodávku 12 kusů v první etapě má výrobce podle smlouvy až 430 dnů.

Naopak jistě se mají dočkat v Pardubicích. „Letos pořídíme 8 parciálních trolejbusů 32Tr. Cena jednoho je 14 milionů korun,“ uvedla mluvčí tamního dopravního podniku Jitka Malinská. Dodala, že firma už tento rok pořídila jeden hybridní autobus Crossway.

Cestou hybridů se vydal také soused a věčný pardubický rival. Na konci ledna nasadil Dopravní podnik města Hradce Králové do provozu linek městské hromadné dopravy 12 nových vozů. IVECO Urbanway 18 M Diesel hybrid nahradil vozy IVECO Citelis vyráběné v letech 2005 – 2009. „Jedná se o průlomový okamžik, kdy vedle naftových vozů, trolejbusů a elektrobusů vzniká v dopravním podniku nová skupina vozidel poháněných kombinací spalovacího motoru a elektromotoru,“ konstatoval náměstek primátorky pro dopravu Miroslav Hloušek. Zakázka přišla na 157 milionů.

Osmnáctimetrový vůz nabízí 36 míst k sezení a 89 na stání. Je nízkopodlažní a plně klimatizovaný. Na pohonu se podílí dieselový motor i baterie, kterou bus zvládne dobíjet i rekuperací při brždění. Motorový prostor i trakční baterie jsou vybaveny samozhášecím systémem. „Vůz dokáže při zastavení například na semaforech vypnout motor a snížit tak emise. Což je vlastně start – stop systém známý z osobních vozidel,“ poznamenal ředitel dopravního podniku Zdeněk Abraham.

 Cestou ekologičtější dopravy se vydali také v Jihlavě. „Dieslové autobusy už prakticky neprovozujeme, využíváme je pouze jako zálohu v případě oprav a objížděk po trasách, které nejsou elektrifikovány,“ zdůraznil mluvčí města Radovan Daněk.

Jihlavané se snaží rozšiřovat trolejbusové vedení, ale také pořizují ekologičtější verze tradičních autobusů. „Nedávno skončilo výběrové řízení na nákup pěti nových autobusů, kdy už v září letošního roku nasadíme do provozu první dva nové dvanáctimetrové autobusy SOR s pohonem na stlačený zemní plyn nebo bioplyn,“ přiblížil Daněk.

 Dodávku dalších tří autobusů očekávají v roce 2026 a smlouva je nastavena tak, že  umožní i v roce 2027 ještě nakoupit další až čtyři autobusy, pokud budou potřeba. Cena jednoho busu je 7 milionů. „Nyní běží také výběrové řízení na až 20 nových trolejbusů s dodáním v letech 2026. a 2027,“ podotkl mluvčí.

Autor: Petr Jeřábek